Język polski

Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - MAKBET

Temat: W jaki sposób W. Szekspir ukazał narastanie zła w „Makbecie”?

Dokonaj analizy sceny VII aktu I odnosząc ją do całości utworu. Wskaż przyczyny i skutki działań Makbeta i Lady Makbet. Przedstaw uczucia, myśli i wewnętrzne rozterki głównego bohatera. 

Renata Bączyk, Anna Piotrowska, Urszula Muszyńska, Elżbieta Godlewska, Eliza Godlewska, Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - EDYP

Temat: Problem niezawinionego cierpienia w życiu Edypa.

Analizując podany fragment i sięgając do całości utworu Sofoklesa zwróć uwagę na losy bohatera, jego ocenę własnej sytuacji, uczucia, które wyraża i sposób mówienia o swoich przeżyciach.

Renata Bączyk, Elżbieta Godlewska, Eliza Godlewska,
Grażyna Kowerko, Urszula Muszyńska, Anna Piotrowska

MODEL ODPOWIEDZI - MENDEL GDAŃSKI
Temat: Obcy czy swój w „Mendlu Gdańskim”?

Odpowiadając na to pytanie, zaprezentuj rozmówców, przedstaw poglądy zegarmistrza, stanowisko starego Mendla i sięgając do całości utworu, omów konsekwencje postaw antysemickich.

 

Dorota Zmienko, VIII LO w Białymstoku
Bogusława Tomczuk, XVI LO w Białymstoku

Różne postawy człowieka wobec zła.

Omów problem, analizując fragment „Dżumy” A. Camusa (pierwsze kazanie ojca Paneloux) i odwołując się do całości utworu.

Był średniego wzrostu, ale krępy. Kiedy oparł się na poręczy ambony, ściskając drzewo wielkimi rękami, widać było tylko szeroki, czarny kształt z dwiema czerwonymi plamami policzków pod stalowymi okularami. Głos miał mocny, namiętny, który rozbrzmiewał daleko, i kiedy natarł na audytorium gwałtownym i dobitnie powiedzianym zdaniem: „Bracia moi, doścignęło was nieszczęście, bracia moi, zasłużyliście na nie” – prąd przebiegł po zebranych aż do kruchty.

Zofia Elżbieta Woronowicz

Sprawdzian – nowe zadania maturalne dla klasy drugiej – poziom podstawowy.
TEMAT: Na podstawie fragmentu „Cierpień młodego Wertera” i znajomości całego tekstu przedstaw Wertera jako typowego bohatera romantycznego cierpiącego na „chorobę wieku”.

Pobierz: Fragmenty „Cierpień młodego Wertera”

I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 25p.)

Maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2