Język polski

Maria Bartnicka

WSTĘP do opracowań uczestników kursu:
"Pomiar dydaktyczny w procesie nauczania języka polskiego"

Od 21 maja 2005 roku do 4 czerwca 2005 trwał w siedzibie MODM w Białymstoku kurs: Pomiar dydaktyczny w procesie nauczania języka polskiego. Zgromadzeni na zajęciach poloniści ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uczyli się zasad oceniania uczniów, poznawali tajniki pomiaru dydaktycznego i konstruowali własne testy. Testy przeprowadzali w swoich klasach, a następnie, ucząc się elementów statystyki, opracowywali wyniki i interpretowali je zarówno pod kątem osiągnięć własnych uczniów, jak też jakości, przygotowanego przez siebie, narzędzia pomiaru.

Wioletta Anna Soroczyńska

KONSPEKT LEKCJI W KLASIE V
Temat: "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza – oglądamy dzieło pisarza z różnych punktów widzenia.
Podsumowanie pracy z lekturą.

1. Cele dydaktyczne:
a) wiadomości: 
uczeń:
- zna informacje na temat powieści H. Sienkiewicza 
- wylicza głównych bohaterów, czas i miejsce akcji, 
zdarzenia historyczne obecne w powieści
- formułuje temat utworu 
- podaje czas powstania powieści 
- rozumie pojęcia: optymistyczny, pesymistyczny, subiektywny 
i obiektywny 

Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - ROLLISONOWA

Temat: Na czym polega tragizm Rollisonowej?

Analizując wskazane fragmenty i sięgając do całości III cz. „Dziadów” przedstaw sytuację matki i jej syna, jej przeżycia i uczucia oraz sposób mówienia o nich. 

Model odpowiedzi do analizy fr. III cz. „Dziadów” – Sc. Pan Senator


1. Przedstawienie postaci

- jedna z wielu postaci III cz. „Dziadów” A. Mickiewicza 1
- kluczowa postać sceny VIII „Pan Senator”, w której Rollisonowa błaga Nowosilcowa o łaskę dla swego aresztowanego syna 1 

Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - OPOWIEŚĆ SOBOLEWSKIEGO

Temat: W jaki sposób A. Mickiewicz przedstawił problem martyrologii narodu polskiego w III cz. "Dziadów"?

Analizując podany fragment sceny więziennej i odnosząc go do całości dramatu zwróć uwagę na wizerunki narodowych męczenników, uczucia zniewolonego narodu i funkcje symboli tłumaczących sens cierpienia.

Grażyna Kowerko

MODEL ODPOWIEDZI - MAKBET

Temat: W jaki sposób W. Szekspir ukazał narastanie zła w „Makbecie”?

Dokonaj analizy sceny VII aktu I odnosząc ją do całości utworu. Wskaż przyczyny i skutki działań Makbeta i Lady Makbet. Przedstaw uczucia, myśli i wewnętrzne rozterki głównego bohatera. 

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)