Scenariusz zajęć edukacyjnych w grupie sześciolatków.
Opracowała: Bożena Borowik - Szkoła Podstawowa nr 28 im. K. I. Gałczyńskiego w Białymstoku
Temat zajęć: Zapoznanie z literą „W,w” drukowaną i pisaną na podstawie wyrazu „waga”.
Cele zajęć: dziecko:
Metody:
Środki dydaktyczne: ilustracja do wprowadzania nowej litery, obrazki do analizy słuchowej (do wyświetlania na dużym ekranie), alfabet obrazkowy, rozsypanki literowe i kolorowe kartoniki z pakietu „Zabawy z porami roku – nowe” (wycinanka) dla każdego dziecka i rozsypanka literowa z poznanymi literami do zabawy dydaktycznej „Jaką mam literę?, rozsypanka obrazkowo- sylabowo -wyrazowa do zabawy „Co mam na obrazku?, ilustracje kwiatów i ptaków z podpisami, karty pracy s. 1,40, 41 z ćwiczeń „Zabawy z literami”, magnetofon, komputer,
projektor, ekran, kredki, tacki z kaszą manną, kasztany, naklejki samoprzylepne.
1. Powitanie – pląs ze śpiewem „Wszyscy są witam was”.
2. Układanie zdań do ilustracji przedstawiającej osoby i przedmioty- w ich nazwach jest głoska „w”, której znak graficzny (litera „w”) będzie wprowadzany.
3. Wyeksponowanie przez nauczyciela słowa-wyrazu podstawowego „waga” oraz ilustracji wagi, która jest desygnatem tego słowa-wyrazu.
4. Analiza i synteza słuchowa słowa-wyrazu podstawowego „waga”
5. Analiza i synteza wzrokowa słowa-wyrazu podstawowego „waga”
(na tablicy umieszczony jest obrazek przedstawiający wagę).
6. Demonstracja nowej litery małej i wielkiej drukowanej
7. Zabawa dydaktyczna „Jaką mam literę?” z wykorzystaniem metody Quiz, quiz, trade ( tłumaczenie z języka angielskiego – handel wiedzą, wymiana wiedzy, dziecko uczy dziecko) – utrwalenie poznanych liter
Dzieci losują spośród liter wcześniej poznanych i nowej litery (w,W) kartonik, który po obu stronach ma literę drukowaną małą lub wielką i maszerują z nią rytmicznie po klasie śpiewając piosenkę „Maszeruje wiosna”.
Na przerwę w muzyce witają się z wybranym przez siebie kolegą przybijając „piątkę” i jeden z nich pokazując kartonik z literą zadaje pytanie:
- Jaką mam literę?
Kolega odpowiada na pytanie i jeśli odpowiedź jest prawidłowa, zostaje pochwalony przez poklepanie po ramieniu i wypowiedzeniu słowa:
Super !, Świetnie! lub Bardzo dobrze!.
Jeżeli kolega nie potrafi nazwać litery, wówczas zadaniem pytającego jest mu podpowiedzieć i zabawa toczy się dalej – pytanie zadaje druga osoba z pary. Kiedy dwoje dzieci odpowiedziało na zadane pytania stają do siebie plecami i czekają, aż wszyscy będą gotowi. Następnie znowu maszerują rytmicznie ze śpiewem i na przerwę w muzyce szukają nowego kolegi. Zabawa trwa do momentu, aż „wszyscy” spotkają się z „wszystkimi”.
8. Ćwiczenia w czytaniu – praca z podręcznikiem (karta pracy wyświetlona na tablicy, a dzieci mają na stołach również papierowe karty pracy)
9. Zabawa dydaktyczna „ Co mam na obrazku?” z wykorzystaniem metody Quiz, quiz, trade – ćwiczenia w czytaniu
Dzieci losują kartonik z obrazkiem i napisem jego nazwy po drugiej stronie. Poruszają się rytmicznie po klasie przy dźwiękach „Czterech pór roku - Wiosna” A. Vivaldiego.
Na przerwę w muzyce witają się z wybranym przez siebie kolegą przybijając
„ piątkę” i jeden z nich pokazując kartonik z napisem zadaje pytanie:
- Co mam na obrazku?
Kolega odczytuje wyraz i jeśli zrobi to prawidłowo, zadający pytanie odwraca kartonik pokazując, że zgadza się z odpowiedzią i zostaje pochwalony przez poklepanie po ramieniu i wypowiedzeniu słowa:
Super !, Świetnie! lub Bardzo dobrze!.
Jeżeli kolega nie potrafi odczytać wyrazu, wówczas zadaniem pytającego jest mu pomóc w czytaniu i zabawa toczy się dalej – pytanie zadaje druga osoba z pary.
Kiedy dwoje dzieci odpowiedziało na zadane pytania stają do siebie plecami i czekają, aż wszyscy będą gotowi. Następnie znowu poruszają się rytmicznie przy muzyce i szukają nowego kolegi. Zabawa trwa do momentu, aż „wszyscy” spotkają się z „wszystkimi”.
10. Przerwa na czynności higieniczno- sanitarne
11. Demonstracja nowo poznanej litery małej i wielkiej „w,W” pisanej
12. Praca domowa
„W 100 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę - z pieśnią powróci historia” - scenariusz rodzinnego wieczorku poetycko- muzycznego zorganizowanego 14.11.2018 r.
w Przedszkolu Samorządowym nr 4 w Białymstoku.
Opracowanie i prowadzenie: Ewa Szewczul, Joanna Kowalewska, Ewa Tarnawczyk, Agata Sokólska, Justyna Bobryk
Cele:
-kształtowanie tożsamości narodowej: jestem Polką, Polakiem, mówię po polsku;
-utrwalenie wydarzeń z historii Polski, wzmocnienie poczucia dumy narodowej;
-stwarzanie okazji do okazywania szacunku do symboli narodowych;
-integracja dzieci i rodziców z różnych grup przedszkolnych;
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, laptop, prezentacja, flaga, godło, lampki, świece, magnetofon, nagrania pieśni i piosenek, kotyliony, poduszki.
Przebieg:
1. Uczestnicy spotkania wchodząc na salę otrzymują kotylion, przypinają go.
2. Powitanie zgromadzonych gości przez dyrektor przedszkola J. Kalinowską. Przedstawienie gościa honorowego – żołnierza w stroju wojsk legionów włoskich, który opowie o ważnych wydarzeniach z historii Polski.
3. „Katechizm Polskiego Dziecka” dzieci z grupy 8 pytają zgromadzonych słowami wiersza Władysława Bełzy, a, uczestnicy odpowiadają.
Prowadząca:
W niedzielę 11 listopada obchodziliśmy Święto Niepodległości, najważniejsze dla Polaków święto. Dawno, dawno temu Polska nie była wolnym krajem. Wyobraźcie sobie, że nie wolno było mówić po polsku, pisać, uczyć się. Źli sąsiedzi podzielili między siebie - zabrali, polskie miasta, wsie, pola, lasy, łąki.
Wielu ludzi: żołnierze, cywile, mężczyźni, kobiety, a nawet dzieci walczyło o wolność naszego państwa. I stało się. 100 lat temu udało się – Polska pojawiła się na mapie świata. To właśnie o tych co walczyli za wolność, przypomnimy w pięknych wierszach i piosenkach.
Zapraszamy do wspólnego śpiewania i świętowania oczywiście po polsku.
4. „Jedenasty listopada” recytacja fragmentów wiersza Ludwika Wiszniewskiego przez dzieci z grupy 10.
Dzisiaj wielka jest rocznica-
Jedenasty Listopada!
Tym co padli za Ojczyznę
Hołd wdzięczności Polska składa.
Im to bowiem zawdzięczamy wolność-
Polską mowę w przedszkolu i szkole ,
To, że z kart historii poznajemy dziś niewolę.
Czcimy pamięć tamtych dni,
pokłon im składamy i w hołdzie Wolności
wspólnie śpiewamy.
Prowadząca:
Jesteśmy dumni z tego, iż jesteśmy Polką, Polakiem.
Mówimy po polsku. Biało czerwona flaga, biały orzeł na czerwonym tle i mazurek Dąbrowskiego - to nasze symbole.
5. „Symbole narodowe” recytacja wiersza A. Bomby przez dzieci z grupy 6.
Hymn naszej ojczyzny,
Mazurek Dąbrowskiego”
Śpiewamy, stojąc na baczność-
Pamiętaj kolego.
Prowadząca prosi o powstanie. Podaje komendę Baczność! Do hymnu!
Uczestnicy spotkania wspólnie śpiewają hymn.
Biało czerwona flaga
Łączy wszystkich rodaków.
Tak było, jest i tak będzie,
Od Gdańska aż po Kraków.
Powiewa flaga gdy wiatr się zerwie,
a na tej fladze biel jest i czerwień
Czerwień to miłość,
Biel serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Jedno z recytujących dzieci umieszcza flagi w stojaku.
Biały orzeł w koronie
polskich granic pilnuje,
a wiara, nadzieja i miłość
silną Polskę buduje.
Jedno z recytujących dzieci ustawia godło w sztaludze.
Żołnierze walczyli w trudzie i znoju. Zmagali się z zimnem, głodem i tęsknotą za domem. Zapytajmy naszego gościa „Ile lat mieli żołnierze?”
Prowadząca:
Zaśpiewajmy o tych młodych ludziach którzy walczyli o Polskę.
6. „Deszcz jesienny deszcz” wspólne wykonanie piosenki.
Prowadząca:
Nasz drogi gościu, co oprócz złej pogody przeszkadzało żołnierzom?
Mimo tych wszystkich niedogodności mężczyźni i chłopcy zaciągali się do wojska, zaśpiewajmy o nich.
7. „Wojenko wojenko” wspólne wykonanie pieśni żołnierskiej.
Prowadząca:
Tak, tak walczyli żołnierze, różne mieli mundury. I powiem wam w sekrecie, że wszyscy mężczyźni i chłopcy bardzo ładnie wyglądają w mundurze. Tak ładnie, że niejedna dziewczyna zakochała się w żołnierzu. Czekała i śpiewała.
8. „Rozkwitały pąki białych róż” wspólne wykonanie pieśni.
Prowadząca:
Żołnierze oczywiście byli bardzo dumni, że piękne panny o nich śpiewają i na nich czekają. Kiedy tylko mogli odwiedzali swoje wybranki i im śpiewali.
9. „Przybyli ułani” wspólne wykonanie pieśni legionowej.
Prowadząca:
Sto dwadzieścia trzy lata to dużo więcej niż życie najstarszego człowieka, a tyle właśnie lat nie było Polski na mapie. Komu zawdzięczamy to że nasz kraj odzyskał niepodległość. To pytanie do naszego gościa.
10. „Ciekawostki o marszałku Józefie Piłsudskim” mini test dla rodziców
Marszałek uwielbiał kontakt z naturą, spacery. Zapraszamy na taki jesienny spacer.
Wspólne wykonanie improwizacji do muzyki.
Pytania:
• Ile dzieci miał marszałek Piłsudski?( 1, 2, 11)
• Jak nazywał się pies marszałka?(Azor, Pies, Granat)
• Jak nazywał się ulubiony koń marszałka(Kasztanka, Zefir, Piorun)
Czy marszałek Józef Piłsudski był w Białymstoku?
O szczegóły zapytamy naszego gościa.
Prowadząca:
Polska to mój, twój, nasz dom. Co to znaczy? Gdzie jeszcze jest Polska? Posłuchajmy jak opisują Polskę poeci.
11. „Twój dom” czytanie wiersza Wandy Chotomskiej przez zgromadzonych na uroczystości tatusiów.
Jest w każdym naszym słowie,
A słowa są najprostsze -
Chleb, mama, dom gościnny,
Wisła i Mazowsze.
I jest w czerwieni maków,
I w białych kwiatach wiśni,
W piosenkach wszystkich ptaków,
I w każdej naszej myśli.
W mazurku chopinowskim,
i w czarnym węglu Śląska,
i tu gdzie serce mówi,
że to jest właśnie Polska.
12. „Moja Ojczyzna” czytanie utworu Anny Bomby przez mamy.
Moja ojczyzna to bazie wiosną
I żółte zawilce, co w lasach rosną.
To szary skowronek, co w polu śpiewa,
to wierzba płacząca, kwitnące drzewa.
Moja ojczyzna to zapach chleba
I bocian nad łąką tak blisko nieba.
To miasta i wioski, rzeki, jeziora,
To hejnał mariacki z wieży kościoła.
Moja ojczyzna to wstęga Wisły,
jesienna zaduma i język ojczysty.
Prowadząca:
Piękna jest Wisła, dumna nasza stolica Warszawa. My mamy swoją małą ojczyznę – Białystok. Cieszymy się, że możemy tu być, wspólnie spotykać w naszym przedszkolu.
13. „Nasza stolica” wspólne wykonanie piosenki.
Prowadząca:
Cieszymy się, że możemy bawić się, pracować i żyć w wolnej Polsce. Wspólnie razem możemy świętować.
14. Jesteśmy Polką, Polakiem” wykonanie piosenki.
15. „Flaga” uczestnicy na zakończenie spotkania z biało czerwonych kartek układają flagę Polski.
W tle piosenka „Jak długo w sercach naszych”
Wykonanie pamiątkowego zdjęcia.
„WIWAT BIAŁO- CZERWONA!”
- uroczystość przedszkolna z okazji 100 – lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
Przedszkole Samorządowe nr 12 „Tęczowe” w Białymstoku
Scenariusz uroczystości ogólnoprzedszkolnej pod hasłem „Wiwat Biało – Czerwona!” przeprowadzonej w dn. 09.11. 2018r.
Opracowanie scenariusza i prowadzenie uroczystości: Iwona Jurczak, Jolanta Zdanowska, Jolanta Żakiewicz
Cele:
Pomoce:
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:
1. Schodzenie się grup, zajmowanie miejsc w wyznaczonych sektorach.
2. Rozpoczęcie uroczystości: wysłuchanie fragmentu hejnału białostockiego zakończone dialogiem „hejnalisty” z prowadzącą ( w roli „hejnalisty” wyznaczone dziecko).
3. Powitanie uczestników przez prowadzące.
4. „Jak Polska wolność odzyskała…” - opowiadanie nawiązujące do zaborów i odzyskania przez Polskę niepodległości, ilustrowane pantomimą w wykonaniu małych aktorów.
5. Nauka „okrzyku” z ilustracją ruchową : „ I my, i wy, i oni, wszyscy biało- czerwoni!” ( okrzyk wykorzystywany będzie na różnych etapach uroczystości, w zależności od potrzeby, w celu zorganizowania i zaktywizowania uczestników).
6. „Polska to twoja rodzina”
- wprowadzenie nawiązujące do środowiska rodzinnego,
- jednoczesne podawanie przez uczestników imienia swojej mamy, a następnie taty, na umówiony sygnał,
- zabawa ze śpiewem: „Mamusia jest, mój tatuś jest”.
7. „Polska to nasze przedszkole”
- wprowadzenie nawiązujące do środowiska przedszkolnego,
- odśpiewanie „Hymnu Tęczowego Przedszkola” przez uczestników uroczystości, układ choreograficzny z wykorzystaniem białych i czerwonych pomponów w wykonaniu przedstawicieli wszystkich grup wiekowych.
8. „Polska to nasze miasto”:
- wprowadzenie nawiązujące do legendy powstania Białegostoku oraz jego zabytków,
- zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki „Stolica Podlasia”, śpiewanej na scenie przez solistów.
9. „Podróż po Polsce”
- wprowadzenie nawiązujące do tematyki związanej z naszym krajem .
- prezentacja mapy Polski,
- zabawa ruchowa przy muzyce „Pociągiem przez Polskę”, poruszanie się grup w ustawieniu „w pociąg”, „przejeżdżanie” pod biało- czerwonymi mostami.
10. „Wiwat Biało- Czerwona!”
- wprowadzenie nawiązujące do polskich symboli narodowych,
- prezentacja godła i flagi Polski,
- wspólna recytacja wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” ( wybrane dziecko zadaje pytania a wszystkie przedszkolaki odpowiadają),
- „Piosenka Małego Patrioty” - ruchowa ilustracja z wykorzystaniem pasków białej i czerwonej bibuły do piosenki śpiewanej przez małych solistów,
- „Jesteśmy Polką i Polakiem” – układ ruchowy w wykonaniu zespołu tanecznego, z wykorzystaniem białych i czerwonych wstęg.
11. Wspólne odśpiewanie Hymnu Narodowego, poprzedzone wprowadzeniem przez Dyrektora Tęczowego Przedszkola.
12.Wypuszczenie z tarasu białych i czerwonych balonów z życzeniami dla rodzin, przedszkoli, miast i Ojczyzny.
13. Odśpiewanie przez wszystkich uczestników piosenki: „Minęło już 100 lat..”
14. Podziękowanie uczestnikom za spotkanie.
15.Wręczenie przedszkolakom pamiątkowych upominków: koszy z jabłkami ozdobionymi biało- czerwonymi serduszkami.
16. Rozchodzenie się grup przy piosence „Jesteśmy Polką i Polakiem”.
Uwaga:
W dniu uroczystości część dzieci ma białe bluzeczki, a część czerwone. Sektory umożliwiają takie usadzenie uczestników, by utworzyła się z nich biało- czerwona flaga.
Scenariusz zajęć dla dzieci 6 letnich
Temat zajęć: W świecie liczb" - zabawy matematyczne
Joanna Kowalewska
Przedszkole Samorządowe nr 4 w Białymstoku
Cele:
Metody: podająca, aktywizująca, praktycznego działania
Formy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: cyfry, karteczki z cyframi dla każdego dziecka, szarfy, muzyka;
Przebieg zajęcia:
Scenariusz zajęć ruchowych
przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 43 w Białymstoku 24 lutego 2014r.
Anna Zalewska
Renata Niewiarowska
Temat zajęć: „Sprężynkowe tańce”.
Grupa: 6-latki
Cele:
- nabywanie swobody, elastyczności i płynności ruchów,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie inwencji twórczej.
Metody: metoda twórczej gimnastyki rytmicznej M. i A. Kniessów
Formy organizacyjne: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce: gumo-sprężynki w kolorze czarnym i białym ozdobione kolorowymi tasiemkami, odtwarzacz MP3, nagrania z muzyką o wyraźnym rytmie oraz relaksacyjną
Przebieg:
I Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek przy muzyce o szybkim rytmie.
II Ćwiczenia indywidualne:
Ćwiczenie nr 6, 7, 8 powtarzamy ze zmianą nogi.
III Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek w pozycji stojącej (muzyka relaksacyjna).
IV Ćwiczenia w parze:
VI Ćwiczenia w grupie: