Beata Wlazło
Na schodach składni zdania złożonego – test
Imię i nazwisko…………………………………………………..
Klasa……………..
Gimnazjalisto!
To powinieneś już umieć. Przed Tobą 20 zadań dotyczących składni zdania złożonego. Zanim przystąpisz do rozwiązywania , przeczytaj dokładnie polecenia. Zacznij od zadań , które są Twoim zdaniem najprostsze. Na rozwiązanie masz 30 minut. Nie pisz po teście. Odpowiedzi nanoś na kartę. Powodzenia!
1. Wśród podanych zdań wskaż wypowiedzenie złożone.
a) Ewa i Ania biegają szybko na szkolnych zawodach.
b) Dwoje dzieci kłóci się głośno w piaskownicy przed domem.
c) Mały pies kopie pod krzakiem i chowa tam kość.
d) Mała dziewczynka opowiada babci o swoim pierwszym dniu w szkole.
2. Określ rodzaj zdań złożonych , wpisując obok zdania P ( zdanie podrzędne) lub W ( zdanie współrzędne).
a) Przeczytałem książkę, którą napisał mój brat. ……………………..
b) Zrobiłem zakupy , ale zapomniałem o warzywach. ……………………..
c) Wyjedziemy w góry albo odwiedzimy znajomych. ……………………..
d) Pobiegłem szybko, żeby ją dogonić. …………………….
3. Wśród podanych zdań wskaż wypowiedzenie złożone współrzędnie.
a) Zmęczonemu Piotrowi hałas na podwórku przeszkadzał w pracy.
b) Wczoraj zmarzłem, ale nie zachorowałem.
c) Pójdę tam, żeby zobaczyć ten incydent.
d) Widziałem to, co mi pokazałeś.
4. Wśród podanych zdań wskaż wypowiedzenie złożone podrzędnie.
a) Takie spodnie mi się podobają, więc je kupię.
b) Codziennie wstaję o siódmej rano.
c) Kupię warzywa i zrobię sałatkę.
d) Babcia poprosiła wnuczkę, żeby przyniosła jej okulary.
5. W podanych zdaniach złożonych podrzędnie oznacz człon nadrzędny ( N ) i podrzędny ( P).
a) Nie wiedzieli , że to będzie takie trudne.
…………… ………………..
b) Kupiłam sukienkę, która bardzo mi się podobała.
…………… ………………..
c) Chodźmy tam, gdzie rosną jabłonie.
…………… ………………..
d) Ponieważ padało, odłożyliśmy spacer do jutra.
…………… ………………..
---
Pobierz: Całość dostępna w formacie pdf
poniedziałek, 06.05.2024 15:00 19:00 Urzeczywistnić marzenia – przygotowanie druku 3D (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 15:30 19:30 Kwiaty na Dzień Matki – różne techniki wykonania (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 16:00 19:00 Kreatywność jako kompetencja kluczowa. Jak ją rozwijać u uczniów klas początkowych? (STACJONARNE) |
środa, 08.05.2024 18:30 21:30 Praca z uczniem w spektrum autyzmu (ON-LINE) |
piątek, 10.05.2024 16:00 Sieć współpracy Chemiczny kram- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2023/2024. (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 15:00 20:00 Genially – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści i pracy grupowej (ON-LINE) |
poniedziałek, 13.05.2024 16:30 19:30 Nordic Walking - przykład alternatywnej formy wychowania fizycznego (STACJONARNE) |
poniedziałek, 13.05.2024 17:00 19:00 Gramy, a więc rozwijamy – gra TUS-owe rozgrywki (STACJONARNE) |