Zeszyty metodyczne to cykliczne publikacje
zawierające artykuły, konspekty i inne materiały opracowane przez doradców metodycznych i konsultantów
Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.

Każdy zeszt dostępny jest do pobrania w wersji pdf.

 

3/2020

zeszyt 3 2020

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Pakiet propozycji metodycznych.
    Lektury wybrane:
    W. Szekspir, J. U. Niemcewicz,
    G. Orwell, D. Masłowska.

    dr Grażyna Dawidowicz

2/2020

zeszyt 2 2020

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Główne zadania oraz podstawy konstruowania szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego - Julita Bożena Majewska

  • Edukacja Globalna w szkole (Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło?) - Elżbieta Babicz

  • Katechizm dla dzieci i młodzieży ks. Stanisława Piotrowskiego - Ks. Czesław Walentowicz

  • Zabawa jako aktywność dziecka - Julita Bożena Majewska

 

1/2020

 zeszyt 1 2020

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Historia automatyzacji bibliotek w Polsce - Joanna Ciesielska

  • Web 2.0 wkracza do biblioteki, czyli marzenia do spełnienia… - Joanna Ciesielska

2/2019

zeszyt 2 2019

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Aktywizacja uczniów w procesie kształcenia - Lucyna Brajer

  • Logika w fizyce czyli o ustaleniach Komisji Nazewnictwa Fizycznego PTF w sprawie niektórych pojęć i symboli wielkości fizycznych - Małgorzata Olędzka

  • Scenariusz lekcji Wychowania do życia w rodzinie lub godziny wychowawczej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej - Beata Żukowska

  • Samoocena pracy nauczyciela - Lucyna Brajer

  • Inteligencje wielorakie - jak je rozwijać w domu i w szkole? Porady nie tylko dla nauczycieli. - Celina Borowska

  • SCENARIUSZ DNIA AKTYWNOŚCI W KLASIE II Szkoły podstawowej - Małgorzata Lech

  • Wychowanie – racje czy relacje - Urszula Zagan

  • Pięć umysłów przyszłości wg H. Gardnera - Celina Borowska

  • „DZIECI MAJĄ GŁOS” - Joanna Żarniewska

  • Kontrakt w pracy nauczyciela – potrzeba czy konieczność? - Celina Borowska

1/2019

zeszyt 1 2019

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Kilka refleksji o edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej - Małgorzata Lech

  • Dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi - Barbara Jocz

  • Nauczyciel wobec wizji not-school. Jak sprostać oczekiwaniom uczniów? - Lucyna Brajer

  • Uczenie się fizyki przez odkrywanie - Joanna Ciesielska

  • E – katecheza - Ks. Czesław Walentowicz

  • KONSPEKT LEKCJI „Wychowania o życia w rodzinie” lub godziny wychowawczej - Beata Żukowska

  • Propozycje wychowawcze - Ks. Czesław Walentowicz

  • Toki zajęć taekwon-do dla dzieci w przedszkolu - Wojciech Zdanuczyk

  • Porusz zmysły czyli MatOrigami - Barbara Pfutzner, Teresa A. Cetera

6/2011

zeszyt 6 2011

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych Kamila Przychodzień

  • Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego 2012. Ewa Prokopowicz
  • Myśl filozoficzna Fryderyka Nietzchego o muzyce . Kto pragnie szczęście i spokój zbierać w życiu, ten niechaj zawsze kulturze wyższej schodzi z drogii. F. Nietzsche Anna Stankiewicz
  • Nauka – klucz do sukcesu Teresa Alicja Cetera

  • Multimedia w edukacji Joanna Ciesielska

  • Propozycja testu z chemii dla uczniów do szkół gimnazjalnych Izabela Popławska

  • Propozycja konkursu pt. „Woda jest życiem” Helena Sieredzińska - Mundel

  • Odwzorowanie na modelu rzutni punktów przebicia prostych w różnych położeniach Lucyna Brajer

  • Istota, rodzaje i metody kalkulacji. Ludmiła Alina Smyk

  • Dekalog – drogowskazy życia człowieka. Urszula Zagan

  • Katecheza w nowej podstawie programowej Ks. Czesław Walentowicz

  • Kiedy i jak pedagogizować rodziców? - Elżbieta Babicz, Barbara Jocz

 

5/2011

zeszyt 5 2011

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • „Radzę sobie coraz lepiej” -propozycja programu dla uczniów kl. I szkoły podstawowej mających trudności adaptacyjne. Część I.  Celina Borowska
  • Zanim nowa podstawa programowa będzie obowiązującym dokumentem w liceum… Maria Bartnicka
  • „English Teaching” Jako upowszechnianie języka angielskiego w małych miejscowościach. Ewa Prokopowicz
  • Polskie tańce narodowe w stylizowanej muzyce artystycznej. Anna Stankiewicz
  • Dlaczego e-Twinning? Teresa Alicja Cetera
  • Dokąd zmierzasz Fizyko? Joanna Ciesielska
  • Projekt jako atrakcyjna metoda w nauczaniu chemii. Izabela Popławska
  • Zmiany ludności Polski w perspektywie roku 2035. Irena Sieredzińska - Mudel
  • „Informacja zwrotna jako element wspierający proces nauczania i uczenia się w szkole ponadgimnazjalnej” Lucyna Brajer
  • Planowanie - istota, rodzaje, zasady Ludmiła Alina Smyk
  • Co to jest religia ? Urszula Zagan
  • Jak występować przed kamerą i mikrofonem? Ks. Czesław Walentowicz
  • Wychowanie i profilaktyka poprzez kontakt uczniów z filmem - edukacja filmowa i filmoterapia Elżbieta Babicz
  • Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – planowanie i organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych
    Anna Gawryluk

 

4/2010

zeszyt 4 2010

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Przedszkole Samorządowe jako miejsce pracy - Iwonna Zaborowska
  • Dlaczego warto uczyć języków obcych od najmłodszych lat? - Małgorzata Lech
  • Dlaczego dzieci należy uczyć w sposób polisensoryczny? - Celina Borowska
  • Jak wybrać najlepszy podręcznik do języka polskiego? - Kamilla Przychodzień
  • O indywidualnym programie nauczania z języka polskiego - Maria Bartnicka
  • Nie dajmy się oszukać - Beata Bojarczyk, Agnieszka Brzozowska
  • Programy nauczania przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w kontekście Przygotowania Zawodowego Dorosłych - Lucyna Brajer
  • 20 lat katechezy w szkole i co dalej? - Ks. Czesław Walentowicz
  • Konspekt lekcji: Godność ludzkiego ciała - Ks. Czesław Walentowicz
  • Internet w nauczaniu Kościoła - Ks. Czesław Walentowicz
  • Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w mojej klasie - „Uczeń z wadą słuchu” - Anna Gawryluk, Anna Szwarc

 

3/2010

zeszyt 3 2010

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Dlaczego warto inwestować w edukację przedszkolną? - Iwonna Zaborowska, Barbara Kędzia
  • Biblioterapia jako forma wspierania rozwoju emocjonalno - społecznego dziecka - Celina Borowska, Małgorzata Lech
  • Obowiązki polonisty według nowej podstawy programowej - Kamilla Przychodzień
  • Propozycja metodyczna: egzamin wyrównujący różnice programowe - Maria Bartnicka
  • Metoda projektu w dydaktyce historii i wiedzy o społeczeństwie - Jan Dworakowski
  • Luknij przez łindoł, czy kar na stricie stoi o zapożyczeniach z języka angielskiego w języku potocznym - część I - Ewa Prokopowicz
  • Scenariusz lekcji matematyki w kl. II LO - Beata Bojarczyk
  • Projekt edukacyjny w gimnazjum „Cztery pory roku w Parku Zwierzynieckim” - Katarzyna Oniszczuk, Sylwia Rynkiewicz, Urszula Rogalewska; pod kier. Heleny Sieredzińskiej-Mudel
  • Pytania kluczowe na lekcjach przedmiotów zawodowych - Lucyna Brajer
  • Ponowoczesność, czy pomieszanie dobrego i złego? - Ks. Czesław Walentowicz
  • Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w mojej klasie - Anna Gawryluk, Anna Szwarc

2/2010

zeszyt 2 2010

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • Funkcjonowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli w świetle raportu Najwyższej Izby Kontroli. - Iwonna Zaborowska
  • Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze w przedszkolu - Barbara Kędzia
  • Zespoły samokształceniowe – potrzeba czy konieczność? - Małgorzata Lech, Celina Borowska.
  • Jak pracować z lekturą na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej? – na przykładzie Cierpień młodego Wertera J. W. Goethego. - Maria Bartnicka
  • Ks. dr Stanisław Hałko (1884 – 1943) – twórca polskiej szkoły średniej w Białymstoku - Jan Dworakowski
  • Metoda projektu na lekcji wiedzy o kulturze - Ewa Onoszko
  • Nie zmienisz ludzi ale możesz zmienić siebie… czyli radość doskonalenia - Teresa A. Cetera
  • Popsuty porządek w jednostkach miar! - Teresa A. Cetera
  • Propozycje zadań na szkolny konkurs chemiczny dla szkół gimnazjalnych - Izabela Popławska
  • Dlaczego geografia regionalna? Koncepcja geografii regionalnej w gimnazjum. - Helena Sieredzińska - Mudel
  • Program zajęć fakultatywnych Taekwon-do dla przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum. - Wojciech Zdanuczyk
  • Analiza rynku szkolnictwa zawodowego w Białymstoku i powiecie białostockim - Lucyna Brajer
  • Wpływ inteligencji emocjonalnej na gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki -Justyna Soja - Sularz
  • Którędy do przyjaźni? - Beata Izabela Żukowska
  • Rozmyślania nad barszczem ukraińskim… czyli jak się ma ocenianie kształtujące do oceniania sumującego? - Joanna Ciesielska
  • Funkcje rodziny w ujęciu współczesnej pedagogiki - Mirosława Pietkiewicz
  • Kreatywny nauczyciel – katecheta - Ks. Czesław Walentowicz
  • Być z młodzieżą – zasad kilka - Urszula Zagan
  • Profilaktyka i rehabilitacja głosu. - Anna Hasiewicz
  • Kształcenie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych – wczoraj, dziś i jutro - Maria Jolanta Baluk, Anna Gawryluk
  • „Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych: stare problemy, nowe wątpliwości” - Anna Gawryluk

 

 

1/2010

zeszyt 1 2010

- pobierz (pdf) - 

Zawartość:

  • O wychowaniu w nowej Podstawie Programowej - Małgorzata Lech
  • Szkoła – złota klatka czy okno na świat? Jak pomóc dzieciom z trudnościami adaptacyjnymi? - Celina Borowska, Magdalena Mickiewicz
  • „Piątkowe spotkania zabawek” – sposoby wykorzystania domowych zabawek do realizacji zadań edukacyjnych przedszkola. - Barbara Kędzia
  • O dialogu nauczyciela ze zdolnym uczniem….. ( kilka refleksji polonistki ) - Maria Bartnicka
  • Autorytety współczesnej młodzieży - Katarzyna Fliszkiewicz
  • W 90-lecie odbudowy polskiego szkolnictwa w Białymstoku - Jan Dworakowski
  • Zmiany w podstawie programowej muzyki obowiązujące  od września 2009 w gimnazjum - Ewa Onoszko
  • Podstawa programowa z geografii a programy własne nauczycieli. - Helena Sieredzińska Mudel
  • Rola eksperymentu w nauczaniu chemii - Izabela Popławska
  • Wirtualne uzależnienie - Ks. Czesław Walentowicz
  • Rozwijanie potencjału doradców zawodowych – możliwości i formy doskonalenia metod i warsztatu pracy doradcy - Lucyna Brajer
  • Wychowanie religijne dzieci i młodzieży - Mirosława Pietkiewicz
  • O potrzebie ciszy - Urszula Zagan
  • Znaczenie inteligencji emocjonalnej w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym  - Justyna Soja Sularz
  • Konspekt lekcji dla uczniów szkoły podstawowej. Temat: Którędy do przyjaźni? - Beata Izabela Żukowska
  • Dlaczego biały niedźwiedź ma czarny nos… czyli o pytaniach kluczowych Joanna Ciesielska
  • Emisja i zaburzenia głosu u dzieci. - Anna Hasiewicz
  • „Nauczyciel – animator kultury” - Iwonna Zaborowska, Katarzyna Szmurło

 

 

 

Listopad 2024
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najbliższe wydarzenia

czwartek, 21.11.2024
10:00 13:00
XXI Konferencja metodyczna Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
15:30 18:00
Sieć współpracy i samokształcenia – AI jako pomoc i narzędzie w tworzeniu materiałów dydaktycznych na lekcje przedmiotów humanistycznych. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:00 20:00
Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych (5-6 latki). Część główna zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów (Dekanat Śródmieście). (STACJONARNE)
piątek, 22.11.2024
17:00 20:00
Usprawnianie motoryki małej i dużej u dzieci i uczniów - Terapia ręki (STACJONARNE)
sobota, 23.11.2024
10:00 13:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów, (Dekanat Zabłudów) (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 19:00
Kreatywnie na lekcjach chemii. (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: GENIALLY – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 20:00
Warm up! Energizer im DaF – Unterricht -czyli o roli rozgrzewki na lekcji języka obcego- szkolenie metodyczne. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 18:00
NAUCZYCIELU! Masz prawo się bronić! Nauczyciel w sytuacji zagrożenia – warsztat wprowadzający z elementami samoobrony prowadzony przez Experta United Krav Maga World Organisation (STACJONARNE)