Rola wychowawcy w procesie odpowiedzialnego wychowania w internacie
w świetle literatury przedmiotu
Monika Kruszelnicka - kierownik internatu/wychowawca w internacie
Zespół Szkół Mechanicznych im. Św. Józefa w Białymstoku
Wychowanie to świadome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia względnie stałych skutków (zmian rozwojowych) w osobowości wychowanka”.
Według Wincentego Okonia wychowanie to „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka” .
Wojciech Pomykało traktuje wychowanie jako „oddziaływanie całokształtu specyficznych pedagogicznych bodźców i doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych, indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej w jej sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej i duchowej ” .
Mieczysław Łobocki o wychowaniu wypowiada się następująco „(...) szerokie rozumienie terminu odnosi się do wychowania skoncentrowanego zarówno na rozwoju umysłowym i uczuciowym jednostki, jak również na sferze jej motywacji i konkretnych działań. Inaczej mówiąc, wychowanie takie jest utożsamiane z rozwijaniem (kształtowaniem) osobowości pod względem wszystkich jej cech. Obejmuje zarówno nauczanie (uczenie się), jak i wychowanie w jego węższym znaczeniu. Innymi słowy, przedmiotem wychowania
w szerszym znaczeniu jest "całość psychiki człowieka", czyli "ogół procesów i właściwości psychicznych", tj. zarówno intelektualnych (umysłowych), emocjonalnych (uczuciowych)
i wolicjonalnych (chcenia) łącznie z działaniem” . Traktuje wychowanie jako proces całościowy. Wychowawca w tym systemie winien wpływać na każdą sferę podopiecznego. Autor ma tu na myśli sferę psychiczną, motywacyjną, emocjonalną, intelektualną, twórczą i duchową .
Współcześnie, najczęściej internat charakteryzowany jest jako placówka opiekuńczo – wychowawcza, na terenie której mieszka, uczy się oraz spędza czas pod bacznym okiem wychowawców młodzież szkolna. Literatura przedmiotu określa internat jako specyficzne środowisko wychowawcze. Jako miejsce, w którym można stworzyć odpowiednie warunki do kształtowania właściwych postaw, zachowań wśród młodzieży, które są tak potrzebne każdemu...
poniedziałek, 06.05.2024 09:00 10:00 Biało-czerwona flaga- opowiadanie nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowej w gr. 3-4 latków. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |