Dorota Żmieńko, Bgusława Tomczuk
Krytyczny obraz arystokracji w "Nie-Boskiej Komedii" i w "Lalce".
Rozważ problem analizując podane fragmenty:
Fragment "Nie - Boskiej komedii" - Pobierz: Format pdf
Fragment "Lalki" - Pobierz: Format pdf
I Rozwinięcie tematu (można uzyskać 21 pkt.).
Pankracy o arystokracji.
1. Pankracy- przywódca rewolucjonistów
2. dumna
3. musi ustąpić miejsca innym
4. odmawia arystokracji męstwa (tchórzostwo)
5. neguje najważniejsze wartości arystokratów: Bóg, honor, ojczyzna
6. słaba, zdegenerowana moralnie
7. nastawiona na użycie
8. powinna zostać za swoje grzechy i zbrodnie (cudzołóstwo, fałszerstwo, przekupstwo, okrucieństwo
9. swoją postawą doprowadzili kraj do zguby
Mąż o arystokracji.
10. Mąż- Hrabia, przywódca arystokratów
11. broni jej zasług (troska o poddanych, obrona kraju, budowa kościołów i szkół)
12. przypomina świetną przeszłość arystokracji
Wokulski o arystokracji.
13. Wokulski- kupiec (spoza sfery arystokracji)
14. próżniacy; pogarda dla pracy (np. Starski)
15. przypisuje sobie zasługi innych
16. zajmuje uprzywilejowane miejsce w społeczeństwie
17. praca świadczy o wartości człowieka, a nie urodzenie
Izabela o arystokracji.
18. Izabela- arystokratka
19. arystokracja odgrywa ważną rolę w świecie, pielęgnując sztukę, wykwintne obyczaje
20. stanowi wzór dla niższych warstw społecznych („cywilizuje je”)
21. arystokracja stanowi „dobrą rasę”.
Wnioski
22. pełny wniosek (autorzy prezentują rację dwóch stron, przeważa opinia negatywna, arystokracja przecenia swoje zasługi, jest warstwą bezużyteczną)
23. częściowy wniosek (negatywny obraz arystokracji, zbliżony obraz tej warstwy w obu fragmentach)
24. próba podsumowania (dostrzeżenie podobieństw w sposobie ukazania arystokracji).
...
Publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
poniedziałek, 29.04.2024 15:00 20:00 ScratchJr – programowanie od malucha (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 16:45 20:00 Matura z języka polskiego – poziom rozszerzony. Propozycje metodyczne (STACJONARNE) |
poniedziałek, 29.04.2024 17:00 20:00 Hello Bugs - pomysły na zabawy językowo-sensoryczne-z j. nowożytnego /j .angielski/. (STACJONARNE) |
wtorek, 30.04.2024 15:30 19:30 Egzamin ustny na maturze z języka polskiego – kryteria oceny (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |