Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - MAKBET

Temat: W jaki sposób W. Szekspir ukazał narastanie zła w „Makbecie”?

Dokonaj analizy sceny VII aktu I odnosząc ją do całości utworu. Wskaż przyczyny i skutki działań Makbeta i Lady Makbet. Przedstaw uczucia, myśli i wewnętrzne rozterki głównego bohatera. 


Model odpowiedzi do fr. „Makbeta” – akt I scena VII

1. Przedstawienie głównego problemu dramatu i bohatera utworu
- „ Makbet” Szekspira – to tragedia / dramat / podejmujący problem zła – 1p.
- Makbet – bohater główny, tytułowy; wódz szkocki, który zabił króla Dunkana i przejął władzę – 2 p. 

2. Przyczyny i skutki działań Makbeta i jego żony
- przepowiednia wiedźm – rozbudzenie wygórowanych ambicji Makbeta i jego żądzy władzy – 1
- działania Lady Makbet, która planuje zabicie Dunkana i popycha męża do zbrodni – 1 
- wyrzuty sumienia, niepokój, utrata dobrego imienia – 1 
- kolejne zbrodnie Makbeta – zabicie sług króla, Banka, Lady Makduf i jej dzieci – 1 
- przemiany bohaterów: Makbet prawy, znamienity wódz przeobraża się w zbrodniarza, władcę – tyrana; Lady Makbet początkowo silna, traci spokój, ma wyrzuty sumienia i popełnia samobójstwo – 2 

3. Uczucia, myśli i wewnętrzne rozterki Makbeta
- monolog ze sc. VII a. I ilustruje rozważania Makbeta przed popełnieniem zbrodni - 1 
- bohater ma bardzo niespokojne myśli – 1 
- ma świadomość, że zabicie króla jest okrutną zbrodnią, bezprawiem – 1
- myśli też o konsekwencjach, nieuchronnej karze – 1 
- jest krewnym, wasalem króla – to zobowiązuje go do lojalności wobec niego – 1
- jako gospodarz ma zapewnić królowi bezpieczeństwo, a myśli o zgładzeniu go –1 
- Dunkan to dobry władca – prawy, szlachetny, skromny, godnie sprawował urząd, – 1
- ten, kto zabija tak dobrego króla , zasługuje na potępienie – 1
- ambicja jako przyczyna, która popycha Makbeta do zbrodni – 1
- w dialogu z żoną próbuje odwieść ją od realizacji tego planu – 1
- jego argumentacja jest logiczna, dowodzi,żę nie jest przekonany o konieczności zabicia króla – 1 
- jest świadom, że osiągnął wielkie zaszczyty i jest wdzięczny królowi za nie – 1
- Lady Makbet porusza jego ambicję nazywając go tchórzem – 1 
- Lady Makbet przekonuje męża, że plan jest idealny i na pewno nie zawiedzie, zbrodnia nie wyjdzie na jaw – 1
- Lady Makbet kieruje się emocjami i żądzą władzy – 1
Razem: 24
4. Wnioski
- Szekspir podejmuje problem zła; ukazując losy bohaterów ilustruje narastanie zła – 1 
- Zło czyni zło; prowadzi bohatera do klęski; przy czym zło w tragedii Szekspira jest konsekwencją wyboru samego bohatera, odmiennie niż jest w tragedii antycznej – 2
- Skupienie problematyki utworu wokół zła, przesądza o uniwersalnej wymowie tekstu – 4

 

...

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)