Joanna Żarniewska
Przedszkole Samorządowe nr 4 w Białymstoku
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA GRUPY DZIECI 3- 4- LETNICH
Temat zajęcia: „W świecie trójkątów” – zabawy matematyczne
Cele:
• rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
• utrwalenie znajomości trójkątów
• utrwalenie znajomości kolorów
• rozwijanie wrażliwości na kształty
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego
• aktywny udział w zaproponowanych zabawach
Metody: podająca, aktywizująca, praktycznego działania
Formy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: klocki Dienesa, plakietki w kształcie trójkątów, pałeczka gazetowa, słomki do napojów, duże sylwety figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, mazaki, przedmioty w kształcie figur, karty pracy indywidualnej, instrument - trójkąt
Przebieg:
- „Klask” – zabawa na powitanie. Nauczycielka przesyła klask w prawą stronę. Dzieci przekazują go dalej. Na zakończenie wszyscy wykonują jedno wspólne klaśnięcie.
- Nazywanie figur geometrycznych przedstawionych na tablicy, ozdabianie ich: dorysowanie piegów, grzywki, wąsów, okularów.
- „Trójkątna Karolina” – odczytanie utworu N. Usenko, zwrócenie uwagi na występujące w nim figury – trójkąty.
- Rysowanie trójkątów w powietrzu, palcem na dywanie, układanie trójkąta z pałeczek gazetowych oraz ze słomek do napojów.
- „Przedstaw się…”. Dzieci mają plakietki – trójkąty w różnych wielkościach i kolorach. Przedstawiają się mówiąc np: Jestem małym, zielonym trójkątem.
- Zabawy z trójkątami (przy muzyce):
- wywołane trójkąty obiegają koło
- dzieci dobierają się w pary tak, by każde z nich miało trójkąt w innym kolorze, potem w tym samym kolorze, trójkąt tej samej wielkości, trójkąt różnej wielkości.
- „Kolor taki, jak…”. Nauczycielka pokazuje trójkąty w różnych kolorach. Dzieci określają kolory i dopowiadają, co może być w takim kolorze, np. zielony jak trawa.
- "Trójkąt – nie trójkąt”. Nauczycielka pokazuje dzieciom różne przedmioty przypominające figury geometryczne. Jeśli dostrzegą trójkąt - klaszczą w ręce mówiąc: tak tak tak, jeśli rozpoznają inną figurę - stukają w dywan mówiąc: nie nie nie.
- Segregowanie klocków w kształcie figur geometrycznych – zabawa ze współzawodnictwem indywidualnym.
- „Dorysuj” – karty pracy indywidualnej. Zadaniem dzieci jest stworzenie rysunku z trójkątem w roli głównej. Prezentacja prac.
- „Słuchaj i skacz” – zabawa ruchowa. Dzieci skaczą zgodnie z rytmem wystukiwanym na trójkącie.