Scenariusz godziny wychowawczej
Opracowanie:
Beata Zdanowicz Fiedorczuk
ZS nr 15 przy UDSK w Białymstoku
Temat: Wymarzona klasa.
Cel ogólny: terapeutyczny – uczeń zapomina o chorobie, skupia uwagę na lekcji, na treściach edukacyjnych i wychowawczych.
Uczeń potrafi:
-wypowiedzieć swoje marzenia dot. klasy;
-słucha innych wypowiedzi, konfrontuje się z innym zdaniem;
-wymienić czynności , które lubi i potrafi wykonywać w klasie w ciągu dnia;
-ocenia słabe i mocne strony klasy;
-dokonuje analizy możliwości rozwoju relacji w klasie;
-dostrzega najważniejsze wartości w życiu;
Środki dydaktyczne: ankiety, tablica i kreda;
Metody i zadania:
-niedokończonych zdań;
-analizy i oceny sfer działania w szkole;
-prezentacja pracy;
-praca w grupach;
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel wita się z klasą.
- Nauczyciel wprowadza uczniow w temat lekcji o wymarzonej klasie – jaka jest wymarzona, idealna klasa?
- Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4 – 5 osobowe. Mają zadanie podzielenia się marzeniami, pragnieniami dotyczącymi klasy. Ważne jest, aby wszyscy się wypowiedzieli, aby mówili o pozytywnych aspektach bycia w grupie - W wymarzonej klasie jestem ... (uczniowie mają dokonczyc zdanie).
- Nauczyciel prosi o zapisanie kilku idei typu: W wymarzonej klasie jestem ...bezpieczny, dobrze się czuję, chce mi się uczyć, chętnie tu przychodzę itd.
- Prezentacja pracy grup. Chętni uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy ważne myśli.
- Następnie nauczyciel rozdaje ankietę „Planuję swój dzień w klasie”. Uczniowie wypełniają ankietę.
- Nauczyciel zbiera ankiety i wspólnie określamy, co jest sukcesem, a co porażką, jak spędzamy nasz czas w klasie, co jest dla nas ważne.
- Rozmowa o ankietach i o marzeniach o idealnej klasie, uczniowie starają się dostrzec, co im tak naprawdę przeszkadza w realizowaniu idealnej grupy.
- Polecenie dla chetnych: Napiszcie własny tekst dotyczący klasy i wyboru tego, co najważniejsze.
- Ewaluacja – Jak się czuliście na zajęciach?
Ankieta „Planuję swój dzień w klasie”
1. Interesują mnie -
2. Najchętniej -
3. Mam talent do-
4. Najlepiej czuje się-
5. Gdy patrzę w lustro-
6. Moja zaletą jest-
7. Moją wadą jest-
8. Nie udało mi się-
9. Boję się-
10. Uciekam od-
11. Nie umiem-
12. Przykro mi jest-
13.Wolałbym...
14.Mam nadzieje, że....
15.Dla mnie ważne jest.....
16.Najwięcej czasu w klasie poświęcam na...
17.W klasie często zapominam o...