Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - ROLLISONOWA

Temat: Na czym polega tragizm Rollisonowej?

Analizując wskazane fragmenty i sięgając do całości III cz. „Dziadów” przedstaw sytuację matki i jej syna, jej przeżycia i uczucia oraz sposób mówienia o nich. 

Model odpowiedzi do analizy fr. III cz. „Dziadów” – Sc. Pan Senator


1. Przedstawienie postaci

- jedna z wielu postaci III cz. „Dziadów” A. Mickiewicza 1
- kluczowa postać sceny VIII „Pan Senator”, w której Rollisonowa błaga Nowosilcowa o łaskę dla swego aresztowanego syna 1 


2. Sytuacja Rollisonowej

- wdowa, stara, samotna kobieta, niewidoma 1
- uwięziony syn jest jej jedynym dzieckiem, jest jej podporą, opiekunem i pomocnikiem 1
- jest jej żywicielem, oboje utrzymywali się z jego szczupłego dochodu 1
- jest dobrym dzieckiem, dobrze się uczył 1
- jest dobrym człowiekiem i nie zrobił niczego złego 1
- matka wie – czuje to, że jej syn jest torturowany, choć został niewinnie aresztowany 1 

3. Postawa Senatora wobec cierpienia Rollisonowej

- Senator przyjął ją tylko dlatego, że wstawiła się za nią księżna 1
- jest oburzony jej przybyciem 1
- najpierw kpi z niej, ignoruje ją 1
- kłamie mówiąc, że nic nie wie o sprawie Rollisona 1
- udaje oburzenie, gdy dowiaduje się od matki o torturach 1
- obiecuje, że zbada sprawę, by pozbyć się Rollisonowej, ale nie ma zamiaru tego robić 1
- jest obłudny, fałszywy, zakłamany, obojętny na los Rollisonowej i jej syna 1 

4. Przeżycia i uczucia

- jest nieszczęśliwa, samotna, tęskni za swym jedynym synem 1
- ma nadzieję, że pomoże synowi 1
- liczy na zrozumienie i pomoc senatora, że okaże się on człowiekiem 1
- cierpi, wiedząc, że jej dziecko jest niewinnie aresztowane i poddawane torturom 1
- czuje bezradność, pragnie pomóc dziecku, ale nie może 1
- nienawidzi oprawców jej syna 1
- przeklina Senatora, gdy rozumie, że ją okłamał 1
- bezgraniczna rozpacz 1 

5. Sposób mówienia

- czule mówi o swym synu, płacze mówiąc o nim 1
- stawia senatorowi pytania, by obudzić w nim sumienie 1
- od błagalnych próśb przechodzi do krzyku pełnego rozpaczy 1
- złorzeczy i przeklina, wzywając Boga, by ukarał oprawców 1 Razem: 27 

6. Wnioski

- Rollisonowa to postać tragiczna (1)
- jej los symbolizuje cierpienia wszystkich matek, których dzieci były prześladowane przez władze carskie (2)
- scena ta oddaje tragizm narodu polskiego będącego w niewoli; ilustruje męczeństwo narodu polskiego, o którym była już mowa w Przedmowie, Scenie więziennej i Salon warszawski ...

 

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)