Depresja nastolatka
Anna Ewelina Kucharewicz
Zespół Szkół Mechanicznych im. Św. Józefa w Białymstoku
Przedmiot: wychowanie i profilaktyka w szkole ponadgimnazjalnej
Temat artykułu: rozpoznawanie depresji wśród dzieci i młodzieży, postępowanie z uczniem cierpiącym na depresję.
Ostatnio coraz częściej w przestrzeni publicznej mówi się o nadwątlonym zdrowiu psychicznym nastolatków. Szokują nie tylko doniesienia medialne, ale i najnowsze dane statystyczne, sugerujące wzrost zachorowań na depresję wśród młodzieży. Depresja jest niezwykle poważną chorobą, która może prowadzić nawet do śmierci i każdy nauczyciel powinien zdawać sobie z tego sprawę. Z danych zgromadzonych na potrzeby kampanii społecznej „Forum przeciw depresji” wynika, że dotyczy ona około 1,5 miliona Polaków. Szacuje się, że od 10 do 15% uczniów cierpi z powodu zaburzeń depresyjnych. Współczesny nauczyciel musi się mierzyć z tym jakże delikatnym problemem o wiele częściej niż kilka lat temu. Chciałabym podzielić się spostrzeżeniami na temat depresji z odbytych szkoleń, konsultacji, samokształcenia oraz własnych, jedenastoletnich doświadczeń w pracy z młodzieżą w szkole ponadgimnazjalnej.
Co powinno nas, nauczycieli i wychowawców, zaniepokoić? Na pewno nie tylko utrzymujący się stan przygnębienia, smutku czy apatii – oczywiste objawy depresji. U nastolatków depresja manifestuje się inaczej niż u ludzi dorosłych, często bywa mylona z młodzieńczym buntem – twierdzi Julita Majewska, konsultant ds. wychowania i profilaktyki Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku. Często najbardziej widoczne jest rozdrażnienie. Młody człowiek łatwo wpada w złość, czasem przejawia agresję lub wrogość wobec otoczenia. Te symptomy mogą utrudniać właściwe rozpoznanie problemu i kierować naszą uwagę w zupełnie inną stronę, podkreśla Majewska. Oczywiście rolą nauczyciela nie jest stawianie diagnozy, ale dobrze by było, gdyby każdy pedagog miał świadomość złożoności problemu, a w przypadku zetknięcia się z niektórymi niepokojącymi objawami, właściwie zareagował poprzez rozmowę z samym uczniem, jego rodzicami, zorganizowanie odpowiedniej konsultacji (najlepiej z psychiatrą dziecięcym). Zajmująca się od wielu lat psychiatrią dzieci i młodzieży, doktor Anna Zielińska, wymienia cały szereg różnorodnych symptomów, na które powinni być wyczuleni nauczyciele i rodzice nastolatków: zmiana aktywności ucznia, wycofanie z czynnego udziału w lekcjach, wyolbrzymianie niepowodzeń, wybuchy gniewu, drażliwość, chwiejność nastroju, apatia, bezczynność lub pobudzenie psychoruchowe i impulsywność, skargi na nudę, wycofanie z relacji z rówieśnikami i rodziną, bezczynność, pogorszenie zdolności intelektualnych – problemy z koncentracją, pamięcią, gorsze stopnie w szkole, częste nieobecności na zajęciach, ucieczka przed wysiłkiem, zmiana apetytu – jego brak lub przeciwnie – objadanie się, zbyt mało lub zbyt dużo snu, nocna aktywność, niechęć do wstawania rano, zaniechanie dbałości o wygląd, nieuzasadniony krytycyzm wobec siebie, nasilone skargi na różne dolegliwości fizyczne: bóle brzucha, głowy, mięśni (u młodszych dzieci), autoagresja, samookaleczanie się, odurzanie się (głównie u nastolatków), zainteresowanie tematyką śmierci i samobójstw.
Specjaliści od zdrowia psychicznego zgodnie twierdzą, że najważniejsze jest zwracanie uwagi na wszelkie zmiany w zachowaniu uczniów. Szkolne problemy ucznia w postaci słabych ocen, wagarów, konfliktów w grupie rówieśniczej powinny być zawsze traktowane jako sygnał większych, osobistych trudności ucznia, a nie jako problem dla nauczyciela, który musi szybko rozwiązać nakłaniając do nauki, karząc za wagary czy wzywając na dyscyplinującą rozmowę, twierdzi psycholog Anna Tulczyńska. Depresja u nastolatków dość często manifestuje się nietypowo (niektórzy uczniowie na początku choroby nie są wcale przygnębieni czy apatyczni), a pierwszymi jej sygnałami mogą być gorsze stopnie, liczne nieobecności w szkole lub zachowania autoagresywne. W takiej sytuacji zawsze należy brać pod uwagę tło chorobowe. Lepiej do czasu wyjaśnienia sprawy (tj. szczerej rozmowy z uczniem na temat zmian w jego zachowaniu) unikać niepotrzebnej krytyki oraz stawiania wygórowanych wymagań. Komunikaty takie, jak: „kolejny raz mnie zawiodłeś”, „masz czas do ... na zaliczenie materiału”, „za opuszczenie ... godzin wymierzam ci karę ...” na pewno niczego nie zmienią, nie zmobilizują nastolatka do poprawy, a wręcz mogą zaszkodzić. Nie chodzi też o to, by depresją usprawiedliwiać wszelkie niewłaściwe zachowania uczniów czy skłaniać nauczycieli do pobłażliwości, ale o to, aby obserwowali oni zmiany w zachowaniu swoich uczniów i pytali o przyczyny tych zmian, dopowiada Tulczyńska.
Jak powinien zareagować nauczyciel, gdy zaobserwuje niepokojące objawy? Specjaliści od zdrowia psychicznego, w sytuacji podejrzenia depresji u ucznia, doradzają na początku spokojną, życzliwą rozmowę z nastolatkiem, podczas której wyjawimy szczerze, co nas martwi, a także zapewnimy o naszym wsparciu i gotowości niesienia pomocy. Uczeń powinien czuć, że mamy dla niego czas, chcemy go wysłuchać. Nie może być to rozmowa, która odbędzie się w pośpiechu na szkolnym korytarzu. Nauczyciel musi się liczyć z tym, że opowiadanie o problemach będzie dla ucznia bardzo trudne i może spowodować wybuch płaczu lub inne gwałtowne reakcje emocjonalne. Często nauczyciel jest jedyną osobą, której uczeń może opowiedzieć o psychicznej lub fizycznej przemocy w rodzinie, śmierci bliskiej osoby, zerwaniu z dziewczyną bądź chłopakiem czy też konfliktach z rówieśnikami. Ważne jest, aby nauczyciel okazał zrozumienie dla tych problemów, nie próbował ich lekceważyć. Uczeń potrzebuje zrozumienia, zapewnienia o wsparciu i wspólnego poszukiwania rozwiązania, sugeruje zajmująca się od wielu lat opieką psychologiczną, wsparciem i poradnictwem dla uczniów, rodziców i nauczycieli psycholog Anna Tulczyńska. Główną rolę w komunikacji z cierpiącym na zaburzenia depresyjne odgrywa także odpowiedni dobór słów. Pouczanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Zdecydowanie nie pomagają rady w stylu: „weź się w garść”, „zajmij się czymś pożytecznym”, „myśl pozytywnie”. Rozkaźniki lepiej zastąpić o wiele łagodniejszymi sformułowaniami: „widzę, że jest Ci ciężko”, „co się dzieje?”, „jak mogę Ci pomóc?”, „jestem przy Tobie”. Wymaga to empatii i wielkiej delikatności. Dopiero po rozmowie z uczniem warto zachęcać do kontaktu z psychologiem szkolnym. Powinniśmy niezwłocznie poinformować rodziców nastolatka o swoich podejrzeniach, sprawdzić, co myślą o zmianach w zachowaniu swojego dziecka i czy są gotowi do szukania pomocy specjalistycznej oraz czy wiedzą, gdzie się po nią udać. Szkoła oczywiście powinna wskazać takie miejsca. O potrzebie dyskretnej obserwacji ucznia w szkole, dostosowaniu wymagań do aktualnych możliwości nie muszę pisać, ponieważ są to sprawy oczywiste. Nie zawsze jednak uczeń z problemami psychicznymi uczęszcza do szkoły. Coraz częściej rodzice nastolatków cierpiących na depresję wnioskują o nauczanie indywidualne.
Podstawą wszelkich działań profilaktycznych i zaradczych jest zbudowanie dobrych relacji z uczniami. Wspólne wyjścia, przygotowywanie uroczystości szkolnych, konkursów, okolicznościowych dekoracji, rozmowy między lekcjami, wspólne świętowanie ważnych rocznic, zajęcia edukacyjne poza murami szkoły – to przykłady działań sprzyjających poznaniu nie tylko ukrytych talentów uczniowskich, ale przede wszystkim ich emocji. Uczeń powinien czuć, że jest dla nauczyciela ważny, podkreślają prowadzący szkolenia dla nauczycieli. Tylko wtedy opowie mu o swoich problemach, często bardzo osobistych i wstydliwych.
Dlaczego problemy psychiczne dotykają coraz młodszych uczniów? Obniżanie się wieku pacjentów z depresją jest wynikiem nasilających się przemian społeczno-kulturowych i rosnących wymagań wobec młodych ludzi, czytamy w specjalistycznych poradnikach. Szybkie tempo życia, brak czasu dorosłych na zajęcie się sprawami dzieci oraz obarczanie uczniów coraz większą odpowiedzialnością może sprzyjać zachwianiu zdrowia psychicznego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, dyrektor Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, członek ministerialnego zespołu reformującego poradnie psychologiczno-pedagogiczne, prof. Janusz Heitzman uważa, że czynnikiem niszczącym młodego człowieka jest przede wszystkim brak właściwego kontaktu z rodzicami, a dopiero w dalszej kolejności wskazuje na konflikty nastolatka z rodziną czy szkołą. Inne stanowisko reprezentuje psycholog i psychoterapeuta, Wojciech Eichelberger. Podaje on kilka przyczyn depresji dzieci i młodzieży. Pierwszą jest szkoła jako miejsce opresyjne. Następnie zauważa dwa braki: deficyt otwartego, szczerego i wolnego od presji kontaktu z przemęczonymi lub/i uzależnionymi od czegoś rodzicami oraz deficyt bezpośrednich, przyjacielskich, opartych na współpracy i wolnych od przemocy, kontaktów z rówieśnikami. Eichelberger prezentuje szkołę jako miejsce stresogenne, gdzie brakuje higieny umysłu i higieny ciała. Zwraca uwagę na przeciążenie obowiązkami szkolnymi również w czasie wolnym, poza lekcjami. Zła dieta, brak aktywności fizycznej, zbyt krótki sen to znowu nieumiejętne korzystanie z życia prywatnego. Kolejnym błędem jest deficyt rekreacyjnego kontaktu z przyrodą. Ta gorzka refleksja nie wyczerpuje pojawiającej się wreszcie debaty publicznej, która istniała pokątnie w większości szkół.
Czy obecnie obowiązujący system edukacji sprzyja zdrowiu psychicznemu w szkole? Na pewno wiele w tej dziedzinie się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat, ale też przybyło nowych wyzwań. Z roku na rok wzrasta liczba młodych ludzi cierpiących na zaburzenia psychiczne. Placówki zajmujące się doskonaleniem zawodowym nauczycieli dostrzegły ten problem i dostosowały swoją ofertę do nowych zagrożeń, jednakże brakuje skoordynowanych działań systemowych mogących pomóc w zapobieganiu chorobom psychicznym wśród dzieci i młodzieży.
Obowiązujący obecnie w Polsce system edukacji oparty jest na - moim zdaniem - przestarzałym i niedostosowanym do współczesnego świata modelu pruskim, traktuje dzieci dość przedmiotowo. Nie motywuje do pracy nad sobą, nie sprzyja wyrażaniu emocji czy mówieniu o własnych odczuciach. Za mało jest pozytywnego przekazu, doceniania mocnych stron, praktycznej wiedzy do wykorzystania w codziennym życiu, zajęć w terenie. Klasy są zbyt liczne, co bardzo utrudnia nauczycielowi indywidualizację procesu nauczania.
Jakie rozwiązania sprzyjałyby zdrowiu psychicznemu uczniów? Być może system fiński, plan daltoński czy szkoły Montessori? Opierają się na takich wartościach, jak: samodzielność w działaniu i poznawaniu, odpowiedzialność, kreatywność, wolność, współdziałanie, planowanie, decydowanie, wybieranie. Nauczyciel ma więcej swobody w działaniu, tworzy własną filozofię uczenia jako reakcję na to, co zastaje w klasie. Dopasowuje swoje metody i formy pracy do potrzeb konkretnej grupy. Może zatem bardziej wspierać swoich podopiecznych, a przede wszystkim skuteczniej zapobiegać stresowi w szkole.
Polskie realia dobrze znamy. Brakuje czasu na indywidualne podejście do każdego ucznia, a tego najbardziej potrzebują młodzi ludzie przeżywający kryzys emocjonalny. Bardzo dobrym, stosunkowo prostym, aczkolwiek obciążającym dla budżetu państwa rozwiązaniem wielu problemów edukacyjnych, byłoby po prostu zmniejszenie liczby uczniów w oddziałach. Skorzystaliby na tym wszyscy. Póki co, nadzieją jest planowany program Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Edukacji w sprawie zwiększenia zakresu działania poradni psychologiczno–pedagogicznych. W nich mieliby być zatrudniani pracownicy specjalizujący się w psychoterapii dzieci i młodzieży, którzy trafnie rozpoznawaliby problemy uczniów, wspieraliby ich w konfliktach z rodzicami, szkołą czy środowiskiem rówieśniczym. Ten nowy pomysł ma za zadanie całkowicie zmienić myślenie o systemie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i prowadzić do tego, aby dziecko pierwszy kontakt z psychiatrą miało właśnie w takiej poradni.
Polska jest na drugim miejscu w Europie w niechlubnej statystyce pod względem samobójstw dzieci. Te zatrważające dane skłoniły mnie do refleksji nad podupadającym zdrowiem psychicznym młodzieży. Zdaję sobie sprawę, jak trudny i drażliwy jest to temat, jednakże milczenie w związku z nim uważam za zabójcze. Warto zauważać problem, dyskutować w jak najszerszym gronie i szukać różnych sposobów jego rozwiązania, gdyż stanowi on wielkie wyzwanie dla współczesnej szkoły.
Anna Ewelina Kucharewicz
nauczycielka języka polskiego
w Zespole Szkół Mechanicznych
im. Św. Józefa w Białymstoku
PS
Serdecznie dziękuję Pani Julicie Majewskiej z Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku za przekazaną wiedzę, materiały edukacyjne, wielokrotne konsultacje w sprawach wychowania i profilaktyki oraz wielką życzliwość, której doświadczyłam w trakcie współpracy w roku szkolnym 2019/2020.
Bibliografia:
1. Chatizow J., Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Żyć, nie umierać, Warszawa 2018.
2. Łuba M., Depresja u dzieci i nastolatków, dostępny w Internecie https://madraochrona.pl/strefa-specjalisty/depresja-u-dzieci-i-nastolatkow/, [dostęp 29.02.2020 r.]
3. Nastoletnia depresja – poradnik dla nauczycieli, dostępny w Internecie: https://forumprzeciwdepresji.pl/nastoletnia-depresja/strefa-nauczyciela, [dostęp 25.02.2020 r.]
4. Tulczyńska A. Uczeń w Sali samobójców, czyli jak rozpoznawać depresję i wspierać uczniów, których ona dotyka, https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/ucze-i-wychowuje/zagrozenia-w-sieci/jak-rozpoznawac-depresje-i-wspierac-uczniow, [dostęp 24.02.2020 r.]
5. Zielińska A., Depresja, „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” 2012, nr 1, s. 34-35.
1.Wstępna organizacja i przygotowanie do lekcji.
2.Podanie tematu lekcji.
3. Przygotowanie do odbioru filmu pt. ,,Alkohol. Droga donikąd”.
Przed prezentacją filmu uczniowie na kartkach, anonimowo notują znane im przyczyny nadużywania alkoholu oraz negatywne i pozytywne (ich zdaniem) skutki tego zjawiska.
4.Oglądanie filmu.
5.Dyskusja po obejrzeniu filmu.
Uczniowie wspólnie zapisują na tablicy swoje propozycje (w formie listy) przyczyn i skutków picia alkoholu, grupując je na kategorie: kulturowe i osobowościowe. Wskazanie przez uczniów ,,pozytywnych” aspektów picia alkoholu, np. zmniejszenia nieśmiałości. Nauczyciel udowadnia wówczas, iż jest to skutek pozorny: nieśmiałość nie zmniejsza się, a co więcej następnego dnia towarzyszy jej uczucie wstydu, która potęguje nieśmiałość ( ,,piję, aby zapomnieć, że piję’’ - przypowieść o pijaku z Małego Księcia A. Saint- Exupery).
6. Dyskusja o filmie.
Pytania kierowane do uczniów:
-Co sądzicie o problemach poruszanych w filmie?
-Co zapamiętaliście z filmu?
-Co was zaskoczyło w filmie?
-Czy zmieniliście swoją poprzednią opinię na temat pici alkoholu?
Jeśli tak- to dlaczego?
7. Podsumowanie zajęć. Nauczyciel uświadamia uczniom na czym polega uzależnienie od alkoholu. Jest to takie samo uzależnienie jak od tytoniu i narkotyków.
8.Słowna ocena pracy uczniów na lekcji. Zakończenie zajęć.
Temat 2: Czy można się bawić bez alkoholu? Przyczyny i skutki spożywania alkoholu.
1. Wstępna organizacja i przygotowanie do lekcji.
2. Przypomnienie wiadomości na temat alkoholu z poprzedniej lekcji.
3. Uzupełnienie przez nauczyciela wiadomości o alkoholu. Udzielenie odpowiedzi na pytania:
-Co to właściwie jest alkohol?
-W jaki sposób alkohol nas upija?
-Co się dzieje z organizmem, gdy pijemy dużo i wolno, a co -gdy pijemy dużo i szybko?
-Co się może stać, gdy nie zdążysz do szpitala po przedawkowaniu alkoholu?
–Jak długo utrzymuje się alkohol w organizmie?
-Co robić, gdy widzisz, że ktoś nadużywa alkoholu?
4.Wysłuchanie opowiadania o losie Julity.
5.Omówienie na w/w przykładzie mechanizmu uzależnień.
6.Ćwiczenie różnych sposobów asertywnego odmawiania.
Wychowawca opowiada sytuację, na podstawie której dwóch uczniów odegra scenkę. Scenkę można kilkakrotnie powtórzyć.
7.Posumowanie zajęć:
Czy łatwo jest odmawiać, gdy ktoś proponuje alkohol? Dlaczego należy odmawiać? Dlaczego nie warto pić? Jakie są skutki picia alkoholu?
8. Słowna ocena aktywności uczniów na zajęciach.
9.Ankieta do własnych przemyśleń.
Uczniowie na zakończenie zajęć otrzymują ankietę na temat problemu picia alkoholu: ,,Czy dotyczy Cię problem picia alkoholu?” i wypełniają ją w domu.
Temat 3: Uwaga cyberprzemoc.
1. Wstępna organizacja i przygotowanie do lekcji.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji.
-Dzisiejsze zajęcia poświecone są bezpieczeństwu w Sieci. Mówiąc o Sieci mam na myśli nie tylko Internet, ale również telefony komórkowe.
-Do czego używacie Internetu a do czego telefonów komórkowych?
-Obok zalet elektronicznych mediów wiążą się z nimi również zagrożenia. Dzisiaj podyskutujemy na temat wykorzystywania Sieci w sposób, który jest dla innych krzywdzący.
3.Podanie tematu lekcji i wyjaśnienie pojęcia: cyberprzemoc.
4.Oglądanie krótkiego filmu na WWW.dzieckowsieci.pl
5.Dyskusja o filmie.
a)Ustalenie form krzywdzenia z użyciem telefonów komórkowych.
Formy krzywdzenia: sfilmowanie wbrew woli osoby, rozesłanie filmu przy użyciu telefonów komórkowych, zamieszczenie filmu w Internecie, dostawanie wulgarnych sms-ów.
b)Odpowiadanie przez uczniów na poniższe pytania i uzupełnianie wypowiedzi uczniów przez nauczyciela:
-Czy można tak postępować jak koledzy tej dziewczyny i dlaczego?
-Jak czuje się osoba pokrzywdzona w takiej sytuacji?
-Co w takiej sytuacji powinna zrobić osoba pokrzywdzona?
-Jakie mogą być konsekwencje tej sytuacji dla sprawcy?
-Czy słyszeliście o takich przypadkach jak w filmie ?
c)Odpowiadanie przez uczniów na poniższe pytania i uzupełnianie wypowiedzi uczniów przez nauczyciela:
-Jaka jest rola świadków cyberprzemocy? Jak powinni się zachować
-Dlaczego tak trudno odkręcić skutki cyberprzemocy?
-Jak powinien zachować się sprawca cyberprzemocy?
6. Praca w grupach.
Ustalenie zasad bezpiecznego korzystania z komórek i Internetu.
I grupa- Co robić, żeby nie zostać ofiarą cyberprzemocy?
II grupa- Jak korzystać z Internetu i telefonu, żeby nie krzywdzić innych?
III grupa-Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?
IV grupa- Co robić, będąc ofiarą cyberprzemocy?
7. Prezentacja przez poszczególne grupy efektów swojej pracy.
8. Słowna ocena aktywności uczniów na zajęciach.
Agnieszka Antoszkiewicz Bajc
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Co można zrobić, aby opanować uczucie złości?
Lekcja skierowana dla gimnazjalistów.
Czas trwania: 45 minut + czas na obejrzenie całego filmu przed lekcją
Cel główny:
Po zajęciach uczeń:
• rozpoznaje, nazywa własne i innych emocje;
• podaje sposoby panowania nad złością,
• wymienić sposoby wyrażania złości,
Uczniowie oglądają z nauczycielem fragment filmu „Cześć Tereska”.
Metody pracy: burza mózgów, praca w grupach
Formy pracy: praca zespołowa
Środki dydaktyczne:
• film „Cześć, Tereska” Roberta Glińskiego,
• materiał pomocniczy – prezentacja w Power Point, instrukcja do dyskusji,
Pomoce: szary papier, flamastry,
Przebieg zajęć:
1. Wstęp (5 minut)
Nauczyciel podaje uczniom definicję kompetencji emocjonalnych.
Przedstawia informacje o postawie asertywnej, uległej i agresywnej.
Opracowała: Marzena Olszyńska, Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kleosinie
Temat: Zostań mistrzem swoich emocji
Konspekt zajęć w gimnazjum
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności wyboru zachowań i postaw, które pozwalają na kontrolowanie negatywnych emocji
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi wyrazić mową ciała negatywne emocje
Doskonali umiejętność wyrażania myśli na temat negatywnych emocji
Potrafi wykorzystać metodę 6 kroków panowania nad negatywnymi emocjami do uzyskania równowagi emocjonalnej
Metody:
• zabawa
• pogadanka, miniwykład, rozmowa kierowana
• metoda „słoneczka”
Formy pracy:
• praca indywidualna
• praca cała klasą
Środki dydaktyczne :
pacynka
Załącznik nr 1 – tekst z bloga
Załącznik nr 2 – historia faceta o imieniu Walt
Załącznik nr 3 – sześć kroków prowadzących do mistrzostwa emocjonalnego
Załącznik nr 4 – drzewko przeżyć
Materiały:
czyste arkusze papieru, karteczki samoprzylepne, długopisy, .
Przebieg zajęć:
I. WSTĘP:
Etapy |
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
1.Zabawa wstępna | Nauczyciel zaczyna grę wypowiada hasło i rzuca pacynkę uczniowi, który potem rzuca następnemu i tak do ostatniego ucznia. | Uczniowie siedzą w kręgu. Zadaniem uczestników jest reagować na wypowiadane hasła przy użyciu pacynki: Złość Smutek Strach Wstyd Uczniowie wyrażają mową ciała przeżywane uczucia |
2. Metoda „słoneczka” | Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: „mam doła” | Uczniowie metodą „słoneczka” dopisują na karteczkach samoprzylepnych własne skojarzenia związane z tym hasłem. Na zakończenie wspólnie omawiają powstały zapis |
3. Rozmowa kierowana | Nauczyciel pyta: Co może być przyczyną powstawania stanu określanego „mam doła’ | Uczniowie odpowiedzi zapisują na tablicy |
4. Praca z tekstem | Prowadzący rozdaje kartki z tekstem z bloga Załącznik nr 1 Znowu mam doła. Od 7 miesięcy duszę w sobie to co dawno powinno przejść. Dzieje się tyle dobrych rzeczy które kompletnie nie zadowalają, i nie umiem ich docenić. Mało to pakuje się w chore akcje których później żałuje, bo sumienie gnębi. Sama nie wiem czego chce, a to chyba najgorsze. |
Uczniowie analizują jego treści starają się odpowiedzieć na pytania Jakie trudności przeżywa piszący? W jak sposób patrzy na świat? (DODATKOWO mogą przedstawić w rysunek ”Mam doła”) |
II. ROZWINIĘCIE:
1. Miniwykład | Nauczyciel wyjaśnia: Wszystkie ludzkie emocje są ważne i cenne we właściwym czasie i kontekście oraz odpowiedniej dawce. JEŚLI TŁUMISZ WŁASNE EMOCJE I PRÓBUJESZ JE WYELIMINOWAĆ LUB JEŚLI JE POWIĘKSZASZ I POZWALASZ, BY ZAPANOWAŁY NAD WSZYSTKIM, ROZTRWANIASZ JEDNO Z NAJCENNIEJSZYCH ŹRÓDEŁ ŻYCIOWEJ SIŁY Jakie jest źródło emocji? TY SAM JESTEŚ ŹRÓDŁEM WSZYSTKICH SWOICH EMOCJI. WŁAŚNIE TY JE TWORZYSZ |
|
2. Prezentacja tekstu o Walcie i pogadanka | Nauczyciel przedstawiam historię faceta o imieniu Walt Załącznik nr 2 Walt jest dobrą i poczciwą istotą, która zawsze próbuje zachowywać się właściwie. Jego życie jest zapięte na ostatni guzik: wszystko ma swoje miejsce i określony porządek. W ciągu tygodnia wstaje dokładnie 0 6.30, bierze prysznic, goli się, wlewa w siebie pospiesznie filiżankę kawy i chwyciwszy za torbę z drugim śniadaniem, zwykle kanapki z wędliną i batoniki, zamyka za sobą drzwi o 7.10 i wychodzi z domu, by spędzić czterdzieści pięć minut na dojazdach do pracy. Siada za biurkiem punktualnie o 8.00 i siedzi tak, wykonując tę samą pracę, już od ponad dwudziestu lat. O 5.00 po południu idzie do domu, bierze coś do picia i chwyta za pilota od telewizora. W godzinę później przychodzi do domu jego żona i decydują, czy zjeść na obiad resztki z poprzedniego dnia, czy też wrzucić pizzę do kuchenki mikrofalowej … |
Uczniowie odpowiadają zadane pytania: Czy Walt cierpi z powodu tragicznych załamań lub upadku ducha? Czy przeżywa wielkie pasji czy radości? Czy wyobrażasz siebie w roli Walta? Czy znasz kogoś takiego jak Walt? Czy chciałbyś całe życie unikać negatywnych emocji Czy chciałbyś poznać 6 sposobów, które pozwolą wyciągnąć właściwe wnioski z przezywania negatywnych emocji? |
3.Miniwykład | Nauczyciel omawia Załącznik nr 3 SZEŚĆ KROKÓW PROWADZĄCYCH DO MISTRZOSTWA EMOCJONALNEGO KROK PIERWSZY Przekonaj się, co naprawdę czujesz Jakże często ludzie czują się tak przytłoczeni, że nie wiedzą nawet, co czują. Jeśli pierwszą odpowiedzią będzie gniew, nie poprzestawaj na niej i pytaj dalej: „Czy naprawdę odczuwam właśnie w tej chwili gniew? A może to co innego? Kiedy więc określisz już prawdziwe uczucia, możesz jeszcze bardziej je stłumić, co bardzo ułatwi ci wyciąganie wniosków. KROK DRUGI Uznaj i doceń swoje emocje wiedząc, że cię wspierają. Ostatnią rzeczą, której mógłbyś chcieć, jest przekonanie, że twoje emocje są czymś złym. zainteresujesz się i zaciekawisz własnymi emocjami, dowiesz się o nich bardzo wiele i będziesz to mógł wykorzystać nie tylko teraz, ale i w przyszłości. KROK CZWARTY Uwierz w siebie Nabierz pewności, że możesz sobie poradzić z własnymi emocjami w jednej chwili. Pomyśl więc o sytuacji, w której odczuwałeś podobne emocje, i przypomnij sobie co zrobiłeś wtedy. Czy zacząłeś koncentrować się na czymś innym? Czy podjąłeś jakieś nowe działania? Zdecyduj z całą mocą, że i tym razem pomoże ci to równie skutecznie, jak poprzednio. KROK PIĄTY Nabierz pewności, że możesz sobie z własnym problemem poradzić nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości. Powtarzanie tego ćwiczenia z odpowiednim napięciem emocjonalnym wytworzy w tobie połączenie neuronowe, da ci pewność, że w przyszłości podobne sytuacje nie będą dla ciebie problemem. Dodatkowo wypisz na kartce trzy lub cztery inne sposoby, za pomocą których możesz zmienić swoją percepcję, kiedy następnym razem pojawi się ten sam sygnał. Mogą to być sposoby zmiany wzorca komunikowania własnych potrzeb i uczuć albo sposoby, które pomogą ci zmienić działania podejmowane w tej konkretnej sytuacji. KROK SZÓSTY Znajdź w sobie entuzjazm i przystąp do działania Zastosuj to, co przećwiczyłeś już w wyobraźni, i zmień swoje postrzeganie rzeczywistości lub działania. |
|
4. Ćwiczenie praktyczne | Nauczyciel prosi uczniów aby wyobrazili sobie sytuację: Twój chłopak/dziewczyna lub ktoś z Twoich najbliższych sprawił ci przykrość Wykorzystaj tę metodę – 6 kroków, zapisz na kartkach poszczególne podejmowane przez ciebie kroki i zmień swoje postrzeganie rzeczywistości |
Uczniowie wykorzystują metodę – 6 kroków, zapisują na kartkach poszczególne podejmowane przez ciebie kroki a następnie wspólnie omawiają poszczególne etapy |
III. PODSUMOWANIE:
1. Metoda „słoneczka” | Obok zapisanego na tablicy hasła „mam doła” nauczyciel zapisuje słowo ”szczęście” | Uczniowie metodą „słoneczka” uzupełniają ten zapis własnymi skojarzeniami. |
2. Rozmowa kierowana | Nauczyciel pyta: 1.Który z opisanych na tablicy stanów jest upragniony i spostrzegany jako pozytywny? 2. Dlaczego stan „doła” wprowadza smutek i poczucie bezwartościowości? 3. Dlaczego stan szczęścia jest przeżywany jako pokój, bycie kimś wartościowym i potrzebnym? Nauczyciel podkreśla, że SA sprawy naprawdę trudne i trzeba szukać dla siebie pomocy między innymi metoda 6 kroków Nauczyciel prosi uczniów: Spróbuj określić gdzie jesteś na drzewie przeżyć z która postacią najbardziej się identyfikujesz (załącznik nr 4) |
Uczniowie odpowiadają na zadane pytania a następnie określają swój stan emocji na „DRZEWIE PRZEŻYĆ” załącznik nr 4 |
Żródło rys.: Puchta, H. Rinvolucri, M.(2004). Book of M.I. Exercises. London: Delta Publishing and English Teaching Professional. strona 144
Opracowanie: Małgorzata Dakowicz
VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta w Białymstoku
Scenariusz lekcji wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej - klasa III
Temat lekcji: Honorowi krwiodawcy. Czy warto oddawać krew? Czy jest to nasz obowiązek?
Czas trwania lekcji - 45 minut.
Cel główny lekcji:
1. Uświadomienie roli i znaczenia oddawania krwi.
Cele szczegółowe lekcji:
1. Uczeń zna i rozumie pojęcie honorowy krwiodawca.
2. Uczeń wie jakie procedury go obowiązują zanim odda krew.
3. Uczeń wie jakie przysługują mu prawa w związku z oddaniem krwi.
4. Uczeń potrafi ocenić ważność sprawy.
Środki dydaktyczne:
1. Praca w grupach przy komputerach z dostępem do Internetu i do drukarek.
2. Rzutnik
3. Komputer
4. Ekran
Metody:
1. Pogadanka.
2. Wykład z wykorzystaniem rzutnika i ekranu.
3. Przeglądanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku: http://www.rckik.bialystok.pl/.
4. Burza mózgów.
5. Debata.
Formy pracy:
1. Dyskusja na forum.
2. Praca w grupach.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie (10 minut)
a) Nauczyciel zadaje uczniom pytania wprowadzające w zagadnienie:
- Czy ktoś z uczniów oddawał już krew?
- Czy ktoś z uczniów potrzebował krwi w związku z operacją, wypadkiem?
- Czy ktoś z domowników oddawał krew?
- Czy ktoś z domowników musiał skorzystać z banku krwi?
b) Sformułowanie celu: Czy warto oddawać krew, a tym samym pomagać innym?
c) Zaprezentowanie strony Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku (przy użyciu rzutnika i ekranu). Zwrócenie uwagi na najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi umieszczone na stronie.
d) Zapisanie na tablicy wyrazu KREW.
Uczniowie wypowiadają na głos wszystko, co kojarzy się im z tym pojęciem. Jest to krótka burza mózgów. Zwroty zapisują na tablicy.
2. Rozwinięcie
a) Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: zwolenników i przeciwników oddawania krwi.
Każda grupa, korzystając z edytora tekstu, wypisuje swoje argumenty "za" i "przeciw" oddawaniu krwi (czas pracy grup 10 minut). Uczniowie podczas pracy w grupach mogą korzystać z wcześniej zaprezentowanych informacji pobranych z zasobów internetowych oraz sami mogą je wyszukiwać w Internecie.
b) Prezentacja pracy grup - każda grupa zawiesza swoje argumenty (wydruki z komputera)
na tablicy i rozpoczyna się debata (15 minut).
Strona "za" przedstawia zasadnicze tezy swojego stanowiska i jak najlepiej je argumentuje. Strona "przeciw" - neguje, podważa i argumentuje. Każda ze stron może podeprzeć się w argumentacji fragmentami z literatury wyszukanej w Internecie. Wypowiedzi uczniów powinny być krótkie, rzeczowe i treściwe. Argumenty muszą mieć charakter merytoryczny. Nauczyciel prowadzący debatę dba o to, aby głos zabierali na przemian przedstawiciele obu grup.
3. Zakończenie (10 minut)
Podsumowanie lekcji. Ponowny podział uczniów na zwolenników i przeciwników oddawania krwi, aby ocenić, której grupy argumentacja jest bardziej przekonywująca?