Wychowanie

Autor: Joanna Mężydło

 Zespół Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku

Jak budować sukces edukacyjny ucznia?

Sukces edukacyjny ucznia nie zależy od jednego czynnika, lecz od wielu, współdziałających ze sobą. Na sukces składają się określone procesy, powstające przy nauczaniu i uczeniu się. Należą do nich m.in.: rola rodziców i nauczycieli, rola motywacji każdego ucznia, umiejętne udzielanie informacji zwrotnej oraz inspiracja zawodowa. Motywacja to istotny czynnik, który wpływa na zachowanie uczniów. Rozróżniamy dwa typy motywacji: wewnętrzną i zewnętrzną. Motywację wewnętrzną można zdefiniować jako „to, co powoduje podjęcie jakichś działań lub decyzji”2 lub jako „tendencje do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na jego treść, czyli osobistą satysfakcję lub przyjemność. Cechą tej motywacji jest ciekawość, zamiłowanie do czegoś”3. Motywacja wewnętrzna jest zatem wewnętrzną siłą, która uruchamia i organizuje czyjeś zachowanie skierowane na osiągnięcie zamierzonego celu. Motywacja zewnętrzna to „tendencje do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na pewne konsekwencje, do których one prowadzą, związane z poczuciem, że przyczyna i kontrola działania ma charakter zewnętrzny i nie zależy od nas4. W tym typie motywacji w dążeniu do celu przede wszystkim zwraca się uwagę na to, czego dana osoba chce uniknąć, a głównym motywem działania jest strach i przerażenie. Z kolei motywacja wewnętrzna pobudza do  działania poprzez przedstawienie perspektywy osiągnięcia celu. Koncentruje się na pozytywach i sprawdza się w sytuacjach, w których konieczne jest wyrobienie nawyku wytrwałego dążenia do celu.

-cała publikacja do pobrania (pdf) - 

Aneta Kamińska
 
 
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Szymbarku
 
NIWELOWANIE POZIOMU AGRESJI WŚRÓD WYCHOWANKÓW
 

Jestem nauczycielem-wychowawcą z dziesięcioletnim stażem pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Tak, jak każdy nauczyciel spotykam się na co dzień z agresywnymi zachowaniami wśród dzieci i młodzieży. Aby lepiej zrozumieć pojawiającą się agresję u swoich wychowanków postanowiłam zgłębić temat szukając odpowiedzi na zadane sobie poniższe pytania:

 1. Skąd się bierze agresja?

Agresja to zachowanie, które występuje zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. W ten sposób organizm stara się uwolnić od nagromadzonych emocji, z którymi nie jest w stanie sobie poradzić w żaden inny sposób. Zachowanie agresywne oznacza stosowanie przemocy, popychanie, ale także ataki werbalne – np. wybuch agresji może nastąpić z bardzo błahej przyczyny, co z kolei powoduje frustrację rodziców, nauczycieli.

Agresja nie jest przejawem władzy, ale bezradności – dziecko nie wie, jak sobie poradzić z emocjami, a zachowanie agresywne jest próbą ulżenia dziecku, co pokazuje także, jak bardzo jest ono bezradne. Agresja występuje najczęściej u dzieci w wieku przedszkolnym, a zadaniem rodzica, nauczyciela jest nauczenie go pozytywnego wyrażania emocji.

Dziecko jest agresywne, gdy towarzyszą mu takie emocje jak złość, smutek, zmęczenie, chociaż przyczyny mogą być różne w zależności od wieku. Czasami przyczyny zachowań agresywnych wynikają z tego, że dziecko w domu podąża za przykładem dorosłych. 

2. Jak się objawia agresja wśród dzieci?

Często spotykamy się z wybuchem złości, który objawia się w sposób znany z obrazów dziecko zaczyna płakać, krzyczeć, uderza, gryzie i kopie bliską osobę (przyjaciela,  koleżankę, mamę, opiekunkę, nauczyciela).

Niewłaściwe zachowanie może mieć wiele przyczyn, np.: gdy ktoś zabierze zabawkę, rodzic nie kupi cukierka, zakończenie zabawy. Powody są różne, ale łączy ich jedno – dziecko odczuwa złość i smutek, a ponieważ nie wie, jak nazwać swoje uczucia i inaczej je rozładować, zaczyna wykazywać agresję. Takie dziecinne zachowanie nie jest zaskakujące, ale pokazuje, że należy go nauczyć prawidłowego zachowania i uwalniania emocji. Jak? Raczej poprzez gry i zabawy, tłumaczenie i czytanie książek, ale o tym w dalszej części mojego opracowania.

 

- cała publikacja do pobrania (pdf) - 

Scenariusz zajęć z wychowawcą w klasie I Branżowej Szkoły Zawodowej
na temat: Zdrowe odżywianie. Jak energetyki wpływają na młodzież.

mgr Jacek Markiewicz

ZSM w Białymstoku

 

1. Cele lekcji. Cel ogólny: promowanie zdrowego stylu życia.

Cele lekcji: Uczeń:

- zna „Piramidę żywienia” oraz wytyczne dotyczące prawidłowego odżywiania, które uwzględniają najnowsze trendy w dietetyce i zdrowym stylu życia,

- zna działanie i wpływ energetyków na organizm, - zna ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18 roku życia,

- ma świadomość, że aktywny wypoczynek służy zdrowiu,

- analizuje i w miarę potrzeb koryguje swój styl życia.

Metody i formy pracy:

- pogadanka,

- bank pomysłów, burza mózgów,

- mini wykład,

- rozmowa kierowana,

- praca w zespole klasowym, - praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- film „Piramida zdrowego żywienia dzieci i młodzieży” https://www.youtube.com/watch?v=Pq4c3vb4Ej4

- film „Jak energetyki wpływają na młodzież? https://www.youtube.com/watch?v=57n27-aZolo&t=23s - prezentacja multimedialna o produktach żywieniowych – opracowanie własne,

- prezentacja multimedialna o pozytywnych i negatywnych zachowaniach związanych ze zdrowiem – opracowanie własne.

 

- CAŁA PUBLIKACJA DO POBRANIA (pdf) - 

Ewelina Gajda

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie 5
„Regulamin bezpiecznej wycieczki szkolnej naszej klasy”

 

Cele ogólne:

- przygotowanie uczniów do podejmowania bezpiecznych zachowań uczniów podczas wycieczek szkolnych

Cele szczegółowe- uczeń:
- bezpiecznie zachowuje się w czasie wycieczek szkolnych
- odpowiednio reaguje na nieoczekiwane zagrożenia
- dba o odpowiedni strój turystyczny


Metody i formy pracy:
-  burza mózgów
-  pogadanka
- puzzle- mapa mentalna
- praca w grupach

Kształtowane kompetencje kluczowe w zakresie:
- rozumienia i tworzenia informacji,
- kompetencji cyfrowych,
- kompetencji osobistych, społecznych oraz w zakresie umiejętności uczenia się
(współpraca w parach, elementy OK)

Środki dydaktyczne:

  • Brystol
  • kolorowe markery
  • Karta Turysty PTTK
  • cukierki do losowania
  • komputer i rzutnik
  • załączniki: 1-2

Ewelina Gajda

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie, woj. łódzkie

 

"Bank Dobrych Praktyk" w Szkole Podstawowej w Bychlewie

       Nasze działania szkolne i pozaszkolne w ramach realizacji planu działań wolontariatu.

 

Wolontariat… niesie za sobą dobrowolną, bezpłatną, świadomą pracę na rzecz innych osób lub całego społeczeństwa.
Jako opiekun kół wolontariatu udało mi się zaangażować uczniów naszej szkoły w działania szkolne i pozaszkolne (w środowisku lokalnym); zaangażowałam też uczniów – absolwentów, którzy rozpoczęli działania w wolontariacie jeszcze w szkole podstawowej a obecnie kontynuują swoje działania i jako nasi absolwenci- dalej niosą bezinteresowną pomoc potrzebującym.

Maj 2025
P W Ś C Pt S N
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1