Marta Bielecka

Konspekt lekcji: M. Twain "Pamiętniki Adama i Ewy" (fragmenty)

Temat: "Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość – te trzy: z nich największa jest miłość."

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności odbioru tekstów kultury
  • motywowanie do wzbogacania wiedzy o życiu człowieku i świecie
  • kształtowanie kreatywnych postaw w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności
  • doskonalenie zdobywania umiejętności konstruowania poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych 

 

Cele szczegółowe:

 

  • czytanie ze zrozumieniem
  • selekcjonowanie informacji
  • praca z tekstem (elementy charakterystyki bohaterów)
  • dostrzeganie różnych sposobów przedstawienia jednego motywu (motyw miłości)
  • definiowanie pojęć: humor, patos, ironia, kontekst literacki
  • uświadomienie psychicznych różnic między kobietą a mężczyzną
  • podkreślenie roli miłości w życiu człowieka
  • uświadomienie konieczności starań o wzajemne zrozumienie
  • dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka
  • wskazanie sposobów wyrażania miłości 

Czas trwania: 2 h lekcyjne

Metody i formy pracy:

  • elementy pogadanki heurystycznej
  • dyskusja dydaktyczna
  • ćwiczenia praktyczne
  • gry dydaktyczne
  • drama 

Pomoce dydaktyczne:

  • fragment „Pamiętników Adama i Ewy” Marka Twaina
  • hymn o miłości z listu św. Pawła Apostoła do Koryntian
  • krzyżówka
  • słownik wyrazów obcych 

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna – zaangażowanie

Wprowadzenie uczniów w problematykę lekcji, odwołanie się do wiedzy uczniów o najsłynniejszych parach zakochanych znanych z literatury, filmu. 

Prośba o przypomnienie biblijnej historii stworzenia pierwszych ludzi znanej uczniom z wcześniejszych lekcji. 

Poinformowanie uczniów o literackich kontynuacjach i nawiązaniach (zwrócenie uwagi na problem duplikatu w kontekście dzieła literackiego, na nową perspektywę widzenia problematyki utworu – wykorzystanie podczas zajęć, ocena opowiadania tych samych zdarzeń z perspektywy różnych bohaterów Twaina).

...

Pobierz: Całość dostępna w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)