Warsztaty „Halo! Tu Wiosna”
Monika Łapińska - Przedszkole Samorządowe nr 79 "Konwaliowy Zakątek"
Anna Siemieniuk - Przedszkole Samorządowe nr 47 "Z UŚMIECHEM"
Warsztaty „Halo! Tu Wiosna” zorganizowane 27 lutego w MODM Białystok były doskonałą okazją dla nauczycieli wychowania przedszkolnego do rozwijania swoich umiejętności oraz kreatywności. Uczestnicy mieli szansę zapoznać się z różnorodnymi technikami, które można wykorzystać w pracy z dziećmi, a także z inspirującymi pomysłami na zabawy i piosenki, które umilą zajęcia w przedszkolu.
Każde zadanie było starannie przemyślane i dostosowane do różnych poziomów trudności, co umożliwiło uczestnikom wybór odpowiednich dla siebie aktywności. Dzięki temu każdy mógł znaleźć coś, co spełniało jego oczekiwania i umiejętności. Warsztaty te z pewnością przyczyniły się do wzbogacenia warsztatu pracy nauczycieli, a także do radości dzieci, które będą mogły korzystać z nowych pomysłów podczas zajęć.
„Halo! Tu Wiosna” to warsztaty poświęcone tematyce wiosennej. Wiosenne warsztaty plastyczne to świetna okazja, aby rozwinąć kreatywność, nauczyć się nowych technik i cieszyć się sztuką w otoczeniu wiosennej atmosfery. Często takie warsztaty odbywają się w plenerze, my wykorzystamy salę i dostępne środki w naszych przedszkolach lub prywatnych domach. Zabawy plastyczne dla dzieci przedszkolnych to świetny sposób na rozwijania kreatywności maluchów i wprowadzenie ich w tematykę przyrody.
Mamy więc przyjemność podzielić się swoimi pomysłami zabaw plastycznych podczas prowadzenia warsztatów z nauczycielami białostockich przedszkoli w MODM Białystok. Przedstawiamy kilka inspiracji, które świetnie można połączyć z wierszem, opowiadaniem lub zabawą ruchową.
W propozycjach, o których mowa poniżej starałyśmy się wykonać prace ciekawe dla dzieci, oryginalne z łatwo dostępnych, ciekawych dla dzieci produktów.
s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM,
Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH dla Rodziców i dzieci z grupy 4-latków
„Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe, quizy z mamą i tatą.
Poniższy scenariusz zajęć jest skierowany do wszystkich grup wiekowych edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem najpiękniejszych dla dziecka dni w roku, tj. Dnia Mamy i Taty. Jest to temat bardzo wdzięczny. Scenariusz zawiera wiele ciekawych aktywności z zakresu edukacji przyrodniczej, matematycznej, polonistycznej i muzycznej. Można wykorzystać scenariusz w całości, jak również jego wybrane fragmenty. Zachęcam też do wykorzystania go jako gotowego materiału do przeprowadzenia zajęć dzieci z rodzicami. Zabawy przysporzyły małym i dużym wiele radości, umocniły więzi rodzinne i grupowe oraz były okazją do zaprezentowania przez dzieci nabytych w przedszkolu umiejętności.
Imię i nazwisko nauczyciela:
opracowała i przeprowadziła s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM, nauczyciel mianowany
Data: 22.05.2023r.
Grupa wiekowa: 4 latki
Miejsce pracy: Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina, ul. Rynek Kościuszki 5, Białystok
Temat: „Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe, quizy z mamą i tatą.
Forma pracy: zajęcia z grupą
Cele zajęć otwartych dla rodziców:
Cele ogólne:
Cele operacyjne:
Zadania dla rodziców:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Pianino elektryczne, laptop, ekran z rzutnikiem, piosenki: Wszyscy są (Klanza), Clap clap song, Toca toca, Pociąg, muzyka relaksacyjna, Bajka muzyczna kształcąca słuch; kolorowe krążki, instrumenty muzyczne, bum bum rurki, 25 białych płatków kwiatowych z działaniami matematycznymi oraz 3 koła kwiatowe w kolorach: żółty, niebieski, czerwony; zagadki rodzinne, lina, ołówki, kredki, szablon domu dla każdego dziecka, dzwonki, szablon aparatu fotograficznego w kształcie serca, woreczek z karteczkami na których są wypisane numery kolejnych atrakcji zajęć.
Justyna Gurin
Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 51 im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH
Grupa wiekowa: 5- 6 latki
Temat: „Jak być eko?”
Cel główny:
Cele szczegółowe:
Dziecko:
Metody:
Formy:
Środki dydaktyczne: gazety, kartki papieru, kartony, butelki plastikowe, opakowania plastikowe, reklamówki, kora drzew, szyszki, kij drewniany, kamienie, trawa, obierki owoców, słoik i butelki szklane, odtwarzacz płyt CD, ilustracje (las, znak recyklingu, zwierzęta w niebezpieczeństwie), karton z wyciętym otworem, tekst wiersza „Śmieciu precz” S. Karaszewskiego, worki do segregacji śmieci, rękawiczki gumowe, kartoniki czerwone i zielone, szablon aparatu fotograficznego, globus, dywaniki do zajęć, nagrania muzyki (dźwięki lasu, piosenka pt. „Duszki leśne, piosenka pt. „Clap clap song”), list;
SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
Opracowała i przeprowadziła: mgr Joanna Olszewska
Data: 04.04.2023r.
Grupa wiekowa: 3- 4 latki
Miejsce: Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 51 im. Ludwika Zamenhofa
Treść podstawy programowej:
I5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
I7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
I9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
III8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
III9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
IV2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie;
IV11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
IV12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
Joanna Ilewska
Magda Dziewiątkowska
Przedszkole "Świat Zucha" w Białymstoku
"Garść pomysłów na jesienne prace plastyczno-techniczne w przedszkolu - inspiracje dla nauczycieli"
Edukacja przedszkolna jest fundamentalnym etapem, a zarazem dobrym startem prosperującym na kolejne szczeble edukacyjne. Wykorzystanie sprzyjających warunków ekonomicznych i społecznych w dzisiejszych czasach może prowadzić do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego. Dlatego warto jest dzielić się wiedzą, pomysłami, spostrzeżeniami i przemyśleniami z innymi.
Tak więc 27 października 2022r. miałyśmy przyjemność podzielić się swoimi pomysłami na inspiracje plastyczno-techniczne podczas prowadzenia warsztatów z nauczycielami białostockich przedszkoli w PS NR 31. Warsztaty dotyczyły tematyki jesiennej. Dotychczas wydawało nam się, że nasze koncepcje mogą być zbyt proste, klasyczne, a zarazem znane wśród tejże społeczności pedagogicznej. W propozycjach, o których będzie mowa poniżej starałyśmy się zastosować naturalne dary jesienne, które są łatwo dostępne, ekologiczne, piękne same w sobie, a także pachnące jesienną aurą. Ogólnie rzecz biorąc pomysły jak najbardziej możliwe do zrealizowania, a także niezobowiązujące finansowo. Warsztaty podzieliłyśmy na pięć jesiennych kategorii tematycznych: grzyby, jeże, drzewa, lampiony, liście. Podczas każdej z nich dodatkowo proponowałyśmy trzy różne propozycje wykonania jednego tematu, mając na myśli prace płaskie, a także przestrzenne. Zróżnicowałyśmy także poziom trudności wykonania tego samego tematu.