Monika Krysiewicz
Niepubliczne Przedszkole „Mali Podróżnicy”

Poeksperymentujmy, czyli o nauczaniu przez doświadczanie i metodzie eksperymentu.

Niniejsza publikacja dotyczy mocy jaką niesie za sobą nauczanie przez doświadczanie w edukacji przedszkolnej. Przytoczone treści wskazują, że poprzez czynny udział dziecka w procesie edukacji nabywa ono umiejętności i cech potrzebnych mu w dalszym życiu. Dziecko doskonali umiejętności analizy i syntezy oraz czynnej obserwacji. Czuje się twórcą procesu. W artykule zamieszone są dwa eksperymenty z udziałem dzieci.

 

 

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”- to właśnie ten cytat Konfucjusza, zapewne wszystkim znany, pragnę przytoczyć na samym początku. Przy głębszej analizie każdego fragmentu możemy odkryć jak wielką rolę w nauczaniu niesie za sobą praktyka, podejmowanie prób, aż w końcu doświadczanie. To właśnie ono jest kwintesencją procesu nauczania i najbardziej efektywnym sposobem zdobywania wiedzy. W niniejszym artykule pragnę skupić się na wartości jaką niesie za sobą doświadczanie, przytaczając praktyczną metodę eksperymentu i jego przykłady w oparciu o szkolenie przeprowadzane przez Panią Anetę Wilczewską oraz Panią Agnieszkę Bąbczyńską „Podstawy eksperymentowania w przedszkolu - zabawy chemiczne dla przedszkolaków” w Miejskim Ośrodku Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.

Warto nadmienić, że aby doświadczanie przynosiło zamierzone rezultaty należy spełnić kilka warunków. Ważne jest, by pamiętać aby przestrzeń stworzona dla dzieci była jak najbardziej swobodna, by poprzez eksperymentowanie mogły analizować, kształtować swoje opinie, wyciągać wnioski. Zmysłowe oraz sensoryczne odbieranie bodźców jest jednym z głównych źródeł poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym.1 W nauczaniu przez doświadczanie można odkryć wiele korzyści2 gdyż nabywanie doświadczenia pozwala dzieciom analizować i dostrzegać różnice oraz zależności procesów zachodzących w środowisku.

 

- cała publikacja do pobrania (pdf) - 

 

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)