Wychowanie

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

Opracowanie: Katarzyna Turecka, ZSO nr 10 w Białymstoku

KLASA: I liceum

CZAS TRWANIA : 45 minut

PROGRAM: Program nauczania w zakresie podstawowym dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Ewa Pyłka-Gutowska, Ewa Jastrzębska, MAC EDUKACJA,DKOS-4015-94/02

DZIAŁ PROGRAMU:
Układ nerwowy i hormonalny. Integracja i kontrola.

TYP LEKCJI: służąca opracowaniu nowego materiału

TEMAT: Stres i zdrowie.

CEL OGÓLNY: Poznanie podstawowych zagadnień związanych ze stresem, jego przyczynami, przebiegiem i skutkiem na ludzkie życie i zdrowie.

CELE SZCZEÓŁOWE:

Postawy i przekonania: Uczeń jest zmotywowany do pogłębienia swojej wiedzy dotyczącej stresu w życiu człowieka i właściwego reagowania w razie potrzeby.
Umiejętności

d). sytuacje problemowe: uczeń wskazuje związek między sytuacjami stresowymi w życiu człowieka a schorzeniami, jakie on wywołuje, uczeń wskazuje związek między dwoma typami osobowości a odpornością na stres

c). sytuacje typowe: uczeń wskazuje podstawowe sytuacje stresowe w życiu, porównuje dwa typy osobowości miedzy sobą
Wiadomości

b). rozumienie: uczeń określa czym jest stres, uczeń wyjaśnia przyczyny stresu, wyjaśnia na czym polegają odrębne reakcje stresowe wśród różnych ludzi, uczeń opisuje fazy stresu, uczeń wyjaśnia czym są stresory
a). zapamiętanie: uczeń wymienia fazy stresu, uczeń wymienia stresory,

WYMAGANIA:

Podstawowe:
Uczeń:

Wyjaśnia pojecie stresu i stresora
Wymienia fazy stresu
Wymienia stresory
Wymienia przyczyny stresu
Wymienia schorzenia związane ze stresem
Wymienia reakcje ludzi na stres
Wymienia typy osobowości a odporność na stres
Podaje przykłady sytuacji stresowych w życiu

Ponadpodstawowe:
Uczeń:
Opisuje fazy stresu
Wyjaśnia związek między stresem a schorzeniami jakie może on powodować
Wyjaśnia związek między typem osobowości a odpornością na stres
Określa sposoby walki ze stresem

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy

METODY I TECHNIKI PRACY: praca z tekstem, pogadanka, wykład, burza mózgów

FORMY ORGANIZACYJNE PRACY UCZNIÓW: praca jednostkowa jednolita, praca zbiorowa jednolita

LITERATURA DLA UCZNIA I NAUCZYCIELA:

Świat wiedzy
E. Pyłka – Gutowska „Podstawy życia. Tajemnice ludzkiego ciała”, MAC EDUKACJA , Kielce 2002
E. Holak i inni. „Biologia 2, zakres rozszerzony”, OPERON, Gdynia 2008
T. Falkowski. „Matura 2010, Biologia” , OPERON , Gdynia 2006

PRZEBIEG LEKCJI:   

I ogniwo lekcji : sprawy organizacyjne
Uczniowie zajmują miejsca, wyciszają się, nauczyciel wita się z uczniami i sprawdza listę obecności.
II ogniwo lekcji : powtórzenie wiadomości
Uczniowie odpowiadają na pytania systematyzujące wiedzę z poprzedniej lekcji wychowawczej.

III ogniwo lekcji : uświadomienie uczniom celu lekcji
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji, wymienia punkty według których omówiony zostanie temat i podaje cel lekcji.

IV ogniwo lekcji : opracowanie nowych zagadnień
Nauczyciel podaje uczniom definicję stresu i stresora, podaje przykłady stresorów w życiu człowieka, wymienia fazy stresu i omawia, po czym zapoznaje uczniów z typami osobowości a odpornością na stres.
Uczniowie wskazują sytuacje z życia człowieka, które mogą być stresujące, określają jaki są przyczyny stresu, po czym zastanawiają się nad reakcjami jakie może u ludzi wywołać sytuacja stresowa. Następnie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się jak można leczyć stres albo przynajmniej go zminimalizować w życiu człowieka.

V ogniwo lekcji : utrwalanie wiadomości i kształtowanie umiejętności
Uczniowie rozwiązują zadania dotyczące typu własnej osobowości, jak reagują na stres i co ich w życiu najbardziej stresuje itp.

VI ogniwo lekcji : integracja wiedzy
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę dotycząca stresu.

VII ogniwo lekcji : Zadanie pracy domowej
Nauczyciel prosi o obserwację najbliższych członków rodziny po powrocie ze szkoły i umiejętną analizę uzyskanych reakcji (wyników) po skorelowaniu ich ze zdobytą wiedzą z dzisiejszej lekcji.

KONSPEKT LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE I GIMNAZJUM

Oprac. Agata Wróbel, PG nr 6 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku

Temat: Jak radzić sobie ze stresem?

Cele:
Po zajęciach uczeń:
- wyjaśnia, co to jest stres,
- rozpoznawać oznaki stresu,
- podaje sposoby radzenia sobie ze stresem,

Formy i metody:
- burza mózgów,
- praca w grupach – graffiti,
-praca indywidualna,
- analiza przykładów,
-praca zbiorowa – plakat.

Środki dydaktyczne:
- arkusz papieru z narysowanym konturem człowieka,
- arkusz czystego brystolu,
- 4 kartki formatu A4,
- mazaki, taśma przylepna,
- przykłady sytuacji stresujących – załącznik 1,
- objawy stresu – załącznik 2,
- zadania dla grup – załącznik 3,
- jak radzić sobie ze stresem – załącznik 4.

Przebieg zajęć:
Sprawy organizacyjno – porządkowe. Przedstawienie tematu zajęć

Wstęp
Każdy człowiek podlega rozmaitym naciskom ze strony otoczenia (innych ludzi, sytuacji życiowych), które wywołują w nim stan wewnętrznego napięcia. Mówimy wtedy, że znajduje się on pod wpływem stresu.

Źródła stresu – burza mózgów:
 - uczniowie zastanawiają się indywidualnie, jakie sytuacje powodują w nich stan wewnętrznego napięcia – są źródłem stresu; następnie podają swoje przykłady ( załącznik 1).
- wybrany uczeń zapisuje je na tablicy.
Rozwinięcie
 Wpływ stresu – praca w grupach.
- uczniowie pracują w czterech grupach; (10 min.)
- każda grupa otrzymują kartkę A4, na której określa:
Jak stres wpływa:
•    na ciało – grupa I,
•    na psychikę – grupa II,
•    na zachowanie – grupa III,
•    na uczucia człowieka – grupa IV;
- w czasie gdy uczniowie pracują, nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz z narysowanym konturem człowieka;
- po upływie wyznaczonego czasu liderzy grup dokonują prezentacji, wkomponowując je w kontur człowieka;
-podsumowując nauczyciel podkreśla, że stres wpływa niekorzystnie na zdrowie, utrudnia także naukę. Pracę, często zaburza funkcjonowanie człowieka w środowisku społecznym i rodzinnym.

 Jak radzić sobie ze stresem – praca w grupach.
- każda grupa otrzymuje przykłady sytuacji trudnych (załącznik 3); zadaniem uczniów jest wypracowanie kilku rad, wskazówek, jak postąpić ma bohater, aby poradzić sobie w podobnej sytuacji.
- prezentacja poszczególnych propozycji na forum klasy.

Zakończenie
Wspólne wypracowanie plakatu - „Jak radzić sobie ze stresem?” (załącznik 4)
Ewaluacja – uczniowie wychodząc z klasopracowni zaznaczają „+”, pod rysunkami, swoje ustosunkowanie się do zajęć.

PRZYKŁADY SYTUACJI STRESUJĄCYCH (załącznik 1)
1.    Przedstawienie się nieznajomej osobie.
2.    Pierwszy dzień w nowej szkole.
3.    Przemawianie do dużej grupy ludzi.
4.    Proszenie o przysługę.
5.    Wizyta u dentysty.
6.    Udział w kłótni.
7.    Klasówka, odpytywanie.
8.    Rozmowa z nauczycielem.

JAK MOŻE OBJAWIAĆ SIĘ STRES – PRZYKŁADY (załącznik 2)
1.    Czujemy się nerwowi i roztrzęsieni.
2.    Dłonie robią się wilgotne.
3.    Pocenie się.
4.    Bezsenność.
5.    Sztywny krok, napięcie mięśni różnych partii ciała.
6.    Burczenie w brzuchu.
7.    Szybsze bicie serca.
8.    Szybszy oddech.
9.    Tiki nerwowe.
10.Brak koncentracji.
11.Częste bóle głowy.
    12.Zaciskanie rąk, szczęk.
    13.Ogólna irytacja, wzburzenie, złość lub zniecierpliwienie.

TRUDNE SYTUACJIE (załącznik 3)
GRUPA I
Monika jutro idzie po raz pierwszy do nowej szkoły. Nie zna tam nikogo. Boi się. Nie wie, jak nowi koledzy zareagują na jej wózek inwalidzki. Doradź Monice, co ma robić w tej sytuacji.
GRUPA II
Jola poplamiła pożyczoną od przyjaciółki supermodną bluzkę. Palmy nie da się już wywabić. Jola nie wie, co ma robić. Poradź Joli.
GRUPA III
Tomek zaprosił Joasię na zabawę z okazji zakończenia gimnazjum. Tomek kiepsko tańczy, ciągle towarzyszy mu myśl, że się zbłaźni przed koleżanką. Pomóż Tomkowi.
GRUPA IV
Jacek zapisał się na naukę gry na gitarze. Ma talent, ale jednocześnie nie radzi sobie z tremą. Za dwa tygodnie na pierwszy publiczny występ z koleżanką w duecie. Paraliżuje go strach, że przez niego występ się nie uda.

Jak radzić sobie ze stresem? (załącznik 4)

WARTO:
-    Być realistą, choć nie pozbawiać się równocześnie swoich marzeń.
-    Rozmawiać o swoich problemach z najbliższymi nam osobami.
-    Planować swoje zajęcia, kontrolować czas.
-    Nie spieszyć się.
-    Robić przerwy w nauce, odpoczywać.
-    Właściwie się odżywiać.
-    Unikać ludzi „toksycznych”, konfliktowych.
-    Kontrolować swój stan zdrowia.

Temat: Gdy nadchodzą ciężkie dni-poskromić złość

Opracowanie: Beata Orzel
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Pułaskiego w Białymstoku

Scenariusz zajęć dla klas I-III szkoły podstawowej.
Cel główny: kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi  emocjami
Cele szczegółowe:

•    uczeń buduje dłuższą wypowiedz ustną nt. emocji
•    uczeń opowie o sytuacjach w których odczuwa negatywne emocje
•    uczeń podaje, jak emocje wpływają na zachowanie
•    uczeń wymienia sposoby zapanowania nad emocjami
Metody:
•    metoda  słowna
•    metoda problemowa
•    metoda aktywizująca
•    metoda praktyczna

Formy:
•    indywidualna
•    grupowa

Środki dydaktyczne:
 kostka uczuć; kapelusz; piórka; karteczki; mazaki.
Czas trwania: 90 minut.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I.     Część wstępna:
Grupa siedzi w kręgu, prowadzący informuje o temacie spotkania.
1. Powitanie. Zajączki- „Ja jestem zajączek Ania, pozdrawiam zajączka...” (podać imię osoby siedzącej obok), do pozdrowienia należy dołączyć ruch dłońmi na głowie, (niby uszy).
II.     Część właściwa:
2. Rundka „Jestem wściekły wtedy, kiedy ktoś...”, siedząc w kole każdy kończy zdanie.
3. Złe spojrzenie. Przed rozpoczęciem zabawy odbywa się ściśle tajne losowanie, kto będzie miał „złe spojrzenie”. Dziecko ze „złym spojrzeniem” próbuje ustrzelić pozostałych swoimi oczami poprzez wpatrywanie się w nich, mruganie itp. Ten, kto poczuje się trafiony, mówi: „Zostałem dotknięty” i siada poza obrębem koła - trafienie nie jest potwierdzane przez dziecko ze „złym spojrzeniem”. Wszyscy obserwują uważnie wydarzenia oraz siebie nawzajem, aby odgadnąć, kto ma „złe spojrzenie”. Kto uważa, że rozpoznał osobę ze „złym spojrzeniem”, podnosi rękę do góry i woła: „Żądam nakazu zatrzymania dla...”. W trakcie rozmowy na zakończenie można podyskutować na temat niedociągnięć we wzajemnym postrzeganiu się i ocenianiu, powstawania plotek i krzywdzących opinii, które mogą wywoływać złość.
4. Wrzuć strach do kapelusza. Wszyscy piszą na kartkach, co ich złości i denerwuje w naszej grupie. Następnie wrzucają kartki do kapelusza. Każdy wyciąga przypadkową kartkę i odczytuje ją na głos. Dyskusja.
5. Wspólnie zastanawiamy się, co można zrobić z własną złością, gdy nas dopadnie, jak odreagować napięcie, aby inni przez nas nie cierpieli. Zabawa z piórkiem.
6. Masaż-dobieramy się parami. Jedna osoba kładzie się na brzuchu na podłodze,  druga klęka obok przy jej plecach i wykonuje ich masaż wg wskazówek prowadzącego: idą słonie, biegną konie, potem panie w wysokich szpileczkach z gryzącymi pieskami, za nimi panowie w klapeczkach   na niebie świecą dwa  słoneczka, płynie rzeczka, pada deszczyk, czujesz dreszczyk? Brr
7. Wyrzuć złość-zabawa pantomimiczna. Otrząśniemy się ze złych przyzwyczajeń, wad, słabości, kręcimy głową, ramionami, biodrami, potrząsamy rękoma, podskakujemy, kopiemy nogą liście na niby. Kiedy opadły z nas złe przyzwyczajenia zgarnijmy je na kupkę, ulepmy z nich kulę, odłóżmy na bok, wykopmy szpadlem dołek i zakopmy je. Teraz mocno udepczmy ziemię, posiejmy na niej trawę i posadźmy kwiatek.
8. Start rakiety – zabawa ruchowa. Uczestnicy wykonują kolejno polecenia prowadzącego: bębnią palcami po blacie stołu, cicho i powoli, a potem coraz głośniej i szybciej uderzają płaskimi dłońmi o stół z wzrastającym natężeniem głośności i tempa tupią nogami coraz głośniej i szybciej, naśladują brzęczenie owadów od cichego do bardzo głośnego wrzasku, hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dzieci wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z głośnym wrzaskiem ramiona do góry – rakieta wystartowała.
Powoli wszystko ucicha, rakieta zniknęła za chmurami.

III.     Część podsumowująca:
9. Podsumowanie zajęć: Kostka uczuć. Dzieci wskazują w jakich uczuciach kończą zajęcia.

KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH

Opracowanie:  Karolina Wyszyńska
Szkoła Podstawowa  w Fastach

Temat: Poznajmy się – zabawy integracyjne
Miejsce: świetlica szkolna
Czas zajęć: 45 min.
Grupa wiekowa: 6 – 9 lat
Cele:
- uczeń potrafi wymienić imiona wszystkich uczestników zajęć,
- uczeń potrafi nawiązywać kontakty z innymi dziećmi,
- uczeń potrafi mówić o sobie, określić swoje zainteresowania, preferencje, własne cechy,
- stworzenie okazji do lepszego poznania i integracji grupy,
- zwiększenie tolerancji w grupie,
Metody: pogadanka, instrukcja, aktywne
Formy: grupowa
Środki dydaktyczne: piłka lub maskotka

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się z dziećmi, wyjaśnienie celu zajęć.

2. Moje imię. Uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący podaje swoje imię, następna osoba mówi imię poprzednika i swoje. Zabawa kończy się w momencie, gdy każdy uczestnik się przedstawi.
3. Znajdź kogoś kto ... Prowadzący wydaje polecenia typu:
znajdź kogoś kto:
- ma taki sam kolor oczu jak ty,
- ma taką samą dłoń,
- ma taki sam kolor włosów,
- jest tego samego wzrostu,
- ma taki sam znak zodiaku,
- jego imię zaczyna się na tą samą literę co twoje ...
4. O mnie. Uczestnicy siadają w kole na krzesłach. Prowadzący rzuca do jakiegoś dziecka piłkę rozpoczynając zdanie. Dziecko je dokańcza i odrzuca do prowadzącego. Przykładowe zdania:
- Urodziłam się w ...
- Najbardziej lubię ...
- Moja ulubiona książka to ...
- Moja ulubiona potrawa ...
- Ulubione miejsce to ...
5. Wszyscy którzy... Uczniowie siedzą na krzesłach, prowadzący stoi w środku. Wydaje on polecenie: Zamieniają się miejscami wszyscy którzy ... np. lubią lody, mają włosy blond, itp. Prowadzący zajmuje miejsce na krześle, osoba pozostająca bez krzesła staje się osobą prowadzącą.

Podsumowanie
1. Siad grupowy. Uczestnicy stoją w kole, kładą ręce na ramiona sąsiada. Nogi i stopy są złączone. Kiedy policzymy do trzech wszyscy siadają, opierając się o kolana osoby z tyłu. Koło nie powinno się rozerwać.
2. Podziękowanie dzieciom za zajęcia.


Temat: „Smutno? A może budyń?” – jak sobie radzić z przygnębieniem i smutkiem.

Opracowała: Emilia Chomutowska
Studentka Uniwersytetu w Białymstoku,
Wydział Pedagogiki i Psychologii  

Czas trwania: 45 minut
Grupa: I klasa gimnazjum
Cele główne:
-    uświadomienie uczniom wartości życia
-    wypracowanie sposobów radzenia sobie z uczuciem smutku i przygnębienia
Cele szczegółowe: Uczeń:
-    wymienia wartości życia ludzkiego
-    przedstawia propozycje radzenia sobie ze smutkiem i przygnębieniem
-    oferuje innym pomoc w radzeniu sobie z przykrymi uczuciami
-    wymienia konsekwencje długotrwałego przygnębienia
-    werbalizuje własne uczucia
Metody: burza mózgów, dyskusja, metoda sytuacyjna, ekspresyjna, impresyjna
Formy: praca zbiorowa, praca indywidualna, praca w grupach
Środki: arkusze papieru, brystol, mazaki, koc, poduszki, odtwarzacz CD, płyta z muzyką relaksacyjną,
Przebieg:
I.    Drama-wprowadzenie do tematu.
Spośród uczniów wybranych jest kilku chętnych, którzy przygotowują krótką scenkę, w której bohater ma doświadczyć szeregu przykrych sytuacji, które spowodują u niego przygnębienie. Scenka zostaje przygotowana kilka dni przed zajęciami, w tajemnicy przed resztą klasy. Po obejrzeniu scenki, uczniowie przedstawiają swoje refleksje. Przedstawiający opowiadają, jak się czuli w swoich rolach, obserwatorzy-jakie wnioski wysnuli na podstawie przedstawienia. Następnie uczniowie wspólnie zastanawiają się, co może się wydarzyć, kiedy jesteśmy stale przygnębieni, gdy coś nam się nie udaje. Jakie mogą być skutki takich doświadczeń?
II.    Dwie minuty o smutku.
W nawiązaniu do przedstawionej historii uczniowie mają za zadanie opowiedzieć innym o swoich historiach związanych z uczuciem przygnębienia. W tym celu dzielą się na grupy czteroosobowe i każdy opowiada swoją smutną historię lub jak się wtedy czuł, co myślał. Wspólnie w grupach, na podstawie zasłyszanych historii uczniowie wypisują na kartkach, jakie są objawy przygnębienia i jakie mogą być skutki długotrwałego smutku.
III.    Recepta, czyli sposób na smutki.
W tych samych grupach uczniowie próbują wymyślić różne sposoby na smutek i przygnębienie, odwołując się do swoich doświadczeń, do tego co wiedzą z telewizji, od znajomych np. rozmowa z koleżanką, obejrzenie filmu, zakupy, dobra lektura, hobby, wypłakanie się, wykrzyczenie się itp.. Przedstawiają to w formie rysunkowej- za pomocą symbolicznych schematycznych rysunków na arkuszach szarego papieru. Po zakończonej pracy, ze wszystkich przedstawionych pomysłów tworzona jest mapa –recepta na dobre samopoczucie.
IV.    Wizualizacja.  
Uczniowie siadają wygodnie na podłodze, w przygotowanym wcześniej kąciku relaksacyjnym (koc, poduszki), zamykają oczy i słuchając muzyki relaksacyjnej, wysłuchują przygotowanego przez nauczyciela tekstu. Jeśli jest taka możliwość, próbują wyobrazić sobie siebie w sytuacji przedstawionej w wizualiacji. Po wysłuchaniu tekstu, uczniowie „wracają do rzeczywistości” i opowiadają, jak się czuli, czy to byłby dobry sposób na podniesienie samopoczucia?
V.    Dlaczego warto żyć? – burza mózgów.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, dlaczego warto jest żyć, jakie wartości niesie w sobie życie. Swoje pomysły zapisują na brystolu, tworząc mapę i próbując jak najbardziej ją rozgałęzić, dopisując kolejne skojarzenia do podanych pomysłów.
VI.    Podsumowanie.
Na podsumowanie zajęć uczniowie otrzymują kartki ze zdaniem: „Kiedy jesteś smutny to...”. Każdy uczeń indywidualnie podpisuje kartkę swoim imieniem i nazwiskiem, następnie kartki puszczane są w obieg, a uczniowie dopisują, co mogą zrobić dla tej osoby, kiedy jest ona smutna np. Kiedy jesteś smutny, mogę iść z tobą do kina, mogę cię przytulić, możesz do mnie zadzwonić itp.



Lipiec 2025
P W Ś C Pt S N
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3