Maria Bartnicka
Model odpowiedzi - "Rozbieranie Justyny" Czesław Miłosz
Wstępne rozpoznanie całości:
1. wiersz będący nawiązaniem do powieści E. Orzeszkowej – Nad Niemnem; 1
2. efekt refleksji nad literaturą, wartościami i historią; 1
3. zapis subiektywnej nostalgii za miejscem i światem utraconym. 1
Adresat:
4. Justyna – bohaterka Nad Niemnem. 1
Nadawca:
5. ja liryczne – człowiek z innej epoki; 1
6. czytelnik powieści Orzeszkowej; 1
7. znający miejsca opisane w powieści z własnego życia; 1
8. zafascynowany postacią i postawą Justyny; 1
9. świadek historii ziem nadniemeńskich. 1
Ukształtowanie wypowiedzi:
10. liryka bezpośrednia ( a ja wstępuję w związek….) 1
11. wiersz stychiczny; 1
12. niejednorodność monologu lirycznego: 1
12.1. zwrot do ty lirycznego: Justyno; 1
12.2. wyznanie: A ja wstępuję…; 1
12.3. opowiadanie: Urodziłaś synów i córki; 1
12.4. proza kończąca wiersz. 1
12.5. monolog o charakterze nostalgicznego dyskursu. 1
13. Wizerunek Justyny w świadomości ja lirycznego: 1
13.1. dwudziestoczteroletnia panna: 1
13.2. niemal fizyczna bliskość jej postaci (sensualizm w wyobrażeniu); 1
13.3. Justyna – uosobienie gniewnej prawości; 1
13.4. Justyna – wyraz wartości duchowych ważnych dla swego narodu: W twoim kraju dobro i zło mierzono Mogiłą./ Kto dochowa wierności, kto nie dochowa. 1
13.4.1. W twoim kraju….. – metafora – istotne wartości minionego czasu; 1
13.4.2. skąd się biorą?; Jakie dialogi toczy ciało z duszą?- pytania retoryczne wskazujące na istnienie w dawnym świecie zasad i wartości duchowych. 1
13.5 Justyna – obca ludziom z innego kręgu kulturowego: Dla nich ty jesteś jedynie dziewoja/ Równość stanową głosząca u Georges Sand. 1
13.5.1. dziewoja – kolokwializm, regionalizm - na usługach kontrastu. 1
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
poniedziałek, 06.05.2024 09:00 10:00 Biało-czerwona flaga- opowiadanie nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowej w gr. 3-4 latków. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |