Marta Beata Gryko

Sprawdzian wiedzy teoretycznoliterackiej i gramatycznej dla klasy VI

Instrukcja dla ucznia:
1. Na karcie odpowiedzi wpisz swoje imię i nazwisko.
2. Przeczytaj uważnie tekst wstępny i wszystkie polecenia.
3. Przy wypełnianiu zadań nie używaj korektora.
4. Uzupełnij zdania o brakujące wyrazy, a z zadań wyboru wybierz tylko jedną odpowiedź i zaznacz ją krzyżykiem.
5. Jeśli się pomylisz, błędną odpowiedź otocz kółkiem i zaznacz poprawną odpowiedź.
6. Na rozwiązanie testu masz 40 minut.
7. Pracuj samodzielnie, w ciszy i skupieniu.


Balladyna (fragment)

Kirkor
Otóż Kirkor... to ja...
Proszę o jedną z córek.
Wdowa
Córka moja? ...
Ja dwie mam córki – ale Balladyna...
Kirkor
Czy starsza?
Wdowa
Tak jest... a młodsza Alina
Także jako anioł...
Kirkor do siebie
Jaki wybór trudny!
Starsza jak śniegi – u tej warkocz cudny,
Niby listkami brzoza przyodziana;
Ta z alabastrów - a ta zaś różana – 
Ta ma pod rzęsą węgle – ta fijołki – 
Ta jako złote na zorzy aniołki,
A ta zaś jako noc biała nad rankiem. 

1. Uzupełnij zdania.
„Balladyna” to utwór autorstwa .............................. ............................... Jego głównymi bohaterkami są dwie siostry: ............................ i .............................. . Mieszkają wraz z matką w chacie położonej w lesie. Do ich domu trafia książę .............................. . Wskutek czarów zakochuje się w obu dziewczynach. Aby zdobyć miłość księcia, siostry idą do lasu zbierać .............................. . Wówczas.............................. zabija .............................., gdyż kieruje nią ............................. o miłość bogatego władcy i .............................. władzy. 

2. Autor „Balladyny”, wprowadził do swojego tekstu dwie siostry - dobrą i złą. Zastosował w ten sposób zasadę .............................. (inaczej przeciwieństwa).

3. Imię głównej bohaterki utworu „Balladyna” pochodzi od słowa .............................. i nawiązuje do tekstów pisanych na początku XIX wieku, które miały swoje źródło w opowieściach ludowych.

4. Między losami Aliny i Balladyny oraz biblijnymi dziejami Abla i Kaina istnieje podobieństwo. Napisz w przynajmniej 2 zdaniach, na czym ono polega.
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................

 

...

Cała publikacja dostępna jest w plikach do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf , Karta odpowiedzi

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)