Anna Kołodziej, Jolanta Jabłońska
„Prawa i obowiązki dziecka”- warsztaty
Otwarte zebranie szkoleniowe zespołu samokształceniowego nauczycieli kształcenia zintegrowanego w dniu 15.11.2004 r.
z udziałem rodziców, nauczycieli, dyrekcji, doradcy metodycznego.
CELE:
- uświadomienie obecności praw dziecka w ustawodawstwie krajowym i między -narodowym;
- wskazanie możliwości ochrony praw dziecka;
- wdrażanie do wychowywania dziecka w poszanowaniu jego praw
- przełamywanie stereotypów wychowawczych;
- wykazanie potrzeby obecności obowiązków w procesie wychowawczym;
- wykazanie potrzeby dostosowania obowiązków do możliwości dziecka.
METODY:
- podające - wykład informacyjny, pogadanka, opowiadanie, objaśnienie;
- problemowe – aktywizujące: asocjogram, kwiat grupowy, metaplan, technika niedokończonych zdań
- eksponujące - pokaz; inscenizacja
- praktyczne - ćwiczenia.
FORMY:
- indywidualna: jednolita i zróżnicowana;
- grupowa: jednolita i zróżnicowana:
- zbiorowa.
Wyrwanie serduszka z kartki kolorowego papieru, zapisanie swojego imienia. Przygotowane kartki kolorowego papieru. Kolor zdecyduje o podziale uczestników na grupy.
1. Uświadomienie tematyki warsztatów
DOKOŃCZ ZDANIE
Mam prawo ...
DORYSUJ SZCZEGÓŁY – uczestnicy uzupełniają szczegółami schematyczny rysunek postaci ludzkiej opatrzony tytułem „dziecko”
2. Definicja pojęcia „dziecko”
ASOCJOGRAM lub PROMYCZKOWE USZEREGOWANIE
Proszę zapisać na kartkach skojarzenie z pojęciem „dziecko” – kartki przyklejane wokół rysunku..
Prowadzący analizuje materiał i tworzy definicję pojęcia
(dziecko - każda istota ludzka, poniżej osiemnastego roku życia) - załącznik 1
3. Uświadomienie uczestnikom praw dziecka
Dziecko, to mały człowiek. Ze względu na swoją słabość i uzależnienie od świata dorosłych oraz ograniczoną zdolność prawną powinno być specjalnie chronione. Chce być ważne, chce aby jego prawa były respektowane i akceptowane społecznie. Oddajmy głos dzieciom.
INSCENIZACJA „Prawa dziecka” –załącznik 2
Definicja pojęcia „prawo” – załącznik 1
HISTORIA PRAW DZIECKA ( prowadząca przedstawi historię praw dziecka oraz wskaże instytucje, gdzie można uzyskać pomoc ) – załącznik 3
Prowadzący rozdaje uczestnikom zestaw postaw dla rodziców i wychowawców opracowanych przez pracowników Komitetu Ochrony Praw Dziecka Elżbietę Czyż i Mirosławę Kątną – załącznik 4
TECHNIKA NIEDOKOŃCZONYCH ZDAŃ
Dziecko ma prawo ...
WSKAZANIE PRAW DZIECKA W KONKRETNYCH RELACJACH - praca w grupach – grupy mieszane z udziałem rodziców
Przygotowano karty z napisami:
DZIECKO – RODZIC
DZIECKO – KOLEGA
DZIECKO – SZKOŁA
DZIECKO – PAŃSTWO
Każda grupa prezentuje swoją pracę.
...
Cała publikacja (wraz z załącznikami) dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf