Poznanie ballady A. Mickiewicza „Pani Twardowska”
Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej
Dorota Anna Żuk
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Białymstoku
Temat: W karczmie co Rzym się nazywa.
Czas: 45 minut
Cel ogólny: Poznanie ballady Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska”.
Cele szczegółowe:
LITERACKI SPEED DATING – gra literacka na lekcji języka polskiego
Magdalena Bajsicka
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Białymstoku
Instrukcja: 13 kart z opisem bohatera lub bohaterki z lektur – uczniowie mają za zadanie przeczytać opis (na każdym stoliku leży jedna karta do odgadnięcia). Każdy z uczniów posiada kartę odpowiedzi, na której ma za zadanie wskazać:
a) Autora lektury,
b) Tytuł lektury,
c) Bohatera lektury (może to być również postać epizodyczna),
d) Wskazać rodzaj literacki lektury,
e) Wskazać gatunek, do jakiego lektura przynależy.
Na koniec następuje wspólnie sprawdzenie kart odpowiedzi z nauczycielem, wygrywa osoba, która odgadła wszystkie lektury.
„Literacki speed dating” to kreatywny sposób na efektywną powtórkę z języka polskiego (całoroczną bądź pod kątem egzaminu). Uczniowie poprzez szybkie rundki z bohaterami literackimi utrwalają wiedzą dotyczącą rodzajów i gatunków literackich, a także treść lektur.
SPRAWDZIAN – SKŁADNIA ZDANIA POJEDYNCZEGO
Dorota Anna Żuk
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Białymstoku
Sprawdzian przeznaczony do realizacji w klasie 7 szkoły podstawowej.
Zakres tematyczny: składnia zdania pojedynczego.
Drogi siódmoklasisto! Przed Tobą 10 zadań sprawdzających wiedzę i umiejętności z zakresu składni zdania pojedynczego. Przeczytaj uważnie polecenia i rozwiąż je. Powodzenia!
1. Podkreśl zdania pojedyncze.
• Ala czyta książkę i słucha muzyki.
• Powiedz mi, że Twój tata ma czas dziś wieczorem, aby nas odebrać z wycieczki.
• Antek, Zuzia i Kazik chętnie pojadą z nami jutro wieczorem nad morze.
• Zaprosimy mamę na urodziny Karola.
• Kupiłeś wszystkie produkty z listy.
2. Podkreśl wszystkie przydawki w podanych zdaniach.
• Spłoszone zwierzęta szybko uciekały do bezpiecznych schronień leśnych.
• Wczoraj zapomniałam zabrać swojej ulubionej książki z czarnego plecaka siostry Zuzi.
3. Napisz, które części zdania są określeniem:
a) rzeczownika –
b) czasownika –
...
Całość publikacji znajduje się wpliku do pobrania (pdf)
Edyta Komło
Zespół Szkół nr 6, Publiczne Gimnazjum nr 12 w Białymstoku
Materiał do lektury M. Musierowicz pt. "Opium w rosole"
omawianej w gimnazjum na lekcjach j. polskiego.
Tekst z lukami do uzupełnienia, mający na celu sprawdzenie znajomości przeczytanej lektury.
Imię i nazwisko ………………………………………….. klasa ……… numer ……… …… / 20p.
Uzupełnij tekst z lukami dotyczący ostatnio przeczytanej lektury.
Autorem książki pt. ……………………… jest ………………………… . Akcja książki rozgrywa się w …………, w latach……………………… . Jedną z bohaterek jest ……………………….., czyli ……………………………., która mieszka z dziadkiem – nauczycielem …………………………, profesorem …………………. . Dziewczyna nie radzi sobie z………………………, a do tego ma problemy z wychowawczynią – chłodną i wymagającą………………………………….., traktującą uczniów jak pozbawione uczuć obiekty badań psychologicznych. Nastolatka przyjaźni się i podkochuje w sąsiedzie, starszym koledze ze szkoły - ……………………………. Ten jednak stracił głowę dla innej – pięknej, efektownej i świetnie ubranej …………………………………… .
Jednocześnie po Jeżycach chodzi mała dziewczynka, puka do domów, przedstawia się jako ……………………, …………….., …………….., …………………., ……………….., ………………. lub ……………………. . Dziewczynka naprawdę nazywa się …………………..... i wprasza się na obiadek. Mimo że wszyscy żyją dość skromnie, to nikt nie odmawia i ma zawsze dla niej talerz tytułowego rosołu. Tymczasem jej matka, z którą dziecko nie może znaleźć porozumienia, nie ma pojęcia o wędrówkach córeczki.
Beata Wlazło
Test z zakresu frazeologii i słownictwa dla III klasy gimnazjum