Scenariusz zajęć edukacyjnych w grupie sześciolatków.
Opracowała: Bożena Borowik - Szkoła Podstawowa nr 28 im. K. I. Gałczyńskiego w Białymstoku
Temat zajęć: Zapoznanie z literą „W,w” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazu „waga”.
Cele zajęć: dziecko:
Metody:
Środki dydaktyczne: ilustracja do wprowadzania nowej litery, obrazki do analizy słuchowej (do wyświetlania na dużym ekranie), alfabet obrazkowy, rozsypanki literowe i kolorowe kartoniki z pakietu „Zabawy z porami roku – nowe” (wycinanka) dla każdego dziecka i rozsypanka literowa z poznanymi literami do zabawy dydaktycznej „Jaką mam literę?, rozsypanka obrazkowo- sylabowo -wyrazowa do zabawy „Co mam na obrazku?, ilustracje kwiatów i ptaków z podpisami, karty pracy s. 1,40, 41 z ćwiczeń „Zabawy z literami”, magnetofon, komputer,
projektor, ekran, kredki, tacki z kaszą manną, kasztany, naklejki samoprzylepne.
1. Powitanie – pląs ze śpiewem „Wszyscy są witam was”.
2. Układanie zdań do ilustracji przedstawiającej osoby i przedmioty- w ich nazwach jest głoska „w”, której znak graficzny (litera „w”) będzie wprowadzany.
3. Wyeksponowanie przez nauczyciela słowa-wyrazu podstawowego „waga” oraz ilustracji wagi, która jest desygnatem tego słowa-wyrazu.
4. Analiza i synteza słuchowa słowa-wyrazu podstawowego „waga”
5. Analiza i synteza wzrokowa słowa-wyrazu podstawowego „waga”
(na tablicy umieszczony jest obrazek przedstawiający wagę).
6. Demonstracja nowej litery małej i wielkiej drukowanej
7. Zabawa dydaktyczna „Jaką mam literę?” z wykorzystaniem metody Quiz, quiz, trade ( tłumaczenie z języka angielskiego – handel wiedzą, wymiana wiedzy, dziecko uczy dziecko) – utrwalenie poznanych liter
Dzieci losują spośród liter wcześniej poznanych i nowej litery (w,W) kartonik, który po obu stronach ma literę drukowaną małą lub wielką i maszerują z nią rytmicznie po klasie śpiewając piosenkę „Maszeruje wiosna”.
Na przerwę w muzyce witają się z wybranym przez siebie kolegą przybijając „piątkę” i jeden z nich pokazując kartonik z literą zadaje pytanie:
- Jaką mam literę?
Kolega odpowiada na pytanie i jeśli odpowiedź jest prawidłowa, zostaje pochwalony przez poklepanie po ramieniu i wypowiedzeniu słowa:
Super !, Świetnie! lub Bardzo dobrze!.
Jeżeli kolega nie potrafi nazwać litery, wówczas zadaniem pytającego jest mu podpowiedzieć i zabawa toczy się dalej – pytanie zadaje druga osoba z pary. Kiedy dwoje dzieci odpowiedziało na zadane pytania stają do siebie plecami i czekają, aż wszyscy będą gotowi. Następnie znowu maszerują rytmicznie ze śpiewem i na przerwę w muzyce szukają nowego kolegi. Zabawa trwa do momentu, aż „wszyscy” spotkają się z „wszystkimi”.
8. Ćwiczenia w czytaniu – praca z podręcznikiem (karta pracy wyświetlona na tablicy, a dzieci mają na stołach również papierowe karty pracy)
9. Zabawa dydaktyczna „ Co mam na obrazku?” z wykorzystaniem metody Quiz, quiz, trade – ćwiczenia w czytaniu
Dzieci losują kartonik z obrazkiem i napisem jego nazwy po drugiej stronie. Poruszają się rytmicznie po klasie przy dźwiękach „Czterech pór roku - Wiosna” A. Vivaldiego.
Na przerwę w muzyce witają się z wybranym przez siebie kolegą przybijając
„ piątkę” i jeden z nich pokazując kartonik z napisem zadaje pytanie:
- Co mam na obrazku?
Kolega odczytuje wyraz i jeśli zrobi to prawidłowo, zadający pytanie odwraca kartonik pokazując, że zgadza się z odpowiedzią i zostaje pochwalony przez poklepanie po ramieniu i wypowiedzeniu słowa:
Super !, Świetnie! lub Bardzo dobrze!.
Jeżeli kolega nie potrafi odczytać wyrazu, wówczas zadaniem pytającego jest mu pomóc w czytaniu i zabawa toczy się dalej – pytanie zadaje druga osoba z pary.
Kiedy dwoje dzieci odpowiedziało na zadane pytania stają do siebie plecami i czekają, aż wszyscy będą gotowi. Następnie znowu poruszają się rytmicznie przy muzyce i szukają nowego kolegi. Zabawa trwa do momentu, aż „wszyscy” spotkają się z „wszystkimi”.
10. Przerwa na czynności higieniczno- sanitarne
11. Demonstracja nowo poznanej litery małej i wielkiej „w,W” pisanej
12. Praca domowa