Opracowała mgr Emilia Maciejczuk
Zespół Szkół Mechanicznych CKP nr 2 im. Św. Józefa w Białymstoku
Lekcja jest skierowania do uczniów klas ponad gimnazjalnych.
Czas trwania lekcji: 45 min
Cel główny:
- Uczniowie poznają konstruktywną metodę radzenia sobie ze złością.
Cele szczegółowe lekcji:
- uczeń przypomina sobie tematykę związaną z emocjami,
- uczeń wie na czym polega konstruktywna metoda radzenia sobie ze złością,
- uczeń poznaje pozytywne metody wyładowania „zgromadzonej energii” związanej ze złością.
Metody i formy pracy:
- mini wykład, praca w grupach, burza mózgów
- ćwiczeniowa
Materiały i środki dydaktyczne:
- tablica, arkusz papieru, flamaster
Przebieg lekcji:
Wstęp:
1. Nauczyciel przeprowadza czynności organizacyjne (przywitanie klasy, sprawdzenie obecności).
2. Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z szczegółowymi celami lekcji.
3. Nauczyciel poprzez rozmowę z uczniami przypomina wiadomości omawiane na poprzedniej lekcji odnośnie emocji.
Rozwinięcie:
1. Nauczyciel podaje różne sposoby wyrażania złości (pasywny, konstruktywny i agresywny). Wyjaśnia na czym polegają te wszystkie sposoby. Szczególną uwagę zwraca na metodę konstrukcyjną.
2. Podaje 3 ważne elementy metody konstruktywnej:
• Staraj się uniknąć ocen, trzymaj się raczej faktów.
• Powiedz o swoich emocjach, które przeżywasz w związku z tą sytuacją bez obrażania.
• Wyraź swoje oczekiwania
3. Uczniowie zapisują trzy podstawowe eleaty na kartce A4 za pomocą flamastra.
4. Nauczyciel zadaje pytanie „Która z form reakcji na złość według was przynosi pozytywne skutki”.
5. Uczniowie podczas dyskusji odpowiadają na pytanie.
6. Nauczyciel dzieli klasą na zespoły czteroosobowe i daje im do wykonania następujące ćwiczenie: „Wymyśl sytuacje wywołującą złość i pokaż jak konstruktywnie można sobie z nią poradzić. Co uzyskaliśmy działając konstruktywnie, a co gdy agresywnie lub pasywnie. Odegraj wymyślone sytuacje.”
7. Uczniowie pracują nad zadanym ćwiczeniem. Po przygotowaniu scenek przedstawiają je i wraz z klasą analizują.
Zakończenie:
1. Pod koniec lekcji uczniowie wypisują metody wyładowania energii powstałej poprzez złość. Zapisują je na tablicy i dzielą je na pozytywne i negatywne. Po wypisaniu wszystkich pomysłów, klasa postanawia zostawić na tablicy tylko pozytywne metody.
2. Uczniowie powtarzają czego się nauczyli podczas dzisiejszej lekcji.