Cele szczegółowe:
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta zamieszkujące łąki (motyl, pszczoła, kret, mrówka, biedronka),
- wie, jak zachować się w stosunku do roślin i zwierząt,
- umie skupić uwagę na ilustracjach i słuchanym utworze,
- potrafi wypowiedzieć się na temat określony,
- kształci ekspresję ruchową ,
- słucha poleceń nauczyciela,
- zgłasza chęć odpowiedzi poprzez podniesienie ręki,
- cierpliwie czeka na swoją kolej i nie przerywa innym,
- potrafi bawić się w grupie wspólnie z kolegami,
Metody: słowna, zabawowa, zadań stawianych dzieciom, czynna, aktywizująca
Formy pracy : zbiorowa, grupowa, praca indywidualna
Pomoce: ilustracja łąki, roślin i zwierząt na łące, kolorowe chusty, szarfy, naganie na Cd: A. Vivaldi „Wiosna”, wycięte z tektury kwiatki,
Przebieg zajęcia
1. „Witam Cię” – zabawa na powitanie.
Nauczycielka wita dzieci, mówi im, czym będą się zajmować na zajęciach.
Dzieci siedzą w kręgu, podają do siebie piłkę, witają się i mówią koledze/koleżance cos miłego.
2. „Myszki” – zabawa ruchowa bieżna.
Na dywanie są rozłożone szarfy, na sygnał nauczycielki dzieci-myszki biegają po sali-łące, na kolejny sygnał wbiegają szybko do norek-szarf.
3. Wysłuchanie wiersza pt „Na łące” I. Salach;
„Na łące” I. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców,
Zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek-O! Różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały
Obok niego idzie mrówka,
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła Boża Krówka.
Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci
Więc zatańczmy z nimi chwilę.
4. Rozmowa na temat treści wiersza, mieszkańców łąki, wyglądu łąki, roślin i kwiatów na łące, wyjaśnienie trudnych słów z wiersza (Boża Krówka, krasna suknia), wyjaśnianie przez dzieci, dlaczego nie wolno niszczyć i zabijać małych zwierzątek i owadów (np. mrówki, pająki). Zwrócenie uwagi na sposób zgłaszania chęci odpowiedzi poprzez podniesienie ręki, na cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej, nieprzerywanie innym.
5. „Taniec motyli”- zabawa z chustami. Nauczycielka zaprasza dzieci do tańca, dzieci otrzymują kolorowe chusty i tańczą do utworu A. Vivaldiego „Wiosna”.
6. „Jakie to zwierzę?” – układanie obrazków z pociętych elementów.
Dzieci dobierają się w pary i dostają do ułożenia pocięty obrazek. Po ułożeniu nazywają widoczne zwierzątko.
7. „Zwierzęta na łące”- zabawa ruchowo-naśladowcza.
Nauczycielka demonstruje dzieciom zachowania różnych zwierząt a dzieci je naśladują.
8. Podsumowanie zajęć.
Dzieci odpowiadają na pytania czego się nauczyły, co im podobało się podczas wspólnych zajęć. Otrzymują małe tekturowe kwiatki i mają je umieścić w jednym z kwiatków-koszyczków: w ładnym jeśli zajęcia im się podobały lub w brzydkim, jeśli nie podobały się.