Wychowanie

Agnieszka Antoszkiewicz Bajc
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Co można zrobić, aby opanować uczucie złości?

Lekcja skierowana dla gimnazjalistów.
Czas trwania: 45 minut + czas na obejrzenie całego filmu przed lekcją
Cel główny:
Po zajęciach uczeń:
•    rozpoznaje, nazywa własne i innych emocje;
•    podaje sposoby panowania  nad złością,
•    wymienić sposoby wyrażania złości,
Uczniowie oglądają z nauczycielem fragment filmu „Cześć Tereska”.
Metody pracy: burza mózgów, praca w grupach
Formy pracy: praca zespołowa
Środki dydaktyczne:
• film „Cześć, Tereska” Roberta Glińskiego,
• materiał pomocniczy – prezentacja w Power Point, instrukcja do dyskusji,
Pomoce: szary papier, flamastry,
Przebieg zajęć:

1.    Wstęp (5 minut)
Nauczyciel podaje uczniom definicję kompetencji emocjonalnych.
Przedstawia informacje o postawie asertywnej, uległej i agresywnej.

 



Źródło:
http://szkolamysleniamini.nq.pl/index.php?sec=pobierz_plik&id=1064&typ=material&a=337
 
2.    Rozwinięcie
Uczniowie oglądają fragment filmu „Cześć Tereska”, można go obejrzeć na stronach TVP: http://www.tvp.pl/filmoteka/film-fabularny/czesc-tereska/wideo/czesc-tereska/133776

Burza mózgów: Nauczyciel zapisuje zdanie na tablicy: Co główna bohaterka mogłaby zrobić, aby opanować uczucie złości, które doprowadza ją do tak dramatycznego czynu w finale filmu? Uczniowie w grupach czteroosobowych próbują znaleźć rozwiązanie problemu. (5 minut)
Dyskusja: Lider grupy przedstawia rozwiązania, które wywołują dyskusję między uczniami. (15 minut) Nauczyciel kieruje dyskusją w ten sposób, aby na tablicy powstał spis konstruktywnych sposobów wyrażania złości. ( materiały  z kursu opanuj złość)

3.    Zakończenie:
Radzenie sobie z emocjami jest ważną umiejętnością społeczną i istotnym aspektem dojrzewania młodzieży. Zadanie domowe: napisz w liście, co cię najbardziej złości, zaplanuj sposoby radzenia sobie ze złością i pomysły umożliwiające rozwiązanie twojego problemu. Pokaż ten list rodzicom, nauczycielowi lub innemu dorosłemu, do którego masz zaufanie. Porozmawiajcie o nim. Możesz też skorzystać z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz strony internetowej http://www.116111.pl/ .
Nauczyciel rozdaje przygotowane ulotki na temat złości i radzenia sobie z tym uczuciem.
(opracowane na podstawie materiałów z kursu opanuj złość)

 

Opracowała: Marzena Olszyńska, Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kleosinie

Temat: Zostań mistrzem swoich emocji
Konspekt zajęć w gimnazjum

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności wyboru zachowań i postaw, które pozwalają na kontrolowanie negatywnych emocji
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi wyrazić mową ciała negatywne emocje
Doskonali umiejętność wyrażania myśli na temat negatywnych emocji
Potrafi wykorzystać metodę 6 kroków panowania nad negatywnymi emocjami do uzyskania równowagi emocjonalnej

Metody:
•    zabawa
•    pogadanka, miniwykład, rozmowa kierowana
•    metoda „słoneczka”
Formy pracy:
•    praca indywidualna
•    praca cała klasą
 
Środki dydaktyczne :
pacynka
Załącznik nr 1 – tekst z bloga
Załącznik nr 2 – historia faceta o imieniu Walt
Załącznik nr 3 – sześć kroków prowadzących do mistrzostwa emocjonalnego
Załącznik nr 4 – drzewko przeżyć

Materiały:
czyste arkusze papieru, karteczki samoprzylepne, długopisy, .

Przebieg zajęć:

I. WSTĘP:

Etapy
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
 1.Zabawa wstępna Nauczyciel zaczyna grę wypowiada hasło i rzuca pacynkę uczniowi, który potem rzuca następnemu i tak do ostatniego ucznia.  Uczniowie siedzą w kręgu. Zadaniem uczestników jest reagować na wypowiadane hasła przy użyciu pacynki: Złość Smutek Strach Wstyd Uczniowie wyrażają mową ciała przeżywane uczucia
 2. Metoda „słoneczka” Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: „mam doła”  Uczniowie metodą „słoneczka” dopisują na karteczkach samoprzylepnych własne skojarzenia związane z tym hasłem.
Na zakończenie wspólnie omawiają powstały zapis
 3. Rozmowa kierowana Nauczyciel pyta: Co może być przyczyną powstawania stanu określanego „mam doła’  Uczniowie odpowiedzi zapisują na tablicy
 4. Praca z tekstem  Prowadzący rozdaje kartki z tekstem z bloga
Załącznik nr 1
Znowu mam doła. Od 7 miesięcy duszę w sobie to co dawno powinno przejść. Dzieje się tyle dobrych rzeczy które kompletnie nie zadowalają, i nie umiem ich docenić. Mało to pakuje się w chore akcje których później żałuje, bo sumienie gnębi. Sama nie wiem czego chce, a to chyba najgorsze.
 Uczniowie analizują jego treści starają się odpowiedzieć na pytania
Jakie trudności przeżywa piszący?
W jak sposób patrzy na świat?

(DODATKOWO mogą przedstawić w rysunek ”Mam doła”)

II. ROZWINIĘCIE:

 1. Miniwykład  Nauczyciel wyjaśnia:
Wszystkie ludzkie emocje są ważne i cenne we właściwym czasie i kontekście oraz odpowiedniej dawce.
JEŚLI TŁUMISZ WŁASNE EMOCJE I PRÓBUJESZ JE WYELIMINOWAĆ LUB JEŚLI JE POWIĘKSZASZ I POZWALASZ, BY ZAPANOWAŁY NAD WSZYSTKIM, ROZTRWANIASZ JEDNO Z NAJCENNIEJSZYCH ŹRÓDEŁ ŻYCIOWEJ SIŁY
Jakie jest źródło emocji?
TY SAM JESTEŚ ŹRÓDŁEM WSZYSTKICH SWOICH EMOCJI. WŁAŚNIE TY JE TWORZYSZ
 
 2. Prezentacja tekstu o Walcie i pogadanka  Nauczyciel przedstawiam historię faceta o imieniu Walt Załącznik nr 2
Walt jest dobrą i poczciwą istotą, która zawsze próbuje zachowywać się właściwie. Jego życie jest zapięte na ostatni guzik: wszystko ma swoje miejsce i określony porządek. W ciągu tygodnia wstaje dokładnie 0 6.30, bierze prysznic, goli się, wlewa w siebie pospiesznie filiżankę kawy i chwyciwszy za torbę z drugim śniadaniem, zwykle kanapki z wędliną i batoniki, zamyka za sobą drzwi o 7.10 i wychodzi z domu, by spędzić czterdzieści pięć minut na dojazdach do pracy.
Siada za biurkiem punktualnie o 8.00 i siedzi tak, wykonując tę samą pracę, już od ponad dwudziestu lat. O 5.00 po południu idzie do domu, bierze coś do picia i chwyta za pilota od telewizora. W godzinę później przychodzi do domu jego żona i decydują, czy zjeść na obiad resztki z poprzedniego dnia, czy też wrzucić pizzę do kuchenki mikrofalowej …                                                           
Uczniowie odpowiadają zadane pytania: Czy Walt cierpi z powodu tragicznych załamań lub upadku ducha?
Czy przeżywa wielkie pasji czy radości?
Czy wyobrażasz siebie w roli Walta?
Czy znasz kogoś takiego jak Walt?
Czy chciałbyś całe życie unikać negatywnych emocji
Czy chciałbyś poznać 6 sposobów, które pozwolą wyciągnąć właściwe wnioski z przezywania  negatywnych emocji?
 3.Miniwykład Nauczyciel omawia
Załącznik nr 3
SZEŚĆ KROKÓW PROWADZĄCYCH DO MISTRZOSTWA EMOCJONALNEGO
KROK PIERWSZY
Przekonaj się, co naprawdę czujesz Jakże często ludzie czują się tak przytłoczeni, że nie wiedzą nawet, co czują.
Jeśli pierwszą odpowiedzią będzie gniew, nie poprzestawaj na niej i pytaj dalej: „Czy naprawdę odczuwam właśnie w tej chwili gniew? A może to co innego? Kiedy więc określisz już prawdziwe uczucia, możesz jeszcze bardziej je stłumić, co bardzo ułatwi ci wyciąganie wniosków.
KROK DRUGI
Uznaj i doceń swoje emocje wiedząc, że cię wspierają.
Ostatnią rzeczą, której mógłbyś chcieć, jest przekonanie, że twoje emocje są czymś złym. zainteresujesz się i zaciekawisz własnymi emocjami, dowiesz się o nich bardzo wiele i będziesz to mógł wykorzystać nie tylko teraz, ale i w przyszłości.
KROK CZWARTY
Uwierz w siebie Nabierz pewności, że możesz sobie poradzić z własnymi emocjami w jednej chwili. Pomyśl więc o sytuacji, w której odczuwałeś podobne emocje, i przypomnij sobie co zrobiłeś wtedy.
Czy zacząłeś koncentrować się na czymś innym? Czy podjąłeś jakieś nowe działania?
Zdecyduj z całą mocą, że i tym razem pomoże ci to równie skutecznie, jak poprzednio.
KROK PIĄTY
Nabierz pewności, że możesz sobie z własnym problemem poradzić nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości.
Powtarzanie tego ćwiczenia z odpowiednim napięciem emocjonalnym wytworzy w tobie połączenie neuronowe, da ci pewność, że w przyszłości podobne sytuacje nie będą dla ciebie problemem. Dodatkowo wypisz na kartce trzy lub cztery inne sposoby, za pomocą których możesz zmienić swoją percepcję, kiedy następnym razem pojawi się ten sam sygnał.
Mogą to być sposoby zmiany wzorca komunikowania własnych potrzeb i uczuć albo sposoby, które pomogą ci zmienić działania podejmowane w tej konkretnej sytuacji.
KROK SZÓSTY
Znajdź w sobie entuzjazm i przystąp do działania  Zastosuj to, co przećwiczyłeś już w wyobraźni, i zmień swoje postrzeganie rzeczywistości lub działania.
 
 4. Ćwiczenie praktyczne  Nauczyciel prosi uczniów aby wyobrazili sobie sytuację:
Twój chłopak/dziewczyna lub ktoś z Twoich najbliższych sprawił ci przykrość
Wykorzystaj  tę metodę – 6 kroków, zapisz na kartkach poszczególne podejmowane przez ciebie kroki i zmień swoje postrzeganie rzeczywistości
 Uczniowie wykorzystują metodę – 6 kroków, zapisują  na kartkach poszczególne podejmowane przez ciebie kroki a następnie wspólnie omawiają poszczególne etapy

 

III. PODSUMOWANIE:

 1. Metoda „słoneczka”  Obok zapisanego na tablicy hasła „mam doła” nauczyciel zapisuje słowo ”szczęście”  Uczniowie  metodą „słoneczka” uzupełniają ten zapis własnymi skojarzeniami.
 2. Rozmowa kierowana  Nauczyciel pyta:
1.Który z opisanych na tablicy stanów jest upragniony i spostrzegany jako pozytywny?
2. Dlaczego stan „doła” wprowadza smutek i poczucie bezwartościowości?
3. Dlaczego stan szczęścia jest przeżywany jako pokój, bycie kimś wartościowym i potrzebnym?

Nauczyciel podkreśla, że SA sprawy naprawdę trudne i trzeba szukać dla siebie pomocy między innymi metoda 6 kroków
Nauczyciel prosi uczniów:
Spróbuj określić  gdzie jesteś na drzewie przeżyć z która postacią najbardziej się identyfikujesz (załącznik nr 4)
 Uczniowie odpowiadają na zadane pytania a następnie określają swój stan emocji na „DRZEWIE PRZEŻYĆ” załącznik nr 4

 

 Żródło rys.: Puchta, H. Rinvolucri, M.(2004). Book of M.I. Exercises. London: Delta Publishing and English Teaching Professional. strona 144 

Opracowanie: Małgorzata Dakowicz
VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku
Scenariusz lekcji wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej - klasa III

Temat lekcji: Honorowi krwiodawcy. Czy warto oddawać krew? Czy jest to nasz obowiązek?

Czas trwania lekcji - 45 minut.

Cel główny lekcji:
1.   Uświadomienie roli i znaczenia oddawania krwi.

Cele szczegółowe lekcji:
1.    Uczeń zna i rozumie pojęcie honorowy krwiodawca.
2.    Uczeń wie jakie procedury go obowiązują zanim odda krew.
3.    Uczeń wie jakie przysługują mu prawa w związku z oddaniem krwi.
4.    Uczeń potrafi ocenić ważność sprawy.

Środki dydaktyczne:
1.    Praca w grupach przy komputerach z dostępem do Internetu i do drukarek.
2.    Rzutnik
3.    Komputer
4.    Ekran

Metody:
1.    Pogadanka.
2.    Wykład z wykorzystaniem rzutnika i ekranu.
3.    Przeglądanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku: http://www.rckik.bialystok.pl/.
4.    Burza mózgów.
5.    Debata.

Formy pracy:
1.    Dyskusja na forum.
2.    Praca w grupach.

Przebieg lekcji:
1.   Wprowadzenie (10 minut)
a)    Nauczyciel zadaje uczniom pytania wprowadzające w zagadnienie:

-    Czy ktoś z uczniów oddawał już krew?
-    Czy ktoś z uczniów potrzebował krwi w związku z operacją, wypadkiem?
-    Czy ktoś z domowników oddawał krew?
-    Czy ktoś z domowników musiał skorzystać z banku krwi?
b)    Sformułowanie celu: Czy warto oddawać krew, a tym samym pomagać innym?
c)    Zaprezentowanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku (przy użyciu rzutnika i ekranu). Zwrócenie uwagi na najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi umieszczone na stronie.
d)    Zapisanie na tablicy wyrazu KREW.

Uczniowie wypowiadają na głos wszystko, co kojarzy się im z tym pojęciem. Jest to krótka burza mózgów. Zwroty zapisują na tablicy.

2. Rozwinięcie

a)    Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: zwolenników i przeciwników oddawania krwi.

Każda grupa, korzystając z edytora tekstu, wypisuje swoje argumenty "za" i "przeciw" oddawaniu krwi (czas pracy grup 10 minut). Uczniowie podczas pracy w grupach mogą korzystać z wcześniej zaprezentowanych informacji pobranych z zasobów internetowych oraz sami mogą je wyszukiwać w Internecie.

b)    Prezentacja pracy grup - każda grupa zawiesza swoje argumenty (wydruki z komputera)
na tablicy i rozpoczyna się debata (15 minut).

Strona "za" przedstawia zasadnicze tezy swojego stanowiska i jak najlepiej je argumentuje. Strona "przeciw" - neguje, podważa i argumentuje. Każda ze stron może podeprzeć się w argumentacji fragmentami z literatury wyszukanej w Internecie. Wypowiedzi uczniów powinny być krótkie, rzeczowe i treściwe. Argumenty muszą mieć charakter merytoryczny. Nauczyciel prowadzący debatę dba o to, aby głos zabierali na przemian przedstawiciele obu grup.

3.   Zakończenie (10 minut)
Podsumowanie lekcji. Ponowny podział uczniów na zwolenników i przeciwników oddawania krwi, aby ocenić, której grupy argumentacja jest bardziej przekonywująca?

Opracowanie: Urszula Uściłko, PG nr 16 w Białymstoku
SCENARIUSZ   LEKCJI   WYCHOWAWCZEJ Kl   II  PG
Temat:  Agresywnie, ulegle czy asertywnie?

Czas pracy: dwie godziny lekcyjne
CELE LEKCJI: Uczeń zapoznaje się z pojęciem zachowania asertywnego, agresywnego i uległego.
      Uczeń rozpoznaje zachowania asertywne.
Forma pracy:  indywidualna i zbiorowa
Pomoce: Załączniki 1,2,3
PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I.   Czynności organizacyjne
II.  Przypomnienie wiadomości o asertywności
Agresja, uległość, asertywność - postarajmy się krótko wytłumaczyć, co rozumiemy przez te trzy pojęcia - burza mózgów.
Przykładowe podsumowanie dyskusji:
AGRESJA
Jesteś agresywny, kiedy mówisz: „Nie obchodzi mnie, co ty myślisz”, „Jesteś głupi myśląc inaczej niż ja”, „Twoje uczucia mnie nie interesują”.
Agresja polega na demonstrowaniu własnej wyższości, lekceważeniu innych, słuchaniu głównie siebie, na podejmowaniu decyzji bez oglądania się na innych. Postawa agresywna jest wroga, jej celem jest zranienie rozmówcy fizyczne lub psychiczne.
Dlaczego zachowujesz się agresywnie?
- Czujesz się silny i chcesz otrzymać to, o co walczysz.
- Chcesz wyładować złość, pokazać, że masz władzę, zwrócić na siebie uwagę?
Jakie są konsekwencje Twojej agresji?
- Nie będziesz lubiany ani szanowany.
- Grozi ci stały stres, ponieważ jako osobnik otoczony przez wrogów nie możesz czuć się bezpiecznie.
- Twoje życie będzie wypełnione konfliktami, atmosferą wrogości, a nawet przemocą.
ULEGŁOŚĆ
Jesteś uległy, kiedy mówisz: „Ważne jest, jak ty to widzisz, co ty myślisz i co czujesz, ja się tu nie liczę”.

Uległość to ignorowanie własnych potrzeb, lekceważenie własnych praw, udawanie zadowolenia z podporządkowania się innym. Wskutek uległości gromadzi się w nas żal, gorycz, pretensje do całego świata. Taka postawa często prowadzi do ostrych wybuchów niekonwencjonalnego gniewu.

Dlaczego zachowujemy się tak ulegle?
- Bo tak nas nauczono i jesteś dobrze wychowany.
- Bo nie lubisz awantur.
- Bo chcesz, żeby wszyscy Cię lubili.
- Bo uważasz, że w ten sposób zyskasz więcej. W rezultacie jednak odczuwasz złość, nie czujesz się zadowolony z siebie, czasem płaczesz lub przesadnie gwałtownie reagujesz.
ASERTYWNOŚĆ
Jesteś asertywny, kiedy mówisz: „Tak myślę i tak to czuję, ale interesuje mnie, jakie jest Twoje zdanie. Razem coś wymyślimy.
Asertywność, to respektowanie zarówno własnych jak i cudzych praw, postawa szacunku do siebie i innych. Asertywność to umiejętność wyrażania samego siebie w sposób właściwy, jasny, bezpośredni oraz przywiązywanie znaczenia do tego, co się czuje i myśli; to szacunek dla siebie. Asertywność wiąże się z przyjmowaniem odpowiedzialności za własne życie i dokonywane wybory. Nie obwinianie innych za to, co nam się zdarza, to odpowiedzialność za własne życie. Do tego potrzebna jest ogromna wiedza o sobie samym i chęć do pracy nad sobą.
Dlaczego zachowujesz się asertywnie?
Ponieważ czujesz się dobrze wyrażając swoje potrzeby i oczekiwania. Wierzysz w siebie i lubisz tak układać swoje życie, żeby skutecznie realizować różne cele, nie tracąc zarazem sympatii innych. W konsekwencji takiej postawy jesteś lubiany i szanowany przez większość Twojego otoczenia.

III. Rozpoznawanie zachowań asertywnych:
1.   Dzielimy klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje załącznik nr 1. Uczniowie podkreślają odpowiedzi, które według nich można zaliczyć do zachowań asertywnych.
2.   Rozmowa na forum, dlaczego właśnie te, a nie inne odpowiedzi zostały wybrane.

IV. Czy jesteś asertywny?
Każdy uczeń otrzymuje załącznik nr 2. i odpowiada na zadane pytania TAK lub NIE.

V.    Wnioski
Jak być sobą?
Asertywność w zachowaniu to bycie tym, kim się jest naprawdę. Bycie asertywnym to dążenie do dostosowania się do istniejących okoliczności.
Być asertywnym to:
- Koncentrować się na celu wybranym przez siebie.
- Mieć wiedzę, która pozwoli wpływać na nasze zachowania- samoświadomość.
- Być wiernym sobie.
- Budować poczucie własnej wartości.
- Dbać o siebie.
- Wyrażać i przyjmować uczciwą krytykę.

VI.  Asertywnie – czyli jak mówić NIE – bez lęku i poczucia winy – odgrywanie  wybranych scenek. Załącznik 3.
Należy wybraną scenkę odegrać dwa razy: raz w taki sposób, jaki jest najczęściej spotykany w analogicznych sytuacjach, i drugi ze świadomym wykorzystaniem zachowań asertywnych.
Omówienie odegranych scenek wg schematu:
-  Jak rozwinęła się sytuacja w zależności od zachowania głównych bohaterów?
-  Jakie uczucia towarzyszyły bohaterom? Spostrzeżenia wynikające z analizy scenek
    uczniowie zapisują w tabeli Zał. nr 4

   Zachowania zwyczajowe  Zachowania asertywne
 Co widzę?    
 Co czuję?    
 Co myślę?    
 Co robię?    

 

Poszczególne grupy prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy.

VII.  Jak asertywnie powiedzieć „nie”?
1. Zacząć odpowiedź od wyraźnego, stanowczego i głośnego „nie”
2. Nie tłumacz się i nie usprawiedliwiaj, podaj przyczynę mówienia „nie”, nie przepraszaj przesadnie.
3. Nie daj się łatwo przekonać do zmiany zdania: daj do zrozumienia, że sprawa jest ostatecznie rozstrzygnięta.
4. Pamiętaj, że odrzucasz prośbę, argument, a nie osobę, która ją do ciebie skierowała.
5. Jeżeli udzielenie odpowiedzi wymaga czasu, odpowiedz: przemyślę to, dam ci znać później, itp.
6. Bierz odpowiedzialność za mówienie „nie”, nie miej komuś za złe, że cię o coś poprosił.

VIII Jak asertywnie mówić tak?
1. Mówić „tak” wyraźnie i stanowczo.
2. Ocenić dobrze sytuację, by inni nie myśleli, że jest to zbyt śmiałe z twojej strony.
3. Wyrażać zgodę tylko na to, co jest dla ciebie jasne, na co masz ochotę, do czego jesteś w pełni przekonany.

IX. Podsumowanie - może to być odczytanie praw człowieka związanych z asertywnością
Prawa człowieka wiążące się, z asertywnością to:
- prawo do wyrażania swojego zdania,
- prawo do wyrażania uczuć,
- prawo do kulturalnego traktowania,
- prawo do sprawiedliwego traktowania,
- prawo do popełniania błędów,
- prawo do proszenia o to, czego chcemy,
- prawo do mówienia nie wiem,
- prawo do mówienia nie rozumiem,
- prawo do radości,
- prawo do pozytywnego myślenia o sobie,
- prawo do sympatii i szacunku innych,
- prawo do protestowania, mówienia „nie”, „nie zgadzam się z tym’,
- prawo do podejmowania decyzji i ponoszenia skutków,
- prawo do odnoszenia sukcesów- prawo do swojej prywatności,
- prawo do zmiany zdania- prawo do decydowania, czy chcemy się angażować w problemy innych ludzi,
- prawo do dokonywania wyborów,
- prawo do dysponowania swoim ciałem, czasem i własnością,
- prawo do wyrażania opinii i przekonań,
- prawo do marzeń, pragnień i potrzeb,
- prawo do niezależności i nieingerencji innych.

Załącznik nr 1.
Polecenie: Podkreśl odpowiedź asertywną:
1.    Ktoś Ci przerywa, gdy mówisz.
a).   Przepraszam, ale chciałabym skończyć swoją wypowiedź.
b).   Cicho bądź!
2. Kolega ma problem i prosi Cię o radę:
a). Skąd, mam wiedzieć, co robić. Nie jestem jasnowidzem.
b). Przepraszam, ale uważam, że tę sprawę powinieneś rozstrzygnąć sam.
3. Kolega bardzo chce pożyczyć książkę, a nie oddał Ci już dwóch:
a). Przepraszam, ale nie mogę pożyczyć Tobie książek, ponieważ nie oddałeś mi książek, które pożyczyłeś wcześniej.
b). Dobrze. Pożyczę Tobie książki.
4. Siostra prosi, żebyś pomógł jej w odrabianiu lekcji:
a). Odczep się! Nie widzisz, że jestem zajęty!
b). W tej chwili jestem zajęty, ale mogę ci pomóc za pół godziny
5. Jeden z kolegów oskarża Cię, że nie chciało Ci się grać i dlatego drużyna przegrała mecz:
a). Rzeczywiście, to wszystko przeze mnie.
b). Sądzę, że jesteś niesprawiedliwy. Grałem najlepiej, jak umiałem.
6. Nauczyciel uważa, że wiesz, kto wybił szybę i każe Ci wskazać winowajcę:
a). Czuję się niezbyt dobrze w tej sytuacji, ponieważ nie wiem, jak się zachować.
b). Ja nic nie widziałem.

Załącznik nr 2. 
Polecenie:  Jeśli chcesz sprawdzić, czy jesteś osobą asertywną, zastanów się nad tymi stwierdzeniami i odpowiedz  TAK lub NIE. 

 - Jeśli ktoś bardzo nalega, trudno mi odmówić. TAK NIE
 - Kogoś, kto mi przeszkadza, nie proszę, żeby przestał. TAK NIE
 - Jeśli ktoś niesłusznie mnie obwinia, nie protestuję. TAK NIE
 - Często miewam poczucie krzywdy. TAK NIE
 - Niezbyt umiem dopominać się o swoje. TAK NIE
 - Nie wiem jak domagać się zwrotu pożyczonej rzeczy. TAK NIE
 - Czasem czuję się wykorzystywany. TAK NIE
 - Trudno mi rozpoczynać rozmowy z kimś, kogo dobrze nie znam. TAK NIE
 - Jeśli ktoś mnie chwali, czuję się zażenowany i nie wiem co powiedzieć.   TAK NIE
 - Nie umiem chwalić innych. TAK NIE
 - Nie wiem jak zachować się, kiedy jestem krytykowany. TAK NIE
 - Nie potrafię prosić o pomoc. TAK NIE
 - Nie umiem być całkiem szczery. TAK NIE
- Złoszczę się ,kiedy ktoś ma inne zdanie, niż ja.  TAK NIE
 - Nie wiem co zrobić, kiedy jestem zakłopotany. TAK NIE
 - Nie umiem bronić swojego zdania. TAK NIE
 - Odczuwam silną tremę, kiedy muszę wypowiadać się publicznie. TAK NIE
 - Często ulegam innym. TAK NIE
 - Bywam bardzo agresywny. TAK NIE
 - Zdarza się, że krzykiem wymuszam spełnienie moich próśb, TAK NIE

 

Jeśli uzyskałeś więcej niż dziesięć odpowiedzi TAK, masz pewne kłopoty z asertywnością.


Załącznik nr 3.
Polecenie: Odegraj wybraną scenkę dwa razy: raz w taki sposób, jaki jest najczęściej spotykany w analogicznych sytuacjach, i drugi ze świadomym wykorzystaniem zachowań asertywnych. Podczas omawiania scenki zwróć uwagę jak rozwinęła się sytuacja w zależności od zachowania głównych bohaterów, jakie uczucia im towarzyszyły?
Scenka 1. Dziewczyna wchodzi do szatni, gdzie dwie jej koleżanki palą papierosy. Namawiają ją, żeby też zapaliła.
Scenka 2. Kilka osób wraca z kina. Rozmawiają o filmie. Podobał się wszystkim z wyjątkiem jednej osoby. Ona usiłuje bronić swojego zdania.
Scenka 3. Kolega często pożycza drobne sumy pieniędzy i prawie nigdy ich nie oddaje. Teraz znowu przyszedł do ciebie i prosi o pożyczkę.
Scenka 4. Mama jest bardzo zdenerwowana. Miałaś pozmywać naczynia i jeszcze tego nie zrobiłaś, bo chciałaś pomóc koleżance w lekcjach. Zanosi się na awanturę.
Scenka 5.Klasa chce iść na wagary. Dwie osoby uważają, że to pogorszy i tak już złą sytuację klasy w oczach nauczyciela.
Scenka 6. Mama kupiła ci bluzkę, która ci się nie podoba. Ma pretensję, że wydała tyle pieniędzy, a ty nie chcesz w niej chodzić.

Załącznik nr 4.
 

  Zachowania zwyczajowe Zachowania asertywne
 Co widzę?
   
 Co czuję?
   
 Co myślę?
   
 Co robię?
   

Scenariusz zajęć do klas młodszych
Temat: "Pani Złość"
Opracowanie: Anna Żywolewska, Zespół Szkół nr 3 w Białymstoku

Cel główny: złość jako prawo do wyrażania własnych emocji.
Cele szczegółowe:
Uczeń: -  uświadamia sobie  prawa do wyrażania złości ,
- poznaje  bezpieczne sposoby radzenia sobie ze złością.
Metody: metoda Peto,  parateatralna
Środki dydaktyczne : opowiadanie z książki „Gdy Pani Złość przychodzi  z wizytą”  E. Meyer-Glitza (wydawnictwo Jedność), nagrania magnetofonowe- Deszczyk, balony, kolorowe gazety
Przebieg zajęć:
1.    Rozwiązanie łamigłówki (rozwiązanie Złość)
2.    Rundka w kręgu „Co mnie złości i co wtedy robię?”
3.     Podanie tematu zajęć
4.    Słuchanie opowiadania nauczyciela
5.    Swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego opowiadania, ocena postępowania bohatera,
6.    Burza mózgów – rady dla ………
7.    Jak pokonać złość –ćwiczenia(po każdym rozmowa na temat odczuć, omówienie):
a)    „Start rakiety”
b)    Darcie kolorowych papierów na najdrobniejsze kawałeczki-wypuszczanie negatywnych  uczuć, wyrzucanie ich w powietrze;
c)    „Balony złości”
d)    „Balonowa bitwa” według zasady można tylko uderzać swoim balonem w balon kolegi.
e)    „Dzielenie się złością” rysunek
f)    „Zamek”
8.     Ewaluacja zajęć: znają różne sposoby na pokonanie złości

Gry i zabawy uczące panowania nad gniewem, złością wykorzystane w scenariuszu:

 Nazwa Materiały
Opis
 1.Start rakiety  -  Uczestnicy bębnią palcami po blacie stołu, najpierw cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej; Następnie uderzają płaskimi dłońmi o stół albo klaskają, również z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie; Potem tupią nogami, także tutaj zaczynając cicho i powoli, a potem coraz głośniej i szybciej;
Cicho naśladują brzęczenie owadów, przechodzące aż do bardzo głośnego wrzasku (hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dzieci wstają gwałtownie ze swoich   miejsc, wyrzucają z głośnym wrzaskiem ramiona do góry - rakieta wystartowała. Uczestnicy  powoli znowu siadają na swoich miejscach. Ich ruchy uspo¬kajają się. Hałas przebrzmiewa, słychać już tylko cichutkie brzęczenie owadów, które stopniowo zanika, aż wszystko ucichnie -rakieta zni¬kła za chmurami.

 2. Darcie papierów (wg metody Peto)  Papiery, gazety  Wypuszczanie złych uczuć poprzez działanie, czyli darcie papierów na jak najmniejsze kawałki, wyrzucanie tych kawałków w powietrze i posypywanie się nawzajem.
 3.Balony złości  Balony  Balon reprezentuje ciało, a powietrze w środku złość. Najpierw rozmowa z uczestnikami zabawy na temat sposobów uwolnienia złości: naciskanie balonów do pęknięcia, wypuszczanie powietrza z balonów do pewnej części. Zabawa.
 4.Balonowa Bitwa  Balony, patyczki do balonów  Każde dziecko otrzymuje napompowany balon. Maluje na nim wykrzywioną złością twarz, a następnie przymocowuje go do patyka. Przy pomocy tych „wściekłoszy" dzieci stoczą teraz ze sobą walkę - albo jeden na jeden, albo też  wszyscy przeciwko wszystkim. Prowadzący stawia warunek: Bitwa może rozgrywać się jedynie pomiędzy balonami, nie wolno w jej trakcie używać kijków, na których zostały one osadzone!
 5. Dzielenie się złością  Kartki, pisaki, kredki, mazaki  Dzieci, które łatwo wikłają się w kłótnie, malują wspólnie obrazek wściekłości. W tym celu siadają naprzeciwko siebie, pomiędzy nimi leży kartka papieru. W milczeniu, zmieniając się raz jedno raz drugie, zaczynają rysować: linia po linii, kreska po kresce, punkt po punkcie. Próbują przy tym wyrazić wszystkie te uczucia, które żywią do siebie nawzajem. Czasem w zbliżeniu się do siebie pomaga już wspólna praca.
W każdym przypadku uczestnicy powinni mieć możliwość, by na zakończenie porozmawiać ze sobą w małych grupkach lub też wspólnie ze wszystkimi. Opowiadają, co przeżywali w trakcie malowania z nielubianymi partnerami.
 6. Zamek  -  Uczestnicy tworzą  zamknięte koło to znaczy „zamek". Jedno dziecko próbuje wydostać się z tego koła na zewnątrz albo wedrzeć się do środka. Do przeprowadzenia tej zabawy można podzielić grupę na dwie części np. chłopców i dziewczynki. Dziewczynki próbują dostać się do zamku. Następnie zmieniają się rolami. Dziewczynki tworzą „zamek" a chłopcy nie używając przemocy, atakują go. Później rozmowa na temat: Jak czuły się w poszczególnych rolach? Czy zachowywały się w różny sposób? Jeżeli tak, jak można wyjaśnić ich postępowanie. Czy rzeczywiście za każdym razem, fizyczna siła była zaletą?
Maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2