Joanna Czyżewska
Model odpowiedzi do zadania: Dokładnie zanalizuj podany fragment „Dziadów cz. III”.
Na podstawie przedstawionego fragmentu dramatu napisz pracę na temat: „Konrad – wielki romantyczny indywidualista.”
I. Przedstawienie postaci:
-wybitny poeta posiadający zdolności improwizowania.
-wcześniej romantyczny kochanek, dziś żarliwy patriota.
-więzień.
II. Sylwetka duchowa Konrada
-jako poeta czuje się samotny
-stwierdza, że ludzie nie potrafią zrozumieć jego twórczości.
-skarży się na ograniczone możliwości poetyckiego słowa: Język kłamie głosowi...
-apoteozuje poezję: Pieśni ma tyś jest gwiazdą za granicą świata
-upojony mocą twórczą wpada w samozachwyt: Ja mistrz...
-przekonany jest o własnej doskonałości, ma świadomość posiadania niezwykłego talentu
-gardzi ludźmi, ma poczucie wyższości nawet wobec „mędrców i proroków”: Depcę was, wszyscy poeci...
-chce sprawdzić, czy odczucie nadziemskiej siły nie jest złudzeniem: Dziś poznam, czym najwyższy, czylim tylko dumny
-porównuje się do Samsona
-buntuje się przeciw swej człowieczej naturze: Lecz jestem człowiek...
-motyw lotu: jak duch wezmę pióra -/ Potrzeba mi lotu
III. Konrad wobec Boga
-nieograniczona pycha doprowadza go do buntu wobec Boga.
-porównuje się ze Stwórcą
-podkreśla własną nieśmiertelność
-żąda od Boga władzy, aby rządzić ludzkimi duszami.
-zapowiada, że będzie rządzić w sposób absolutny, niemal despotyczny: Co ja zechcę niech wnet zgadną...
-wyzywa Boga na pojedynek serc, żąda odpowiedzi
-kwestionuje Boską miłość do świata
-posuwa się do bluźnierstw, np. Krzyknę, żeś Ty nie ojcem świata, ale [Głos diabła] Carem!
IV. Konrad a ojczyzna
deklaruje wielką miłość do narodu.
przyjmuje postawę prometejską:
a) celem jego działań jest szczęście (wyzwolenie) narodu.
b) „cierpi katusze” za ludzkość (za miliony).
-czuje się przedstawicielem cierpiących Polaków, utożsamia się z nimi
-ma poczucie misji: Ja bym mój naród jak pieśń żywą stworzył/ I większe niż Ty zrobiłbym dziwo,/ Zanuciłbym pieśń szczęśliwą!
-dla dobra ojczyzny zdolny jest do podjęcia nadludzkiego (tytanicznego) wysiłku
V. Wnioski:
-złożona psychika bohatera.
-postać pełna sprzeczności (np. kocha naród, ale gardzi autorytetami).
-zbuntowany Prometeusz sięgający do nieba po władzę.
-duma, pycha jako główne grzechy bohatera.
-romantyczny indywidualista.
Rozwinięcie tematu – 25 p.
Pozostałe kryteria według syllabusa;
Język – 15 p.
Styl – 5 p.
Kompozycja – 5 p.
Łącznie 50 p.
Propozycja przeliczenia na ocenę szkolną (mgr M. Bartnicka)
0 – 24 p. – niedostateczny
25 – 27 p. – dopuszczający
28 – 37 p. – dostateczny
38 – 46 p. – dobry
47 – 50 p. – bardzo dobry
...
Publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
poniedziałek, 06.05.2024 09:00 10:00 Biało-czerwona flaga- opowiadanie nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowej w gr. 3-4 latków. (STACJONARNE) |
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |
poniedziałek, 13.05.2024 17:00 19:00 Gramy, a więc rozwijamy – gra TUS-owe rozgrywki (STACJONARNE) |