s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM,
Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH dla Rodziców i dzieci z grupy 4-latków
„Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe, quizy z mamą i tatą.
Poniższy scenariusz zajęć jest skierowany do wszystkich grup wiekowych edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem najpiękniejszych dla dziecka dni w roku, tj. Dnia Mamy i Taty. Jest to temat bardzo wdzięczny. Scenariusz zawiera wiele ciekawych aktywności z zakresu edukacji przyrodniczej, matematycznej, polonistycznej i muzycznej. Można wykorzystać scenariusz w całości, jak również jego wybrane fragmenty. Zachęcam też do wykorzystania go jako gotowego materiału do przeprowadzenia zajęć dzieci z rodzicami. Zabawy przysporzyły małym i dużym wiele radości, umocniły więzi rodzinne i grupowe oraz były okazją do zaprezentowania przez dzieci nabytych w przedszkolu umiejętności.
Imię i nazwisko nauczyciela:
opracowała i przeprowadziła s. Katarzyna Anna Lejzorowicz SM, nauczyciel mianowany
Data: 22.05.2023r.
Grupa wiekowa: 4 latki
Miejsce pracy: Niepubliczne Przedszkole nr 2; Dom św. Marcina, ul. Rynek Kościuszki 5, Białystok
Temat: „Nasi rodzice” – zabawy muzyczno-ruchowe, quizy z mamą i tatą.
Forma pracy: zajęcia z grupą
Cele zajęć otwartych dla rodziców:
- rozwijanie współpracy między rodzicami a przedszkolem;
- integrowanie środowiska przedszkolnego i rodzinnego;
- prezentację efektów działań grupy;
- prezentację umiejętności dzieci;
- uczestnictwo rodziców w warsztatach prezentujących zabawy, które rozwijają dzieci, możliwych do wykonania w domu.
Cele ogólne:
- rozwijanie i wzmacnianie więzi emocjonalnej z matką i ojcem.
- kształtowanie więzi międzypokoleniowej.
- tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji.
- kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do rodziców.
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
- rozwijanie więzi z rodziną poprzez wspólne uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach
- integrowanie dzieci i ich rodziców w grupie
Cele operacyjne:
- dzieli wyrazy na sylaby
- rozwiązuje zagadki słuchowe
- dostrzega rytmy i potrafi je kontynuować
- wykonuje poprawnie działania matematyczne
- wykonuje pracę plastyczną na zadany temat
Zadania dla rodziców:
- Obserwowanie zachowania dziecka;
- Poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;
- Wspieranie dziecka swoją obecnością.
Metody:
- słowne: objaśnienie i instrukcja;
- czynne: zadań stawianych dziecku i rodzicowi, met. praktycznego działania;
- oglądowe: pokaz i obserwacja;
- aktywizujące: metoda prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej, Pedagogiki zabawy „Klanza”, improwizacyjna, gestonaśladowcze, ewaluacyjna.
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
Pianino elektryczne, laptop, ekran z rzutnikiem, piosenki: Wszyscy są (Klanza), Clap clap song, Toca toca, Pociąg, muzyka relaksacyjna, Bajka muzyczna kształcąca słuch; kolorowe krążki, instrumenty muzyczne, bum bum rurki, 25 białych płatków kwiatowych z działaniami matematycznymi oraz 3 koła kwiatowe w kolorach: żółty, niebieski, czerwony; zagadki rodzinne, lina, ołówki, kredki, szablon domu dla każdego dziecka, dzwonki, szablon aparatu fotograficznego w kształcie serca, woreczek z karteczkami na których są wypisane numery kolejnych atrakcji zajęć.