Opracowanie: Bożena Budlewska, Zespół Szkół nr 15 przy UDSK w Białymstoku
Temat : Nauka jest przyjemnością
Klasa: I liceum
Czas trwania: 45 minut
Cel ogólny:
• Uświadomienie sobie, jak można poprawić własną motywację do nauki
Cele szczegółowe: uczeń
• wymienia czynniki sprzyjające motywacji do nauki
• wymienia czynniki utrudniające naukę
Metody pracy:
Dyskusja, metaplan, burza mózgów, analiza SOFT
Formy pracy:
Grupowa, indywidualna
Materiały i środki dydaktyczne:
Arkusze papieru, markery, kolorowe karteczki samoprzylepne, karty pracy, słownik języka polskiego
Przebieg lekcji:
Etapy lekcji |
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
Wprowadzenie | Podaje temat lekcji Prosi uczniów, aby zdefiniowali pojęcie „motywacja”, a następnie sprawdzili te definicję w słowniku |
Uczniowie podają własne definicje „motywacji” Porównują własne definicje „motywacji” z definicją ze słownika |
Rozwinięcie | Dzieli uczniów na 3 grupy, każdej przydziela arkusz papieru. Na górze każdego arkusza zapisane są następujące elementy: analizowany problem (czy uczniowie w naszej szkole chętnie się uczą?) oraz jedno z pytań metaplanu (jak jest obecnie?, Jak powinno być?, Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?). Wyjaśnia uczniom zasady pracy Każda grupa ma odpowiedzieć tyko na jedno pytanie Po zakończonej pracy w grupach zachęca uczniów do dyskusji, wyciągane wnioski zapisuje na odrębnym arkuszu papieru Rozdaje wszystkim uczniom karty pracy do analizy SOFT i prosi o określenie ich własnej sytuacji związanej z motywacją do nauki |
Każda grupa odpowiada tylko na jedno przydzielone pytanie Grupy wybierają swoich przedstawicieli, którzy przestawiają wyniki pracy grupy na forum klasy Uczniowie podejmują dyskusję wynikającą z przedstawionych wcześniej prezentacji, następnie wyciągają wnioski Uczniowie określają własną motywację do nauki (na kartach SOFT) |
Zakończenie | Prosi uczniów o podzielenie się własnym refleksjami z lekcji | Chętni uczniowie oceniają przydatność lekcji, wyciągają korzyści płynące z podjętego na lekcji tematu |
Karta SOFT
MOJA MOTYWACJA OCENA
DO NAUKI
JAK JEST? S (mocne strony) F (słabe strony)
JAK MOŻE O (szanse) T (zagrożenia)
BYĆ W
PRZYSZŁOŚCI?