Joanna Żarniewska
Przedszkole Samorządowe nr 4 w Białymstoku
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA GRUPY DZIECI 3- 4- LETNICH
Temat zajęcia: „W świecie trójkątów” – zabawy matematyczne


Cele:

•    rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
•    utrwalenie znajomości trójkątów
•    utrwalenie znajomości kolorów
•    rozwijanie wrażliwości na kształty
•    rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego
•    aktywny udział w zaproponowanych zabawach
Metody: podająca, aktywizująca, praktycznego działania
Formy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: klocki Dienesa, plakietki w kształcie trójkątów, pałeczka gazetowa, słomki do napojów, duże sylwety figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, mazaki, przedmioty w kształcie figur, karty pracy indywidualnej, instrument - trójkąt

Przebieg:

  1. „Klask” – zabawa na powitanie. Nauczycielka przesyła klask w prawą stronę. Dzieci przekazują go dalej. Na zakończenie wszyscy wykonują jedno wspólne klaśnięcie.
  2. Nazywanie figur geometrycznych przedstawionych na tablicy, ozdabianie ich: dorysowanie piegów, grzywki, wąsów, okularów.
  3. „Trójkątna Karolina” – odczytanie utworu N. Usenko, zwrócenie uwagi na występujące w nim figury – trójkąty.
  4. Rysowanie trójkątów w powietrzu, palcem na dywanie, układanie trójkąta z pałeczek gazetowych oraz ze słomek do napojów.
  5. „Przedstaw się…”. Dzieci mają plakietki – trójkąty w różnych wielkościach i kolorach. Przedstawiają się mówiąc np: Jestem małym, zielonym trójkątem.
  6. Zabawy z trójkątami (przy muzyce):
    - wywołane trójkąty obiegają koło
    - dzieci dobierają się w pary tak, by każde z nich miało trójkąt w innym kolorze, potem w tym samym kolorze, trójkąt tej samej wielkości, trójkąt różnej wielkości.
  7. „Kolor taki, jak…”. Nauczycielka pokazuje trójkąty w różnych kolorach.    Dzieci określają kolory i dopowiadają, co może być w takim kolorze, np. zielony jak trawa.
  8. "Trójkąt – nie trójkąt”. Nauczycielka pokazuje dzieciom różne przedmioty przypominające figury geometryczne.  Jeśli dostrzegą trójkąt -  klaszczą w ręce mówiąc: tak tak tak, jeśli rozpoznają inną figurę -  stukają w dywan mówiąc: nie nie nie.
  9. Segregowanie klocków w kształcie figur geometrycznych – zabawa ze współzawodnictwem indywidualnym.
  10. „Dorysuj” – karty pracy indywidualnej. Zadaniem dzieci jest stworzenie rysunku z trójkątem w roli głównej. Prezentacja prac.
  11. „Słuchaj i skacz” – zabawa ruchowa. Dzieci skaczą zgodnie z rytmem wystukiwanym na trójkącie.
Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)