Monika Krysiewicz
Niepubliczne Przedszkole „Mali Podróżnicy”
Poeksperymentujmy, czyli o nauczaniu przez doświadczanie i metodzie eksperymentu.
Niniejsza publikacja dotyczy mocy jaką niesie za sobą nauczanie przez doświadczanie w edukacji przedszkolnej. Przytoczone treści wskazują, że poprzez czynny udział dziecka w procesie edukacji nabywa ono umiejętności i cech potrzebnych mu w dalszym życiu. Dziecko doskonali umiejętności analizy i syntezy oraz czynnej obserwacji. Czuje się twórcą procesu. W artykule zamieszone są dwa eksperymenty z udziałem dzieci.
„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”- to właśnie ten cytat Konfucjusza, zapewne wszystkim znany, pragnę przytoczyć na samym początku. Przy głębszej analizie każdego fragmentu możemy odkryć jak wielką rolę w nauczaniu niesie za sobą praktyka, podejmowanie prób, aż w końcu doświadczanie. To właśnie ono jest kwintesencją procesu nauczania i najbardziej efektywnym sposobem zdobywania wiedzy. W niniejszym artykule pragnę skupić się na wartości jaką niesie za sobą doświadczanie, przytaczając praktyczną metodę eksperymentu i jego przykłady w oparciu o szkolenie przeprowadzane przez Panią Anetę Wilczewską oraz Panią Agnieszkę Bąbczyńską „Podstawy eksperymentowania w przedszkolu - zabawy chemiczne dla przedszkolaków” w Miejskim Ośrodku Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.
Warto nadmienić, że aby doświadczanie przynosiło zamierzone rezultaty należy spełnić kilka warunków. Ważne jest, by pamiętać aby przestrzeń stworzona dla dzieci była jak najbardziej swobodna, by poprzez eksperymentowanie mogły analizować, kształtować swoje opinie, wyciągać wnioski. Zmysłowe oraz sensoryczne odbieranie bodźców jest jednym z głównych źródeł poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym.1 W nauczaniu przez doświadczanie można odkryć wiele korzyści2 gdyż nabywanie doświadczenia pozwala dzieciom analizować i dostrzegać różnice oraz zależności procesów zachodzących w środowisku.
- cała publikacja do pobrania (pdf) -