Maria Bartnicka

Model odpowiedzi - "Rozbieranie Justyny" Czesław Miłosz

Wstępne rozpoznanie całości:
1. wiersz będący nawiązaniem do powieści E. Orzeszkowej – Nad Niemnem; 1 
2. efekt refleksji nad literaturą, wartościami i historią; 1 
3. zapis subiektywnej nostalgii za miejscem i światem utraconym. 1 


Adresat:
4. Justyna – bohaterka Nad Niemnem. 1 

Nadawca:
5. ja liryczne – człowiek z innej epoki; 1 
6. czytelnik powieści Orzeszkowej; 1 
7. znający miejsca opisane w powieści z własnego życia; 1 
8. zafascynowany postacią i postawą Justyny; 1 
9. świadek historii ziem nadniemeńskich. 1 

Ukształtowanie wypowiedzi:
10. liryka bezpośrednia ( a ja wstępuję w związek….) 1 
11. wiersz stychiczny; 1 
12. niejednorodność monologu lirycznego: 1 
12.1. zwrot do ty lirycznego: Justyno; 1 
12.2. wyznanie: A ja wstępuję…; 1 
12.3. opowiadanie: Urodziłaś synów i córki; 1 
12.4. proza kończąca wiersz. 1 
12.5. monolog o charakterze nostalgicznego dyskursu. 1 
13. Wizerunek Justyny w świadomości ja lirycznego: 1 
13.1. dwudziestoczteroletnia panna: 1 
13.2. niemal fizyczna bliskość jej postaci (sensualizm w wyobrażeniu); 1 
13.3. Justyna – uosobienie gniewnej prawości; 1 
13.4. Justyna – wyraz wartości duchowych ważnych dla swego narodu: W twoim kraju dobro i zło mierzono Mogiłą./ Kto dochowa wierności, kto nie dochowa. 1 
13.4.1. W twoim kraju….. – metafora – istotne wartości minionego czasu; 1 
13.4.2. skąd się biorą?; Jakie dialogi toczy ciało z duszą?- pytania retoryczne wskazujące na istnienie w dawnym świecie zasad i wartości duchowych. 1 
13.5 Justyna – obca ludziom z innego kręgu kulturowego: Dla nich ty jesteś jedynie dziewoja/ Równość stanową głosząca u Georges Sand. 1 
13.5.1. dziewoja – kolokwializm, regionalizm - na usługach kontrastu. 1

 

...

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)