Opracowanie: Małgorzata Dakowicz
VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku
Scenariusz lekcji wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej - klasa III
Temat lekcji: Honorowi krwiodawcy. Czy warto oddawać krew? Czy jest to nasz obowiązek?
Czas trwania lekcji - 45 minut.
Cel główny lekcji:
1. Uświadomienie roli i znaczenia oddawania krwi.
Cele szczegółowe lekcji:
1. Uczeń zna i rozumie pojęcie honorowy krwiodawca.
2. Uczeń wie jakie procedury go obowiązują zanim odda krew.
3. Uczeń wie jakie przysługują mu prawa w związku z oddaniem krwi.
4. Uczeń potrafi ocenić ważność sprawy.
Środki dydaktyczne:
1. Praca w grupach przy komputerach z dostępem do Internetu i do drukarek.
2. Rzutnik
3. Komputer
4. Ekran
Metody:
1. Pogadanka.
2. Wykład z wykorzystaniem rzutnika i ekranu.
3. Przeglądanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku: http://www.rckik.bialystok.pl/.
4. Burza mózgów.
5. Debata.
Formy pracy:
1. Dyskusja na forum.
2. Praca w grupach.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie (10 minut)
a) Nauczyciel zadaje uczniom pytania wprowadzające w zagadnienie:
- Czy ktoś z uczniów oddawał już krew?
- Czy ktoś z uczniów potrzebował krwi w związku z operacją, wypadkiem?
- Czy ktoś z domowników oddawał krew?
- Czy ktoś z domowników musiał skorzystać z banku krwi?
b) Sformułowanie celu: Czy warto oddawać krew, a tym samym pomagać innym?
c) Zaprezentowanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku (przy użyciu rzutnika i ekranu). Zwrócenie uwagi na najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi umieszczone na stronie.
d) Zapisanie na tablicy wyrazu KREW.
Uczniowie wypowiadają na głos wszystko, co kojarzy się im z tym pojęciem. Jest to krótka burza mózgów. Zwroty zapisują na tablicy.
2. Rozwinięcie
a) Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: zwolenników i przeciwników oddawania krwi.
Każda grupa, korzystając z edytora tekstu, wypisuje swoje argumenty "za" i "przeciw" oddawaniu krwi (czas pracy grup 10 minut). Uczniowie podczas pracy w grupach mogą korzystać z wcześniej zaprezentowanych informacji pobranych z zasobów internetowych oraz sami mogą je wyszukiwać w Internecie.
b) Prezentacja pracy grup - każda grupa zawiesza swoje argumenty (wydruki z komputera)
na tablicy i rozpoczyna się debata (15 minut).
Strona "za" przedstawia zasadnicze tezy swojego stanowiska i jak najlepiej je argumentuje. Strona "przeciw" - neguje, podważa i argumentuje. Każda ze stron może podeprzeć się w argumentacji fragmentami z literatury wyszukanej w Internecie. Wypowiedzi uczniów powinny być krótkie, rzeczowe i treściwe. Argumenty muszą mieć charakter merytoryczny. Nauczyciel prowadzący debatę dba o to, aby głos zabierali na przemian przedstawiciele obu grup.
3. Zakończenie (10 minut)
Podsumowanie lekcji. Ponowny podział uczniów na zwolenników i przeciwników oddawania krwi, aby ocenić, której grupy argumentacja jest bardziej przekonywująca?