Cele ogólne:
• przyjęcie do społeczności przedszkolnej nowych dzieci;
• wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie;
• nawiązanie bliższego kontaktu między dziećmi, rodzicami i personelem przedszkola;
• tworzenie w przedszkolu atmosfery radości, przyjaźni i zaufania;
Cele szczegółowe:
• bawi się zgodnie z rówieśnikami i rodzicami
• śpiewa piosenki, recytuje wiersze, inscenizuje ruchem piosenki;
• pokonuje lęk przed występami publicznymi.
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, opaski zajączków, grzechotki-jajeczka, dyplomy, opaski na rękę, płyty CD z piosenkami i tańcami.
Przebieg uroczystości:
1. Jedzie pociąg z daleka”– dzieci w opaskach z wizerunkiem zajączka i odświętnych strojach „wjeżdżają” do sali śpiewając piosenkę.
2. Powitanie przybyłych na uroczystość gości
3. ,,Do przedszkola idzie maluch” – piosenka inscenizowana ruchem
1. Do przedszkola idzie maluch, tup, tup, tup, tup, - 4 tupnięcia z przerwą
Wszyscy dziś malucha znają, tup, tup, tup, tup. – j.w.
2. Zna wierszyki i piosenki, la, la, la, la, - 4 x klasnąć w ręce z przerwą
Zawsze chodzi uśmiechnięty, la, la, la, la. – j.w.
3. Podskakują razem dzieci, hop, hop, hop, hop, - 2 podskoki z przerwą
Bo tu bawią się najlepiej, hop, hop, hop, hop. – j.w.
4. „Mam 3 latka”– recytacja wiersza H. Suchorzewskiej połączona z ilustracją ruchową
Mam trzy lata, trzy i pół, - dzieci pokazują trzy palce
Brodą sięgam ponad stół. - ręką pokazują brodę
Do przedszkola chodzę z workiem - maszerują w miejscu
I mam znaczek z muchomorkiem. - pokazują rękami grzybek
Pantofelki ładnie zmieniam, - naśladują zdejmowanie kapci
Myje ręce do jedzenia. - mycie rąk
Zjadam wszystko z talerzyka, - jedzą łyżką
Tańczę, kiedy gra muzyka. - ręce pod boki-poruszają biodrami
Umiem wierszyk o koteczku. - rękami pokazują wąsy na twarzy
O tchórzliwym koziołeczku - palcami pokazują na głowie różki
I o piesku, co był w polu, - wymach ręką w bok
Nauczyłam się w przedszkolu. – obrót, wymach rękami na boki
5. „Jestem sobie przedszkolaczek”– instrumentacja piosenki
Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.- gra na grzechotce ( jajeczka)
Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam. - j.w.
Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam. – j.w.
Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam. – j.w.
6. Wiersz „Maluszki”
Trzylatki to są dzieci z tej gromadki,
Co wierszyki recytują i piosenki wyśpiewują.
Skaczą pięknie jak piłeczki, buzie mają jak laleczki,
Ładnie prace wykonują, wydzierają i malują
7. „Le bastrliglo”– taniec z rodzicami w parach
8. „Zajączek” – wiersz połączony z ilustracją ( rodzice naśladują ruchy dziecka)
Noc minęła, wstaje słońce, - ręce do góry zakreślają koło
A zajączek jak zajączek, - 2 palce u rąk przykładają do głowy
Wyszedł: z nory i na łące - maszerują w miejscu
Kica, skacze, mały pączek. - podskakują
Uszka stoją, i słuchają. - uszy j.w.
To jest sprytu jego część - 7 x klasnąć w ręce
Oczy też bacznie zerkają. - rozglądają się na boki
By wilk go nie zdążył zjeść - naśladują rękami wkładanie jedzenie do buzi
On zbyt wilka się nie boi - palcem wskazującym na boki
Cieszy się zielenią, traw - obrót w miejscu
Kiedy zbłądzi pośród kniei - marsz w miejscu
Na polance szczypie szczaw - przykucają i stukają palcami o podłogę
9. „Pasowanie”- czyta nauczycielka
Kalendarz dziś datę ważną wskazuje,
bo pani dyrektor na przedszkolaka Was pasuje.
Ale zanim to się stanie niech każde z was wykona zadanie:
• Niech stanie na jednej nodze,
• Wykona trzy podskoki,
• Zrobi wesołą minkę.
10. Ceremonia ślubowania.
Super poszły wam zadania.
Więc zapraszam do ślubowania.
Wyciągnijcie dwa paluszki,
Równiuteńko złączcie nóżki,
Wszystkiego uważnie słuchajcie
I wyraźnie powtarzajcie.
My Zajączki przyrzekamy:
- co dzień rano buzię mieć zawsze roześmianą,/ PRZYRZEKAMY,
- nie płakać, nie szlochać i panie mocno kochać,/PRZYRZEKAMY,
- zabawki szanować i dookoła wszystko porządkować,/PRZYRZEKAMY,
- choć jesteśmy jeszcze mali, zgodnie się bawić w sali,/PRZYRZEKAMY,
- piżamę samemu zakładać i na spaniu nie gadać,/ PRZYRZEKAMY,
- nie sikać w galoty, bo z tym dużo roboty,/ PRZYRZEKAMY.
11. C. d. wiersza „Pasowanie”
Panią dyrektor tu zapraszamy.
Dla Pani specjalne zadanie mamy.
Chcemy poprosić o pasowanie
Przedszkolakiem niech każdy się stanie.
12. Wystąpienie Pani dyrektor. Następnie dokonanie uroczystego nadania imienia grupie I „Zajączki” oraz pasowanie na przedszkolaka.
13. Wręczenie dzieciom przez Panią Dyrektor dyplomów oraz założenie opaski zajączka na rękę .
14. Słodki poczęstunek dla zgromadzonych gości .
Temat: „Wielkanoc tuż, tuż”- warsztaty plastyczne.
Cele ogólne:
• poznanie zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi;
• kultywowanie tradycji wielkanocnych;
• rozwijanie sprawności manualnych;
• integracja przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka ;
Metody:
• czynna: zadania stawiane do wykonania
• słowna: objaśnienia, instrukcje
• oglądowa: obserwacja, pokaz
Formy: grupowa, indywidualna, zespołowa
Pomoce:
• odtwarzacz CD, płyty z nagraniem piosenki, muzyki do zabaw, kolorowa bibuła, serwetki, taśma malarska, klej, szary papier
Przebieg:
Ustawienie: siedzimy w kole
5. Zabawa "Wielkanocne jajko" - dzieci stojąc w kole podają sobie dużą pisankę przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce, dziecko z pisanką rozwiązuje wielkanocną zagadkę (zagadki odczytują rodzice)
Mam czerwone nóżki,
jestem żółtą kulką.
A kiedy urosnę,
To zostanę kogutem lub kurką
(kurczątko)
6. „Musztra kurczaków”- przy muzyce
„Ciu, ciu ła ła ła”- obroty wokół siebie zgodnie z ustawieniem ciała
„Kompanija”- salutujemy
Za każdym razem dodajemy kolejno polecenie:
1.Ręce do przodu
2.Ręce do przodu, zacisnąć pięści
3. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry (ciu ciu ła jest dwa razy);
4. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry, pięści do piersi;
5. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry, pięści do piersi, głowa do tyłu;
6. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry, pięści do piersi, głowa do tyłu;, pupa
do tyłu;
7. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry, pięści do piersi, głowa do tyłu;, pupa
do tyłu, nogi pingwina (ciu ciu ła jest dwa razy);
8. Ręce do przodu, zacisnąć pięści, kciuki do góry, pięści do piersi, głowa do tyłu;, pupa
do tyłu, nogi pingwina, język na brodę (ciu ciu ła jest dwa razy)
7. Zagadka
Na Wielkanocne Święta
pamięta o prezentach
(zajączek)
8. „Taniec z zajączkiem”- taniec integracyjny „Specknerin”
Ustawienie: w kole
4 kroki odstawno- dostawne w prawą stronę
3 kroki do środka koła na 4 całus dla zająca
4 kroki do tyłu
4 kroki odstawno- dostawne w prawą stronę
3 kroki do środka kola na 4 całus dla zająca
4 kroki do tyłu
2 obroty wokół siebie w prawą stronę
2 obroty wokół siebie w lewą stronę
Całość powtarzamy 3 razy
W różne wzorki malowana,
cała wkoło opisana
(pisanka)
9. Piosenka „Kolorowa pisanka”
10. „Pisanka”- wyklejanie „pisanek” sznureczkami z bibuły, koralikami itp.
11. „Kwiatek”- wykonanie kwiatka z serwetki.
12. Ozdabianie koszyka wielkanocnego na dużym arkuszu szarego papieru.
13. Podziękowanie za udział w spotkaniu, złożenie życzeń świątecznych.
Przykłady zadawanych pytań i odpowiedzi wcześniej ankietowanych dzieci:
Co babcia robi w wolnym czasie?
Co dziadek robi w wolnym czasie?
Z jakiego prezentu cieszyłaby się babcia?
Z jakiego prezentu cieszyłby się dziadek?
Co się dzieciom najbardziej nie podoba w przedszkolu?
Jaki kolor jest najładniejszy wg dziewczynek?
Jaki kolor jest najładniejszy wg chłopców?
Co kupują najczęściej dziadkowie wnukom?
Anna Pyłko
Przedszkole Samorządowe Nr 82 w Białymstoku
Scenariusz zajęć w grupie 5 – latków
Temat tygodnia: Letnie wspomnienia
Temat zajęć: „Co pływa, co jedzie, a co lata?” – ćwiczenia klasyfikacyjne.
Data przeprowadzenia: 13.09. 2012
Cele główne:
- rozwijanie znajomości otaczającego środowiska
- nabywanie umiejętności klasyfikowania
Cele szczegółowe:
- umie rozpoznać i nazwać środki transport,
- potrafi klasyfikować według podanej cechy i tworzyć grupy,
- umie wypowiadać się na określony temat,
- umie przeliczać i porównywać liczebność zbiorów,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- przestrzega reguł zachowania,
Metody: słowna – wypowiedzi dzieci, oglądowa – obrazki, czynna – zadania stawiane do wykonania
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa – jednolita, grupowa – zróżnicowana
Pomoce dydaktyczne: opaski na ręce w trzech kolorach, bębenek, nagranie na Cd, krążki, 3 plansze przedstawiające morze, powietrze i drogi lądowe, klej, obrazki przedstawiające środki transportu, koszyk,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie i przedstawienie tematyki zajęcia:
Nauczycielka recytuje dzieciom wiersz „Kto najszybszy? Kto najważniejszy?” M. Berowskiej po czym informuje dzieci, czego będą dotyczyły zajęcia.
2. „Pieszo czy na rowerze?” – zabawa ruchowa:
Dzieci stoją w rozsypce z krążkami (kierownica), naśladują jazdę na rowerze trzymając przed sobą kierownicę, dopasowują ruch do zmieniającego się tępa utworu muzycznego. Na przerwę w muzyce nauczycielka akompaniuje na bębenku marsz – dzieci spacerują po sali, na dźwięk muzyki ponownie naśladują rowery.
3. Podział dzieci na grupy:
Każde dziecko podchodzi do swojego krzesełka i bierze opaskę, którą następnie zakłada na rękę. W ten sposób dzieci zostają podzielone na 3 grupy ze względu na kolor opaski.
4. Wakacyjne podróże” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń:
- Czym podróżowaliście podczas wakacji?
- W jaki sposób poruszał się pojazd, którym podróżowaliście?
- Jak czuliście się podczas podróży?
- Co robiliście, aby nie było wam nudni podczas podróżowania?
- Co to znaczy „środek transportu”?
- Co mogą przewozić środki transportu?
5. „Czy to prawda?” – zagadki słuchowe:
Dzieci dostają po dwa kartoniki w kolorze zielonym i czarnym. Zielonemu przyporządkowuje się odpowiedź TAK, czarnemu NIE. Nauczycielka mówi dzieciom, że będą odpowiadały w inny sposób, tak, żeby każde dziecko mogło samodzielnie odpowiedzieć na pytania. Nauczycielka zadaje pytanie a każde dziecko odpowiada na nie poprzez podniesienie odpowiedniego kartonika. Złe odpowiedzi są poprawiane i wyjaśniane na bieżąco.
- Czy samochodem można podróżować nad morze?
- Czy statek może płynąć po morzu?
- Czy duży rower ma 4 koła?
- Czy Samochód ciężarowy przewozi ludzi?
- Czy skuter wodny może jechać po ulicy?
- Czy samolot zatrzymuje się na skrzyżowaniu?
6. Co pływa, co jedzie, a co lata?” – ćwiczenia w klasyfikowaniu:
Nauczycielka informuje dzieci, że w sali ukryła koperty i plansze z zadaniami dla każdej grupy. Koperta ma oznaczenie zgodne z kolorem opaski na ręku dziecka. Dzieci muszą samodzielne je odnaleźć, wypakować i obejrzeć co one zawierają. Są to obrazki przedstawiające różne środki transportu.
Dzieci je oglądają, podaja ich nazwy oraz wypowiadają się na temat ich przeznaczenia.
Chętne dzieci dzielą nazwy na sylaby oraz wyodrębniają pierwsza głoskę.
Nauczycielka pyta dzieci w jaki sposób można byłoby obrazki. Dzieci podają swoje propozycje.
Wspólnie zostaje ustalony sposób podziału środków transportu ze względu na to, czy poruszają się po wodzie, lądzie czy w powietrzu.
Dzieci w każdej z grup mają planszę przedstawiającą morze, powietrze oraz ląd. Zadaniem dzieci z każdej grupy jest odnalezienie obrazków przedstawiających właściwe pojazdy i naklejenie ich na swojej planszy. Nauczycielka pyta dzieci z grupy co zrobią z niepasującymi obrazkami?(oddadzą właściwej grupie)
Plansza przedstawiająca ląd zostaje przydzielona grupie dzieci, które lepiej sobie radzą w zadaniach od pozostałych. Ich zadanie jest utrudnione, gdyż muszą dodatkowo pogrupować wybrane pojazdy ze względu na ilość kół. Na pierwszej drodze umieszczają pojazdy dwukołowe, na drugiej czterokołowe a na trzeciej te, które mają więcej niż 4 koła.
Podsumowanie pracy grup: Nauczycielka pyta dzieci:
- Jakie pojazdy znajdują się na waszej planszy?
- Ile ich jest?
- Czy praca w grupie była łatwa?
- Jakim środkiem transportu chcielibyście podróżować w przyszłości?
- Jakie jeszcze inne pojazdy mogłyby znaleźć się na waszej planszy?( potem je dorysujemy)
7. „Myjnia samochodowa” – zabawa ruchowa:
Dzieci dobierają się w 4-osobowe grupy, troje dzieci ustawia się w szeregu i staje w rozkroku, czwarte to samochód, który wjeżdża do myjni – wchodzi n a czworakach do tunelu. Dzieci naśladują czynności:
- polewanie wodą – gładzenie po plecach
- skropienie szamponem – delikatne stukanie paluszkami
- szorowanie – lekkie drapanie
- spłukiwanie – gładzenie
- suszenie – gładzenie raz jedną, raz drugą dłonią.
8. Podsumowanie i ocena zajęć:
Nauczycielka pyta dzieci co było najciekawsze podczas zajęć, czego się nauczyły, co było trudne a co łatwe.
Na zakończenie dzieci wrzucają do koszyka wybrany kartonik: zielony jeśli zajęcia im się podobały lub czarny jeśli nie.
Kształtowanie języka dzieci poprzez aktywność twórczą jest doskonałym sposobem przygotowania ich do roli aktywnych ludzi, umiejących sprawnie porozumiewać się z otoczeniem w każdej sytuacji i w różnych środowiskach. Nasz sposób komunikowania się wywiera głęboki wpływ na naszą edukację, możliwości zawodowe, stosunki z innymi ludźmi – na wszystkie aspekty naszego życia.