mgr Małgorzata Zimnoch mgr Wojciech Zimnoch
KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI
Temat: Czy chciałbyś, aby Tomek Sawyer był Twoim kolegą z klasy?
(lekcja podsumowująca omawianie powieści Marka Twaina Przygody Tomka Sawyera)
Cele dydaktyczne:
Uczeń:
-podejmuje decyzje grupowe,
-kulturalnie i kreatywnie współpracuje w grupie,
-stosuje jasny i precyzyjny sposób argumentowania,
-prezentuje pracę grupy na forum klasy,
-przygotowuje się do publicznych wystąpień.
Czas trwania: 45 minut.
Metody:
sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono.
Formy:
-praca w grupach,
-praca zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
-kolorowe kartoniki do losowania,
-kolorowe naklejki w formie kapeluszy.
PRZEBIEG LEKCJI
I. Wprowadzenie
Nauczyciel rozpoczynając zajęcia, przypomina tematykę wcześniejszych zajęć związanych z powieścią Marka Twaina Przygody Tomka Sawyera. Następnie podaje temat lekcji, która jest jednocześnie zajęciami podsumowującymi omawianie tej lektury.
Temat lekcji: Czy chciałbyś, aby Tomek Sawyer był Twoim kolegą z klasy?
Następnie uczniowie ciągną losy. W zależności od tego, jaki kolor wylosowali, w takiej są grupie. W klasie jest grupa białych, czerwonych, czarnych, żółtych i zielonych kapeluszy- uczniowie przyklejają sobie naklejki w odpowiednim kolorze. Nauczyciel zakłada na głowę niebieski kapelusz.
Potem uczniowie pracują w grupach. Grupa kapeluszy białych- gromadzi informacje o Tomku, czerwonych- opisuje, jakie towarzyszą im emocje w związku z pojawieniem się Tomka w klasie, czarnych- krytykuje pomysł posiadania kolegi takiego jak Tomek , żółtych- wskazuje pozytywne aspekty towarzystwa Tomka , zaś grupa zielonych kapeluszy szuka rozwiązań następującego problemu:
W jaki sposób koleżanki i koledzy z klasy mogą pozytywnie wpłynąć na ucznia, który sprawia nauczycielom i rodzicom problemy wychowawcze?
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf