Autor: Joanna Mężydło
Zespół Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku
Jak budować sukces edukacyjny ucznia?
Sukces edukacyjny ucznia nie zależy od jednego czynnika, lecz od wielu, współdziałających ze sobą. Na sukces składają się określone procesy, powstające przy nauczaniu i uczeniu się. Należą do nich m.in.: rola rodziców i nauczycieli, rola motywacji każdego ucznia, umiejętne udzielanie informacji zwrotnej oraz inspiracja zawodowa. Motywacja to istotny czynnik, który wpływa na zachowanie uczniów. Rozróżniamy dwa typy motywacji: wewnętrzną i zewnętrzną. Motywację wewnętrzną można zdefiniować jako „to, co powoduje podjęcie jakichś działań lub decyzji”2 lub jako „tendencje do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na jego treść, czyli osobistą satysfakcję lub przyjemność. Cechą tej motywacji jest ciekawość, zamiłowanie do czegoś”3. Motywacja wewnętrzna jest zatem wewnętrzną siłą, która uruchamia i organizuje czyjeś zachowanie skierowane na osiągnięcie zamierzonego celu. Motywacja zewnętrzna to „tendencje do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na pewne konsekwencje, do których one prowadzą, związane z poczuciem, że przyczyna i kontrola działania ma charakter zewnętrzny i nie zależy od nas4. W tym typie motywacji w dążeniu do celu przede wszystkim zwraca się uwagę na to, czego dana osoba chce uniknąć, a głównym motywem działania jest strach i przerażenie. Z kolei motywacja wewnętrzna pobudza do działania poprzez przedstawienie perspektywy osiągnięcia celu. Koncentruje się na pozytywach i sprawdza się w sytuacjach, w których konieczne jest wyrobienie nawyku wytrwałego dążenia do celu.