Zeszyty metodyczne to cykliczne publikacje
zawierające artykuły, konspekty i inne materiały opracowane przez doradców metodycznych i konsultantów
Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.
Każdy zeszt dostępny jest do pobrania w wersji pdf.
3/2020
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Pakiet propozycji metodycznych. Lektury wybrane: W. Szekspir, J. U. Niemcewicz, G. Orwell, D. Masłowska.
dr Grażyna Dawidowicz
|
2/2020
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Główne zadania oraz podstawy konstruowania szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego - Julita Bożena Majewska
-
Edukacja Globalna w szkole (Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło?) - Elżbieta Babicz
-
Katechizm dla dzieci i młodzieży ks. Stanisława Piotrowskiego - Ks. Czesław Walentowicz
-
Zabawa jako aktywność dziecka - Julita Bożena Majewska
|
1/2020
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Historia automatyzacji bibliotek w Polsce - Joanna Ciesielska
-
Web 2.0 wkracza do biblioteki, czyli marzenia do spełnienia… - Joanna Ciesielska
|
2/2019
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Aktywizacja uczniów w procesie kształcenia - Lucyna Brajer
-
Logika w fizyce czyli o ustaleniach Komisji Nazewnictwa Fizycznego PTF w sprawie niektórych pojęć i symboli wielkości fizycznych - Małgorzata Olędzka
-
Scenariusz lekcji Wychowania do życia w rodzinie lub godziny wychowawczej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej - Beata Żukowska
-
Samoocena pracy nauczyciela - Lucyna Brajer
-
Inteligencje wielorakie - jak je rozwijać w domu i w szkole? Porady nie tylko dla nauczycieli. - Celina Borowska
-
SCENARIUSZ DNIA AKTYWNOŚCI W KLASIE II Szkoły podstawowej - Małgorzata Lech
-
Wychowanie – racje czy relacje - Urszula Zagan
-
Pięć umysłów przyszłości wg H. Gardnera - Celina Borowska
-
„DZIECI MAJĄ GŁOS” - Joanna Żarniewska
-
Kontrakt w pracy nauczyciela – potrzeba czy konieczność? - Celina Borowska
|
1/2019
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Kilka refleksji o edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej - Małgorzata Lech
-
Dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi - Barbara Jocz
-
Nauczyciel wobec wizji not-school. Jak sprostać oczekiwaniom uczniów? - Lucyna Brajer
-
Uczenie się fizyki przez odkrywanie - Joanna Ciesielska
-
E – katecheza - Ks. Czesław Walentowicz
-
KONSPEKT LEKCJI „Wychowania o życia w rodzinie” lub godziny wychowawczej - Beata Żukowska
-
Propozycje wychowawcze - Ks. Czesław Walentowicz
-
Toki zajęć taekwon-do dla dzieci w przedszkolu - Wojciech Zdanuczyk
-
Porusz zmysły czyli MatOrigami - Barbara Pfutzner, Teresa A. Cetera
|
6/2011
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
-
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych Kamila Przychodzień
- Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego 2012. Ewa Prokopowicz
- Myśl filozoficzna Fryderyka Nietzchego o muzyce . Kto pragnie szczęście i spokój zbierać w życiu, ten niechaj zawsze kulturze wyższej schodzi z drogii. F. Nietzsche Anna Stankiewicz
-
Nauka – klucz do sukcesu Teresa Alicja Cetera
-
Multimedia w edukacji Joanna Ciesielska
-
Propozycja testu z chemii dla uczniów do szkół gimnazjalnych Izabela Popławska
-
Propozycja konkursu pt. „Woda jest życiem” Helena Sieredzińska - Mundel
-
Odwzorowanie na modelu rzutni punktów przebicia prostych w różnych położeniach Lucyna Brajer
-
Istota, rodzaje i metody kalkulacji. Ludmiła Alina Smyk
-
Dekalog – drogowskazy życia człowieka. Urszula Zagan
-
Katecheza w nowej podstawie programowej Ks. Czesław Walentowicz
-
Kiedy i jak pedagogizować rodziców? - Elżbieta Babicz, Barbara Jocz
|
5/2011
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
- „Radzę sobie coraz lepiej” -propozycja programu dla uczniów kl. I szkoły podstawowej mających trudności adaptacyjne. Część I. Celina Borowska
- Zanim nowa podstawa programowa będzie obowiązującym dokumentem w liceum… Maria Bartnicka
- „English Teaching” Jako upowszechnianie języka angielskiego w małych miejscowościach. Ewa Prokopowicz
- Polskie tańce narodowe w stylizowanej muzyce artystycznej. Anna Stankiewicz
- Dlaczego e-Twinning? Teresa Alicja Cetera
- Dokąd zmierzasz Fizyko? Joanna Ciesielska
- Projekt jako atrakcyjna metoda w nauczaniu chemii. Izabela Popławska
- Zmiany ludności Polski w perspektywie roku 2035. Irena Sieredzińska - Mudel
- „Informacja zwrotna jako element wspierający proces nauczania i uczenia się w szkole ponadgimnazjalnej” Lucyna Brajer
- Planowanie - istota, rodzaje, zasady Ludmiła Alina Smyk
- Co to jest religia ? Urszula Zagan
- Jak występować przed kamerą i mikrofonem? Ks. Czesław Walentowicz
- Wychowanie i profilaktyka poprzez kontakt uczniów z filmem - edukacja filmowa i filmoterapia Elżbieta Babicz
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – planowanie i organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych
Anna Gawryluk
|
4/2010
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
- Przedszkole Samorządowe jako miejsce pracy - Iwonna Zaborowska
- Dlaczego warto uczyć języków obcych od najmłodszych lat? - Małgorzata Lech
- Dlaczego dzieci należy uczyć w sposób polisensoryczny? - Celina Borowska
- Jak wybrać najlepszy podręcznik do języka polskiego? - Kamilla Przychodzień
- O indywidualnym programie nauczania z języka polskiego - Maria Bartnicka
- Nie dajmy się oszukać - Beata Bojarczyk, Agnieszka Brzozowska
- Programy nauczania przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w kontekście Przygotowania Zawodowego Dorosłych - Lucyna Brajer
- 20 lat katechezy w szkole i co dalej? - Ks. Czesław Walentowicz
- Konspekt lekcji: Godność ludzkiego ciała - Ks. Czesław Walentowicz
- Internet w nauczaniu Kościoła - Ks. Czesław Walentowicz
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w mojej klasie - „Uczeń z wadą słuchu” - Anna Gawryluk, Anna Szwarc
|
3/2010
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
- Dlaczego warto inwestować w edukację przedszkolną? - Iwonna Zaborowska, Barbara Kędzia
- Biblioterapia jako forma wspierania rozwoju emocjonalno - społecznego dziecka - Celina Borowska, Małgorzata Lech
- Obowiązki polonisty według nowej podstawy programowej - Kamilla Przychodzień
- Propozycja metodyczna: egzamin wyrównujący różnice programowe - Maria Bartnicka
- Metoda projektu w dydaktyce historii i wiedzy o społeczeństwie - Jan Dworakowski
- Luknij przez łindoł, czy kar na stricie stoi o zapożyczeniach z języka angielskiego w języku potocznym - część I - Ewa Prokopowicz
- Scenariusz lekcji matematyki w kl. II LO - Beata Bojarczyk
- Projekt edukacyjny w gimnazjum „Cztery pory roku w Parku Zwierzynieckim” - Katarzyna Oniszczuk, Sylwia Rynkiewicz, Urszula Rogalewska; pod kier. Heleny Sieredzińskiej-Mudel
- Pytania kluczowe na lekcjach przedmiotów zawodowych - Lucyna Brajer
- Ponowoczesność, czy pomieszanie dobrego i złego? - Ks. Czesław Walentowicz
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w mojej klasie - Anna Gawryluk, Anna Szwarc
|
2/2010
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
- Funkcjonowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli w świetle raportu Najwyższej Izby Kontroli. - Iwonna Zaborowska
- Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze w przedszkolu - Barbara Kędzia
- Zespoły samokształceniowe – potrzeba czy konieczność? - Małgorzata Lech, Celina Borowska.
- Jak pracować z lekturą na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej? – na przykładzie Cierpień młodego Wertera J. W. Goethego. - Maria Bartnicka
- Ks. dr Stanisław Hałko (1884 – 1943) – twórca polskiej szkoły średniej w Białymstoku - Jan Dworakowski
- Metoda projektu na lekcji wiedzy o kulturze - Ewa Onoszko
- Nie zmienisz ludzi ale możesz zmienić siebie… czyli radość doskonalenia - Teresa A. Cetera
- Popsuty porządek w jednostkach miar! - Teresa A. Cetera
- Propozycje zadań na szkolny konkurs chemiczny dla szkół gimnazjalnych - Izabela Popławska
- Dlaczego geografia regionalna? Koncepcja geografii regionalnej w gimnazjum. - Helena Sieredzińska - Mudel
- Program zajęć fakultatywnych Taekwon-do dla przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum. - Wojciech Zdanuczyk
- Analiza rynku szkolnictwa zawodowego w Białymstoku i powiecie białostockim - Lucyna Brajer
- Wpływ inteligencji emocjonalnej na gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki -Justyna Soja - Sularz
- Którędy do przyjaźni? - Beata Izabela Żukowska
- Rozmyślania nad barszczem ukraińskim… czyli jak się ma ocenianie kształtujące do oceniania sumującego? - Joanna Ciesielska
- Funkcje rodziny w ujęciu współczesnej pedagogiki - Mirosława Pietkiewicz
- Kreatywny nauczyciel – katecheta - Ks. Czesław Walentowicz
- Być z młodzieżą – zasad kilka - Urszula Zagan
- Profilaktyka i rehabilitacja głosu. - Anna Hasiewicz
- Kształcenie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych – wczoraj, dziś i jutro - Maria Jolanta Baluk, Anna Gawryluk
- „Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych: stare problemy, nowe wątpliwości” - Anna Gawryluk
|
1/2010
- pobierz (pdf) -
Zawartość:
- O wychowaniu w nowej Podstawie Programowej - Małgorzata Lech
- Szkoła – złota klatka czy okno na świat? Jak pomóc dzieciom z trudnościami adaptacyjnymi? - Celina Borowska, Magdalena Mickiewicz
- „Piątkowe spotkania zabawek” – sposoby wykorzystania domowych zabawek do realizacji zadań edukacyjnych przedszkola. - Barbara Kędzia
- O dialogu nauczyciela ze zdolnym uczniem….. ( kilka refleksji polonistki ) - Maria Bartnicka
- Autorytety współczesnej młodzieży - Katarzyna Fliszkiewicz
- W 90-lecie odbudowy polskiego szkolnictwa w Białymstoku - Jan Dworakowski
- Zmiany w podstawie programowej muzyki obowiązujące od września 2009 w gimnazjum - Ewa Onoszko
- Podstawa programowa z geografii a programy własne nauczycieli. - Helena Sieredzińska Mudel
- Rola eksperymentu w nauczaniu chemii - Izabela Popławska
- Wirtualne uzależnienie - Ks. Czesław Walentowicz
- Rozwijanie potencjału doradców zawodowych – możliwości i formy doskonalenia metod i warsztatu pracy doradcy - Lucyna Brajer
- Wychowanie religijne dzieci i młodzieży - Mirosława Pietkiewicz
- O potrzebie ciszy - Urszula Zagan
- Znaczenie inteligencji emocjonalnej w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym - Justyna Soja Sularz
- Konspekt lekcji dla uczniów szkoły podstawowej. Temat: Którędy do przyjaźni? - Beata Izabela Żukowska
- Dlaczego biały niedźwiedź ma czarny nos… czyli o pytaniach kluczowych Joanna Ciesielska
- Emisja i zaburzenia głosu u dzieci. - Anna Hasiewicz
- „Nauczyciel – animator kultury” - Iwonna Zaborowska, Katarzyna Szmurło
|