Wioletta Anna Soroczyńska
KONSPEKT LEKCJI W KLASIE V
Temat: "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza – oglądamy dzieło pisarza z różnych punktów widzenia.
Podsumowanie pracy z lekturą.
1. Cele dydaktyczne:
a) wiadomości:
uczeń:
- zna informacje na temat powieści H. Sienkiewicza
- wylicza głównych bohaterów, czas i miejsce akcji,
zdarzenia historyczne obecne w powieści
- formułuje temat utworu
- podaje czas powstania powieści
- rozumie pojęcia: optymistyczny, pesymistyczny, subiektywny
i obiektywny
Grażyna Kowerko
MODEL ODPOWIEDZI - ROLLISONOWA
Temat: Na czym polega tragizm Rollisonowej?
Analizując wskazane fragmenty i sięgając do całości III cz. „Dziadów” przedstaw sytuację matki i jej syna, jej przeżycia i uczucia oraz sposób mówienia o nich.
Model odpowiedzi do analizy fr. III cz. „Dziadów” – Sc. Pan Senator
1. Przedstawienie postaci
- jedna z wielu postaci III cz. „Dziadów” A. Mickiewicza 1
- kluczowa postać sceny VIII „Pan Senator”, w której Rollisonowa błaga Nowosilcowa o łaskę dla swego aresztowanego syna 1
Grażyna Kowerko
MODEL ODPOWIEDZI - OPOWIEŚĆ SOBOLEWSKIEGO
Temat: W jaki sposób A. Mickiewicz przedstawił problem martyrologii narodu polskiego w III cz. "Dziadów"?
Analizując podany fragment sceny więziennej i odnosząc go do całości dramatu zwróć uwagę na wizerunki narodowych męczenników, uczucia zniewolonego narodu i funkcje symboli tłumaczących sens cierpienia.
Grażyna Kowerko
MODEL ODPOWIEDZI - MAKBET
Temat: W jaki sposób W. Szekspir ukazał narastanie zła w „Makbecie”?
Dokonaj analizy sceny VII aktu I odnosząc ją do całości utworu. Wskaż przyczyny i skutki działań Makbeta i Lady Makbet. Przedstaw uczucia, myśli i wewnętrzne rozterki głównego bohatera.