Agnieszka Gołębiewska
MODEL ODPOWIEDZI
Analiza i interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta
"Do Marka Aurelego".
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 22 punkty)
Wstępne rozpoznanie całości Punktacja
1. wiersz o łączności z tradycją (o dziedzictwie wartości), 1
2. wiersz o człowieczeństwie, 1
3. wiersz o heroizmie bez nagrody. 1
Dorota Żmieńko, Bgusława Tomczuk
Krytyczny obraz arystokracji w "Nie-Boskiej Komedii" i w "Lalce".
Rozważ problem analizując podane fragmenty:
Fragment "Nie - Boskiej komedii" - Pobierz: Format pdf
Fragment "Lalki" - Pobierz: Format pdf
I Rozwinięcie tematu (można uzyskać 21 pkt.).
Pankracy o arystokracji.
Marta Białobrzeska
MODEL ODPOWIEDZI DO TEMATU: Polacy i Żydzi w Lalce B. Prusa.
Polacy i Żydzi w Lalce Bolesława Prusa. Interpretując podany fragment, zwróć uwagę na stanowiska, jakie zajmują w dyskusji dwaj rozmówcy oraz na sądy doktora Szumana o swoim narodzie i polskim społeczeństwie. Odwołaj się do spostrzeżeń, wyniesionych z lektury całego utworu.
Jerzy Binkowski
Duchy są ciszą
"Topografia myślenia" Joanny Kulmowej
Niektórzy twierdzą, iż wyznacznikiem literatury pięknej jest styl, gdyż o wielkości dzieła decyduje sposób, w jaki autor przedstawia podjęty temat. Dlatego ważniejsze jest JAK niż CO. Zauważa się, że Defoe inaczej napisał „Robinsona”, inaczej „Dziennik roku zarazy”, inaczej „Moll Flanders”. Tomasz Mann tworzył różne konwencje dla „Józefa”, dla „Faustusa”, lub dla „Jego wysokości”.
Ewa Meyer
Propozycja metodyczna do klasy III gimnazjum
Temat: Filmowe mieszanki gatunkowe, czyli o filmowych hybrydach gatunkowych.
Cele ogólne:
-rozwijanie umiejętności odbioru różnorodnych tekstów kultury,
-motywowanie do poznawania różnorodnych tekstów kultury wzbogacających wiedzę o człowieku, życiu i świecie,
-kształtowanie kreatywnych postaw w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności,
-doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi mówionych zgodnie z okolicznościami.