Katarzyna Nurkowska

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE III

Temat : "Nikt nie może być szczęśliwy, kto dba tylko o siebie" – uzasadniamy słuszność słów Seneki.

Cele lekcji:
uczeń:
- formułuje, przedstawia argumenty na określony temat
- porządkuje i wartościuje argumenty
- uzasadnia słuszność poglądów swoich i cudzych 


Metody pracy:
- praca indywidualna
- praca w parach
- „burza mózgów” 

Środki dydaktyczne:
- krzyżówka
- cytaty 

Przebieg lekcji

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA

1.Rozwiązanie krzyżówki ortograficznej nawiązującej do słownictwa związanego z rozprawką 

2.Przypomnienie znanych filozofów i ich słów 
(Kartezjusz, Terencjusz, Sokrates, Seneka, Symonides itd.) 

3.Zapisanie cytatu na tablicy
"Nikt nie może być szczęśliwy, kto dba tylko o siebie" – uzasadnij słuszność słów Seneki, 
(przyglądając się wybranym bohaterom literackim). 

CZĘŚĆ ZASADNICZA

1.Gromadzenie argumentów i zapisywanie ich przez uczniów na tablicy
Np.
- egoizm ogranicza człowieka – antonim : altruizm
- zamyka go w sobie, samotność
- człowiek nie doświadcza przyjaźni, miłości
- nie poznaje sam siebie, swoich możliwości 

2. Wartościowanie argumentów w parach:
– uczniowie mają za zadanie uporządkować argumenty od najważniejszych 
do mniej istotnych 
- nawiązują do bohaterów literackich – dopisać II cześć tematu
(„Mały Książę” , „Opowieść wigilijna” - Scrooge , „Siłaczka” - Paweł Obarecki, „Niemcy” – prof. Sonnenbruch, „Kamienie na szaniec” ) 

3.Prezentacja efektów pracy - uzasadnienie kolejności argumentów 

ZAKOŃCZENIE

1. Komentarz nauczyciela:
- nie jest ważna ilość argumentów w rozprawce, ale ich wartość
- istotny w pracy jest porządek argumentów według ich wagi

2.Prezentacja przygotowanych przez uczniów cytatów dotyczących :
szczęścia, pomocy, egoizmu

3.Ocena pracy uczniów 

4.Praca domowa: 
- do wybranego cytatu wypisz argumenty i uporządkuj je według ich wagi

CYTATY:
„To, co robimy dla innych, jest tym, co naprawdę warto robić.” Lewis Carroll 

„Trudno człowiekowi o sobie zapomnieć, można jednak wyrobić w sobie zwyczaj myślenia o innych.” ST. Kard. Wyszyński

 

...

Pobierz: Całość dostępna w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)