Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - OPOWIEŚĆ SOBOLEWSKIEGO

Temat: W jaki sposób A. Mickiewicz przedstawił problem martyrologii narodu polskiego w III cz. "Dziadów"?

Analizując podany fragment sceny więziennej i odnosząc go do całości dramatu zwróć uwagę na wizerunki narodowych męczenników, uczucia zniewolonego narodu i funkcje symboli tłumaczących sens cierpienia.


Fragment do analizy

JAKUB
Czy nie ma nowin z miasta? ( ... ) 

ADOLF
Jan dziś chodził na śledztwo, był godzinę w mieście,
Ale milczy i smutny; - i jak widać z miny, 
Nie ma ochoty gadać. 

JAN SOBOLEWSKI
( ponuro )
Niedobre – dziś – na Sybir – kibitek dwadzieście 
Wywieźli. 

ŻEGOTA
Kogo? – naszych?

JAN 

Studentów ze Żmudzi.( ...)
Wszystkich, - do jednego
Sam widziałem. – wracając, prosiłem kaprala
Zatrzymać się: pozwolił chwilkę. Stałem z dala,
Skryłem się za słupami kościoła. W kościele 
Właśnie msza była; - ludu zebrało się wiele.
Nagle lud cały runął przeze drzwi nawałem,
Z kościoła ku więzieniu. Stałem pod przedsionkiem,
I kościół tak był pusty, że w głębi widziałem
Księdza z kielichem w ręku i chłopca ze dzwonkiem.
Lud otoczył więzienie nieruchawym wałem;
Wojsko z bronią, z bębnami stało we dwa rzędy;
W pośrodku kibitki. – Patrzę, z placu sadzi
Policmajster na koniu: - z miny zgadłbyś łatwo,
Że wielki człowiek, wielki tryumf poprowadzi:
Tryumf cara północy , zwyciężcy – nad dziatwą. – 
Wkrótce znak dano bębnem i ratusz otwarty – 
Widziałem ich: - za każdym z bagnetem szły warty,
Małe chłopcy, znędzniałe, wszyscy jak rekruci
Z golonymi głowami; - na nogach okuci.
Biedne chłopcy! – najmłodszy, dziesięć lat nieboże,
Skarżył się, że łańcucha podźwignąć nie może;
I pokazywał nogę skrwawioną i nagą.
Policmajster przejeżdża, pyta, czego żądał;
Policmajster człek ludzki, sam łańcuch oglądał:
„Dziesięć funtów, zgadza się z przepisaną wagą”. – 
Wywiedli Janczewskiego; - poznałem, oszpetniał,
Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszlachetniał.
Ten przed rokiem swawolny, ładny chłopczyk mały,
Dziś poglądał z kibitki, jak z odludnej skały
Ów Cesarz! – okiem dumnym, suchym i pogodnym;
To zdawał się pocieszać spólników niewoli,
To lud żegnał uśmiechem gorzkim, lecz łagodnym, ...

 

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)