Anna Pyłko
Przedszkole Samorządowe Nr 82 w Białymstoku

Scenariusz zajęcia w grupie 3-latków
Temat zajęcia: „Na łące” – poznanie mieszkańców łąki na podstawie wiersza I.  Salach.
 


Cele szczegółowe:
-    rozpoznaje i nazywa zwierzęta zamieszkujące łąki (motyl, pszczoła, kret, mrówka, biedronka),
-    wie, jak zachować się w stosunku do roślin i zwierząt,
-    umie skupić uwagę  na ilustracjach i słuchanym utworze,
-    potrafi wypowiedzieć się na temat określony,
-    kształci ekspresję ruchową ,
-    słucha poleceń nauczyciela,
-    zgłasza chęć odpowiedzi poprzez podniesienie ręki,
-    cierpliwie czeka na swoją kolej i nie przerywa innym,
-    potrafi bawić się w grupie wspólnie z kolegami,

Metody: słowna, zabawowa, zadań stawianych dzieciom, czynna, aktywizująca

Formy pracy : zbiorowa, grupowa, praca indywidualna

Pomoce: ilustracja łąki, roślin i zwierząt na łące, kolorowe chusty, szarfy, naganie na Cd: A. Vivaldi „Wiosna”, wycięte z tektury kwiatki,

Przebieg zajęcia

1.    „Witam Cię” – zabawa na powitanie.
Nauczycielka wita dzieci, mówi im, czym będą się zajmować na zajęciach.
Dzieci siedzą w kręgu, podają do siebie piłkę, witają się i mówią koledze/koleżance cos miłego.

2.    „Myszki” – zabawa ruchowa bieżna.
Na dywanie są rozłożone szarfy, na sygnał nauczycielki dzieci-myszki biegają po sali-łące, na kolejny sygnał wbiegają szybko do norek-szarf.

3.    Wysłuchanie wiersza pt „Na łące” I. Salach;

„Na łące” I. Salach

Łąka tylu ma mieszkańców,
Zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek-O! Różowy!
                                   
Z kopca wyszedł krecik mały
Obok niego idzie mrówka,
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła Boża Krówka.
                        
Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci
Więc zatańczmy z nimi chwilę.


4.    Rozmowa na temat treści wiersza, mieszkańców łąki, wyglądu łąki, roślin i kwiatów na łące, wyjaśnienie trudnych słów z wiersza (Boża Krówka, krasna suknia), wyjaśnianie przez dzieci, dlaczego nie wolno niszczyć i zabijać małych zwierzątek i owadów (np. mrówki, pająki). Zwrócenie uwagi na sposób zgłaszania chęci odpowiedzi poprzez podniesienie ręki, na cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej, nieprzerywanie innym.

5.    „Taniec motyli”- zabawa z chustami. Nauczycielka zaprasza dzieci do tańca, dzieci otrzymują kolorowe chusty i tańczą do utworu A. Vivaldiego „Wiosna”.

6.    „Jakie to zwierzę?” – układanie obrazków z pociętych elementów.
Dzieci dobierają się w pary i dostają do ułożenia pocięty obrazek. Po ułożeniu nazywają widoczne zwierzątko.

7.    „Zwierzęta na łące”- zabawa ruchowo-naśladowcza.
Nauczycielka demonstruje dzieciom zachowania różnych zwierząt a dzieci je naśladują.

8.    Podsumowanie zajęć.
Dzieci odpowiadają na pytania czego się nauczyły, co im podobało się podczas wspólnych zajęć. Otrzymują małe tekturowe kwiatki i mają je umieścić w jednym z kwiatków-koszyczków: w ładnym jeśli zajęcia im się podobały lub w brzydkim, jeśli nie podobały się.

Marzec 2024
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31