Joanna Czyżewska

Model odpowiedzi do zadania: Dokładnie zanalizuj podany fragment „Dziadów cz. III”.
Na podstawie przedstawionego fragmentu dramatu napisz pracę na temat: „Konrad – wielki romantyczny indywidualista.”

I. Przedstawienie postaci:

-wybitny poeta posiadający zdolności improwizowania. 
-wcześniej romantyczny kochanek, dziś żarliwy patriota. 
-więzień. 


II. Sylwetka duchowa Konrada

-jako poeta czuje się samotny 
-stwierdza, że ludzie nie potrafią zrozumieć jego twórczości. 
-skarży się na ograniczone możliwości poetyckiego słowa: Język kłamie głosowi... 
-apoteozuje poezję: Pieśni ma tyś jest gwiazdą za granicą świata 
-upojony mocą twórczą wpada w samozachwyt: Ja mistrz... 
-przekonany jest o własnej doskonałości, ma świadomość posiadania niezwykłego talentu 
-gardzi ludźmi, ma poczucie wyższości nawet wobec „mędrców i proroków”: Depcę was, wszyscy poeci... 
-chce sprawdzić, czy odczucie nadziemskiej siły nie jest złudzeniem: Dziś poznam, czym najwyższy, czylim tylko dumny 
-porównuje się do Samsona 
-buntuje się przeciw swej człowieczej naturze: Lecz jestem człowiek... 
-motyw lotu: jak duch wezmę pióra -/ Potrzeba mi lotu 

III. Konrad wobec Boga

-nieograniczona pycha doprowadza go do buntu wobec Boga. 
-porównuje się ze Stwórcą 
-podkreśla własną nieśmiertelność 
-żąda od Boga władzy, aby rządzić ludzkimi duszami. 
-zapowiada, że będzie rządzić w sposób absolutny, niemal despotyczny: Co ja zechcę niech wnet zgadną... 
-wyzywa Boga na pojedynek serc, żąda odpowiedzi 
-kwestionuje Boską miłość do świata 
-posuwa się do bluźnierstw, np. Krzyknę, żeś Ty nie ojcem świata, ale [Głos diabła] Carem! 

IV. Konrad a ojczyzna

deklaruje wielką miłość do narodu. 

przyjmuje postawę prometejską:
a) celem jego działań jest szczęście (wyzwolenie) narodu.
b) „cierpi katusze” za ludzkość (za miliony). 

-czuje się przedstawicielem cierpiących Polaków, utożsamia się z nimi
-ma poczucie misji: Ja bym mój naród jak pieśń żywą stworzył/ I większe niż Ty zrobiłbym dziwo,/ Zanuciłbym pieśń szczęśliwą! 
-dla dobra ojczyzny zdolny jest do podjęcia nadludzkiego (tytanicznego) wysiłku 

V. Wnioski:

-złożona psychika bohatera. 
-postać pełna sprzeczności (np. kocha naród, ale gardzi autorytetami). 
-zbuntowany Prometeusz sięgający do nieba po władzę. 
-duma, pycha jako główne grzechy bohatera. 
-romantyczny indywidualista.

 

Rozwinięcie tematu – 25 p. 

Pozostałe kryteria według syllabusa; 

Język – 15 p. 
Styl – 5 p. 
Kompozycja – 5 p. 
Łącznie 50 p.

Propozycja przeliczenia na ocenę szkolną (mgr M. Bartnicka)

0 – 24 p. – niedostateczny
25 – 27 p. – dopuszczający
28 – 37 p. – dostateczny
38 – 46 p. – dobry
47 – 50 p. – bardzo dobry

...

Publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)