Scenariusz zajęć
Opracowała: Katarzyna Kiercel
Szkoła Podstawowa w Fastach
Temat zajęcia: „Ja, moje miejsce w grupie, moi koledzy i moje emocje”
Czas: 2X45 min
Odbiorcy: I-III
Cel główny:
- Uczenie się sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami.
- Kontrolowanie zachowań niepożądanych.
- Odnajdywanie własnego miejsca w grupie rówieśniczej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami,
- współpracuje w grupie,
- wypowiada się na temat własnych uczuć i emocji,
- okazuje swoje emocje za pomocą różnych komunikatów niewerbalnych,
- stosuje różne sposoby radzenia sobie z emocjami.
Metody pracy:
- m. aktywizująca – burza mózgów,
- zabawy interakcyjne,
- krąg uczuć,
- wizualizacja,
- relaksacja.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna
1. Zabawa integracyjna do piosenki „Wszyscy są”
Dzieci wraz z nauczycielem śpiewają
„Wszyscy są, witam Was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś TY
Raz, dwa i trzy x 3(całość)
Podczas śpiewu wskazują na osoby blisko stojące, można także klaskać sobie w ręce, stojąc na wprost.
2. Zabawa interakcyjna „Witam Cię”.
Dzieci chodzą ostrożnie po sali z zamkniętymi oczami i lekko wysuniętymi rękami, gdy dotkną kogoś – otwierają oczy, spoglądają na siebie i miło się witają. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci powitają się ze sobą i z nauczycielem.
3. „Iskierka radości” – dzieci siedzą w kole, trzymają się za ręce i posyłają sobie uścisk dłoni , mówiąc wierszyk:
„Iskierkę radości puszczam w krąg
niechaj wróci do mych rąk.
Iskierka radości wróciła do mych rąk
Czas zaczynać nasze zajęcie” (uścisk posyła nauczyciel w umówioną stronę i czeka, aż zatoczy koło i powróci do niego)
II. Część właściwa
1. Rozmowa z dziećmi na temat właściwego zachowania w oparciu o fragment bajki „Przygody pszczółki Mai” - „Przygoda z butelką”
Po wysłuchaniu czytanego fragm. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania – problemy dotyczące np.
- Jak postąpił Aleksander? (sam wypił napój, nie myśląc o przyjaciołach)
- Co Ci się nie podobało w zachowaniu Aleksandra?
- Czy poniósł jakąś karę? (wszedł do butelki, aby dopić resztkę lemoniady, zrobił się gruby i nie mógł wyjść)
- Jak myślisz, co zrobią jego przyjaciele?
- Co Ty zrobiłbyś na miejscu Aleksandra i na miejscu jego przyjaciół?
Podczas takiej rozmowy nauczyciel może zorientować się, co do zapatrywań na pewne rzeczy poszczególnych dzieci, a one doskonalą umiejętności wypowiadania swoich myśli i sądów.
Ilustracje tematyczne
- „W autobusie” (chłopiec nie ustąpił miejsca starszej osobie)
- ,,Ślizgawka” (dzieci pomagają koledze, który przewrócił się na lodzie)
- ,,Zmarznięty kotek” (rodzeństwo przygarnia samotnego kotka)
Nauczyciel poleca, aby dzieci opisały zachowania bohaterów i oceniły je.
Do oceny służą tzw. „lizaki”, czyli buźki wesołe i smutne zamocowane na patyczkach.
2. Zabawa ruchowa „Czy widziałeś wściekłego Tomka?
Dzieci tworzą koło i podają sobie ręce. Do środka koła wchodzi jedno dziecko
i za pomocą ruchów ciała, mimiki i dźwięków naśladuje „wesołego”,
„smutnego”, „złego” ... Tomka.
Wskazana jest zmiana dziecka w środku koła po każdej demonstracji.
Podczas tej zabawy dzieci wypowiadają krótki wierszyk:
„Czy widziałeś .................... Tomka?
- Tak widziałem. Wyglądał i zachowywał się tak.”
3. „Burza mózgów”
Nauczyciel zadaje dzieciom pytania problemy, na które odpowiadają np.
- Jak myślisz, dlaczego Tomek był zły?
- Dokończ zdanie: Złość jest jak....
- Gdy jesteś zły, to co najczęściej robisz i jak się zachowujesz?
4. Poznawanie kilku sposobów radzenia sobie ze złością
- „Start rakiety”
Dzieci stopniowo przechodzą od cichego do coraz głośniejszego stukania
o dywan palcami lub naśladowania startu rakiety na różnych głoskach.
- „Wypuszczona para”
Dzieci starają się jak najdłużej utrzymać piórko lub kawałek folii w powietrzu za pomocą swojego oddechu.
5. „Krąg uczuć. Ja i moi koledzy”
Dzieci zgromadzone przy stolikach. W parach obrysowują swoje prawe dłonie za pomocą ołówka, a następnie poprawiają schemat pisakami i umieszczają wewnątrz dłoni karteczkę (etykietkę) ze swoim imieniem. Tak podpisane dłonie umieszczone zostają w „Kąciku dobrych uczuć” zorganizowanym w sali.
III. Część końcowa.
1. Krótka rozmowa podsumowująca zajęcie np.: że warto mieć przyjaciół i dbać o to, aby dobrze się czuli w naszym towarzystwie, że każdy powinien znaleźć sobie swój sposób na złość i starać się z niego korzystać, że ręce nie muszą służyć do bicia itp.