Wychowanie przedszkolne

s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM,

Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH dla Rodziców i dzieci z grupy 4-latków

„Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe, quizy z mamą i tatą.

 

Poniższy scenariusz zajęć jest skierowany do wszystkich grup wiekowych edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem najpiękniejszych dla dziecka dni w roku, tj. Dnia Mamy i Taty. Jest to temat bardzo wdzięczny. Scenariusz zawiera wiele ciekawych aktywności       z zakresu edukacji przyrodniczej, matematycznej, polonistycznej i muzycznej. Można wykorzystać scenariusz w całości, jak również jego wybrane fragmenty. Zachęcam też do wykorzystania go jako gotowego materiału do przeprowadzenia zajęć dzieci z rodzicami. Zabawy przysporzyły małym i dużym wiele radości, umocniły więzi rodzinne i grupowe oraz były okazją do zaprezentowania przez dzieci nabytych w przedszkolu umiejętności.

 

Imię i nazwisko nauczyciela:

opracowała i przeprowadziła s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM, nauczyciel mianowany

Data: 22.05.2023r.

Grupa wiekowa: 4 latki

Miejsce pracy: Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina, ul. Rynek Kościuszki 5,     Białystok

Temat:Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe,  quizy z mamą i tatą.

Forma pracy: zajęcia z grupą

 Cele zajęć otwartych dla rodziców:

  • rozwijanie współpracy między rodzicami a przedszkolem;
  • integrowanie środowiska przedszkolnego i rodzinnego;
  • prezentację efektów działań grupy;
  • prezentację umiejętności dzieci;
  • uczestnictwo rodziców w warsztatach prezentujących zabawy, które rozwijają dzieci, możliwych do wykonania w domu.

 Cele ogólne:

  • rozwijanie i wzmacnianie więzi emocjonalnej z matką i ojcem.
  • kształtowanie więzi międzypokoleniowej.
  • tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji.
  • kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do rodziców.
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania 
  • rozwijanie więzi z rodziną poprzez wspólne uczestniczenie w zabawach  i ćwiczeniach
  • integrowanie dzieci i ich rodziców w grupie

Cele operacyjne:

  • dzieli wyrazy na sylaby
  • rozwiązuje zagadki słuchowe
  • dostrzega rytmy i potrafi je kontynuować
  • wykonuje poprawnie działania matematyczne
  • wykonuje pracę plastyczną na zadany temat

 Zadania dla rodziców:

  • Obserwowanie zachowania dziecka;
  • Poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;
  • Wspieranie dziecka swoją obecnością.

Metody:

  • słowne: objaśnienie i instrukcja;
  • czynne: zadań stawianych dziecku i rodzicowi, met. praktycznego działania;
  • oglądowe: pokaz i obserwacja;
  • aktywizujące: metoda prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej,  Pedagogiki zabawy „Klanza”, improwizacyjna, gestonaśladowcze, ewaluacyjna.

 Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa
  • grupowa

 

Środki dydaktyczne:

Pianino elektryczne, laptop, ekran z rzutnikiem, piosenki: Wszyscy są (Klanza), Clap clap song, Toca toca, Pociąg, muzyka relaksacyjna, Bajka muzyczna kształcąca słuch; kolorowe krążki, instrumenty muzyczne, bum bum rurki, 25 białych płatków kwiatowych z działaniami matematycznymi oraz 3 koła kwiatowe w kolorach: żółty, niebieski, czerwony; zagadki rodzinne, lina, ołówki, kredki, szablon domu dla każdego dziecka, dzwonki, szablon aparatu fotograficznego w kształcie serca, woreczek z karteczkami na których są wypisane numery kolejnych atrakcji zajęć.

 

- cała publikacja w pliku do pobrania (pdf) - 

Justyna Gurin

Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 51 im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH

 Grupa wiekowa: 5- 6 latki

Temat: „Jak być eko?”

Cel główny:

  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym,
  • rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za najbliższe otoczenie,
  • kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego;

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • wypowiada się na temat otaczającego środowiska, ilustracji,
  • rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne,
  • bierze udział  w zabawach ruchowych z muzyką
  • dostrzega problemy związane z odpadami i zna sposoby ich segregacji,
  • potrafi ocenić ludzkie zachowania- wyodrębniając zachowania pozytywne i negatywne,
  • umie umieścić „śmieci” w odpowiednich pojemnikach, segregując je ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane;

Metody:

  • czynna - zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń dziecka,
  • słowna - objaśnienie, rozmowa, wiersz,
  • percepcyjna - pokaz, obserwacja, ilustracje,
  • aktywizująca - burza mózgów, przekształcenia;

 Formy:

  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa;

Środki dydaktyczne: gazety, kartki papieru, kartony, butelki plastikowe, opakowania plastikowe, reklamówki, kora drzew, szyszki,  kij drewniany, kamienie, trawa, obierki owoców, słoik i butelki szklane, odtwarzacz płyt CD, ilustracje (las, znak recyklingu, zwierzęta w niebezpieczeństwie), karton z wyciętym otworem, tekst wiersza „Śmieciu  precz” S. Karaszewskiego, worki do segregacji śmieci, rękawiczki gumowe, kartoniki czerwone i zielone, szablon aparatu fotograficznego, globus, dywaniki do zajęć, nagrania muzyki (dźwięki lasu, piosenka pt. „Duszki leśne, piosenka pt. „Clap clap song”), list;

 

- cała publikacja w pliku do pobrania (pdf) -

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ

 Opracowała i przeprowadziła: mgr Joanna Olszewska

Data: 04.04.2023r.

Grupa wiekowa: 3- 4 latki

Miejsce: Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 51 im. Ludwika Zamenhofa

Treść podstawy programowej:

I5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

I7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

I9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

III8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

III9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

IV1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;

IV2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie;

IV11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

IV12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)

 

- całość do pobrania w formacie pdf - 

Joanna Ilewska
Magda Dziewiątkowska


Przedszkole "Świat Zucha" w Białymstoku

"Garść pomysłów na jesienne prace plastyczno-techniczne w przedszkolu - inspiracje dla nauczycieli"

Edukacja przedszkolna jest fundamentalnym etapem, a zarazem dobrym startem prosperującym na kolejne szczeble edukacyjne. Wykorzystanie sprzyjających warunków ekonomicznych i społecznych w dzisiejszych czasach może prowadzić do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego. Dlatego warto jest dzielić się wiedzą, pomysłami, spostrzeżeniami i przemyśleniami z innymi.

Tak więc 27 października 2022r. miałyśmy przyjemność podzielić się swoimi pomysłami na inspiracje plastyczno-techniczne podczas prowadzenia warsztatów  z nauczycielami białostockich  przedszkoli w PS NR 31. Warsztaty dotyczyły tematyki jesiennej. Dotychczas wydawało nam się, że nasze koncepcje mogą być zbyt proste, klasyczne, a zarazem znane wśród tejże społeczności pedagogicznej. W propozycjach, o których będzie mowa poniżej starałyśmy się zastosować naturalne dary jesienne, które są łatwo dostępne, ekologiczne, piękne same w sobie, a także pachnące jesienną aurą. Ogólnie rzecz biorąc pomysły jak najbardziej możliwe do zrealizowania, a także niezobowiązujące finansowo. Warsztaty podzieliłyśmy na pięć jesiennych kategorii tematycznych: grzyby, jeże, drzewa, lampiony, liście. Podczas każdej z nich dodatkowo proponowałyśmy  trzy różne propozycje wykonania jednego tematu, mając na myśli prace płaskie, a także przestrzenne. Zróżnicowałyśmy także poziom trudności wykonania tego samego tematu.

- całość publikacji w pliku do pobrania (pdf) - 

Anna Karłuk-Karwowska
nauczyciel mianowany
Szkoła Podstawowa Nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Białymstoku

Konspekt zajęć dla dzieci 6 letnich pt. „Wiosenne przebudzenie”

Wstęp:

Przedstawiony konspekt zajęć może być wykorzystany w nauczaniu różnych grup wiekowych dzieci przedszkolnych zgodnie z prowadzonymi blokami tematycznymi. Nauczyciel może modyfikować konspekt w zależności od grupy, z którą pracuje. Na wiosnę czekamy wszyscy - wiosna to w końcu ciepło, słońce i pobudka do życia. Niesie ona ze sobą nadzieję i optymizm, których czasem ciężko doszukiwać się w zimie. Tym bardziej gdy dodatkowo mówimy o życiu i zwyczajach zwierząt, z którymi dzieci stykają się na co dzień chociażby w bajkach. Dlatego tak chętnie dzieci bardzo aktywnie uczestniczą w tego typu zajęciach.

  Cel ogólny:

  1. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata.
  2. Poszerzenie wiedzy na temat zwierząt, które budzą się na wiosnę.
  3. Rozwijanie spostrzegawczości, logicznego myślenia oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Cele operacyjne:

  • umiejętność wymienienia nazw zwierząt, które w okresie zimy zapadają w sen zimowy i budzą się na wiosnę,
  • poznanie podstawowych zasad klasyfikowania zwierząt - dostrzegając cechy wspólne i różnice,
  • poszerzenie wiedzy na temat popularnych gatunków zwierząt,
  • uważne słuchanie opowiadania - poznanie etapów rozwoju motyla,
  • zwrócenie uwagi na problem wyśmiewania się z czyjegoś wyglądu,
  • aktywne uczestnictwo w zabawie ruchowej,
  • wyzwolenie swobodnej ekspresji ruchowej,
  • nauka dbałości o bezpieczeństwo podczas zabawy,
  • odczytywanie wyrazów (czytanie globalne),
  • nabycie i poszerzenie umiejętności podporządkowania podpisów do obrazków.

Metody:

  • Słowna - czytanie tekstu przez nauczyciela, rozmowa kierowana,
  • Oglądowa - obserwacja, pokaz,
  • Czynna - zabawa ruchowa, działanie praktyczne.

Formy:

- praca w grupie,

- praca w zespole,

- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: symbole wiosny, obrazki i sylwety zwierząt, etapy rozwoju motyla, kolorowe chustki, utwory literackie – „Nikt mnie więcej nie zobaczy”, CD: utwory - „Maszeruje Wiosna”, „Nokturn – Es-dur”, szablon motyla, kredki, nożyczki.

...

- całość publikacji do pobrania (pdf) - 

 

Kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5