CO TO JEST ZŁOŚĆ – scenariusz zajęć dla klas IV - VI
Opracowanie: Agnieszka Perkowska
Szkoła Podstawowa nr 51 im. L. Zamenhofa w Białymstoku
Temat: Co to jest złość?
Czas trwania: 90 min
Cele główne:
- zrozumienie uczucia złości;
- poznanie sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze złością
Cele szczegółowe: Uczeń:
- poda definicję złości;
- wymieni różne sposoby konstruktywnego radzenia sobie ze złością;
- wymieni uczucia, które towarzyszyły podczas zajęć;
- będzie współpracował w grupie.
Metody:
- burza mózgów, metody słowne
Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Pomoce dydaktyczne:
- duże arkusze szarego papieru,
- kolorowe mazaki lub kolorowa kreda,
- papier rysunkowy,
- kredki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Złości mnie...
Każde dziecko wypisuje na kartce papieru litery swojego imienia jedna pod drugą i szuka do każdej z nich dowolnego wyrazu – nazwy wydarzenia, które może szczególnie go złościć, irytować, np.
M matematyka
O okropna pogoda
N niedokończona praca domowa
I ironiczne spojrzenie
K karny rzut w meczu
A „a nie mówiłam...”
Nauczyciel podkreśla, że wszyscy ludzie przeżywają uczucie złości i że dzisiaj dowiecie się więcej na jego temat.
2. Jak można się złościć?
Nauczyciel dzieli duży arkusz papieru na dwie części. Pyta dzieci, jakie sposoby złoszczenia się krzywdzą innych ludzi i zapisz te sposoby na czerwono po jednej stronie arkusza. Można spytać, jak dzieci nazwałyby takie zachowania lub powiedzieć im, że nazywa się je agresją.
Nauczyciel pyta, jak można się złościć, żeby nie krzywdzić innych i co można wtedy ze swoją złością zrobić. Sposoby podane przez dzieci zapisujemy zielonym kolorem po drugiej stronie arkusza (np. możemy biegać, śpiewać, komuś opowiedzieć o tym, co nas złości, narysować to itp.).
3. Alfabet miłych słów.
Dzieci wypisują po kolei, jedna pod drugą wszystkie litery alfabetu ( bez zmiękczeń) i szukają do nich słowa, które kojarzą im się z czymś miłym i sympatycznym. Mogą pracować w parach lub większych grupach. Na koniec odczytują swoje „alfabety”.
4. Papierowa wojna.
5. „Bez złości mamy więcej radości”
Przy pomocy fantazyjnej opowieści dzieci mogą się nauczyć przejmować pożyteczne, samodzielne instrukcje w przypadku narastających agresji, a ponadto analogicznie do nich wymyślać nowe, pasujące do własnej sytuacji. Prowadzący stwarza rozluźnioną atmosferę, a potem podaje polecenia:
„Dzisiaj polecisz w podróż samolotem marzeń i odwiedzisz nieznaną ci planetę. Teraz wtulasz się w miękki fotel, słuchasz odgłosów startującej maszyny… Warczenie silników jest coraz głośniejsze… Samolot odrywa się od ziemi… Po chwili dostrzegasz w oddali nowe planety… błyszczą się one i migoczą na czarnym niebie… Ziemia pozostaje w tyle… coraz mniejsza i mniejsza… Czujesz się lekki, jesteś już w kosmosie. Postanawiasz wylądować na następnej planecie, jesteś ciekawy, co tam się znajduje, co tam przeżyjesz, czy są tam dzieci, takie jak ty.
Nikt nie widział cię zaglądającego przez okno. Pochylasz się i skradasz z powrotem do samolotu. Mówisz do siebie: to był naprawdę świetny pomysł – bez złości mamy więcej radości – zapamiętam to sobie. Powtarzasz sobie to zdanie wielokrotnie, po cichu… i jeszcze kilka razy… Wsiadasz do samolotu i lecisz z powrotem na ziemię. Staje się ona coraz większa i piękniejsza. Jesteś znowu tutaj. Po cichu wypowiadasz zapamiętane słowa: bez złości mamy więcej radości, bez złości mamy więcej radości…”
Po zakończeniu tej niezwykłej podróży trzeba dać uczestnikom możliwość zastanowienia się i porozmawiania o uczuciach, które przeżywali w jej trakcie.