Język polski

Katarzyna Nurkowska

KONSPEKT ZAJĘĆ WYRÓWNYWANIA WIEDZY Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLAS I

Temat: Utrwalenie wybranych zagadnień z fonetyki i słowotwórstwa

Cele zajęć:

uczeń:
- odróżnia głoski (spółgłoski, samogłoski, dźwięczne, bezdźwięczne itp.) 
- dzieli wyraz na litery
- zna funkcje litery „i” 
- dzieli wyraz na głoski 
- dzieli wyraz na sylaby
- dostrzega upodobnienia wewnątrzwyrazowe i inne zjawiska fonetyczne (utrata dźwięczności na końcu wyrazu, uproszczenie grupy spółgłoskowej)
- potrafi utworzyć wyraz pochodny od podstawowego, znaleźć podstawę słowotwórczą, formant i oboczności
- potrafi nazwać rodzaje formantów 
- odróżnia wyrazy złożone (złożenia, zrosty, zestawienia ) 

Anna Sajkowicz, Katarzyna Nurkowska

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Temat : Dom w słowach i obrazach.

Cele lekcji:
uczeń:
- zna przysłowia, frazeologizmy związane z wyrazem „dom”
- gromadzi synonimy i antonimy do wyrazu „dom”
- potrafi utworzyć wyrazy pokrewne do wyrazu „dom”
- dostrzega wieloznaczność wyrazu „dom”
- poznaje etymologię wyrazu
- poznaje symbolikę wyrazu „dom”
- korzysta ze słowników i poradników językowych

Marta Żamojda

Zbudować mosty, czyli o nowych kierunkach edukacji wyznaczonych przez postulaty międzyprzedmiotowej korelacji treści programowych

Ponieważ język angielski stał się środkiem międzynarodowej komunikacji, często określa się go jako lingua franca współczesnego świata. Skoro ludzie posługujący się nim jako językiem drugim (second language) lub docelowym (target language) najczęściej nie zostali wychowani w kulturze brytyjskiej czy amerykańskiej a w komunikacji posługują się z powodzeniem tym właśnie językiem, to można powiedzieć że język angielski stanowi "most" pomiędzy wszystkimi tymi, którzy porozumiewają się przy jego pomocy choć pochodzą z odmiennych kręgów kulturowych.

Katarzyna Nurkowska

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE III

Temat : "Nikt nie może być szczęśliwy, kto dba tylko o siebie" – uzasadniamy słuszność słów Seneki.

Cele lekcji:
uczeń:
- formułuje, przedstawia argumenty na określony temat
- porządkuje i wartościuje argumenty
- uzasadnia słuszność poglądów swoich i cudzych 

Katarzyna Nurkowska

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE I
Temat : Ballada jako gatunek synkretyczny.

Cele:
Uczeń:
- zna treść ballad A.Mickiewicza „Lilije” i „Świtezianka”
- określa problematykę utworów
- porównuje problemy w obu balladach
- zna cechy gatunkowe liryki, epiki i dramatu
- dostrzega w balladzie cechy różnych rodzajów literackich
- rozumie pojęcie : gatunek synkretyczny 

Maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2