Anna Pyłko
Przedszkole Samorządowe Nr 82 w Białymstoku
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA 4 – LATKÓW
Temat tygodnia: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA
Temat dnia: „Babcia i dziadzio” – wypowiedzi dzieci w oparciu o opowiadanie I. Salach.
Cel główny: Rozwijanie szacunku dla starszych osób.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozwija szacunek do starszych ludzi i uczy się w jaki sposób należy go okazywać,
- dowiaduje się w jaki sposób może pomóc babci i dziadkowi,
- wie do czego służą: laska, fartuch, okulary, kapelusz, drewniana łyżka, kłębek nici, chustka, kapcie,
- potrafi odnaleźć inne dzieci z naklejką takiego samego koloru,
- bierze aktywny udział w układaniu kompozycji z mozaiki geometrycznej,
- doskonali mowę wiązaną,
- chętnie bierze udział w zajęciach,
Środki dydaktyczne:
kolorowe naklejki (po 4 jednego koloru), papier, mozaika geometryczna, tekst opowiadania, laska, okulary, kapelusz, kłębek nici, chustka, kapcie,
Przebieg zajęcia
I. Część wstępna
1. „Przedmioty babci i dziadka” – odszukiwanie przedmiotów.
Dzieci są podzielone na czteroosobowe grupy (mają przyklejone naklejki). Każda z grup ma za zadanie odnaleźć w sali przedmioty oznaczone kolorem ich grupy. Następnie dzieci nazywają odnalezione przedmioty (laska, okulary, kapelusz, kłębek nici, chustka, kapcie, itp) i wypowiadają się na temat: kto i do czego ich używa (czy używają ich babcia i dziadek).
II. Część główna
1. „Babcia i dziadzio” – rozmowa w oparciu o opowiadanie.
Dzieci zebrane na dywanie wysłuchują czytanego przez nauczycielkę opowiadania. Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat opowiadania:
• pytania:
- Dlaczego w domu tej pani było zawsze wesoło?
- Kto mieszkał u niej w domu?
- Kto pomagał dzieciom, gdy tata i mam byli zajęci?
- Co robiła babcia?
- Czym zajmował się dziadek?
- A co wy byście zrobili, gdyby babcia lub dziadek potrzebowali pomocy?
- W czym pomagacie dziadkom?
- Co najchętniej robicie razem z babcią lub dziadkiem?
2. „Babcia ma święto” – wspólne śpiewanie piosenki, zabawa przy piosence.
Dzieci wspólnie śpiewają piosenkę z równoczesnym wykonywaniem wcześniej opracowanych ruchów.
3. „Serwetka dla babci” – układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej.
Dzieci dzielą się na grupy (zgodnie z kolorami naklejek). Nauczycielka demonstruje sposób wykonania serwetki. Każde z grup otrzymuje arkusz papieru (serwetka) oraz zestaw elementów mozaiki geometrycznej jednego koloru. Dzieci mają za zadanie ułożyć elementy na arkuszu papieru aby powstał wzór na serwetkę dla babci.
Po zakończeniu pracy następuje obejrzenie ich, dzieci z poszczególnych grup krótko wypowiadają się na temat wykonanej serwetki, nazywają kolor elementów z których układali.
III. Część końcowa
1. „Robimy ciasto dla babci” – opowieść ruchowa.
Dzieci stają w luźnej grupie, słuchają opowieści nauczycielki i naśladują wykonywane przez nią czynności.
Zrobimy teraz pyszne ciasto specjalnie dla naszej babci. Na początek przygotujemy potrzebne składniki. Z górnej półki weźmiemy dużą miskę, z szuflady łyżkę. Otwieramy lodówkę i wkładamy do miseczki 4 jajka, wbijamy je do dużej miski, dodajemy szczyptę soli. Wsypujemy cukier i wrzucamy jedną kostkę masła. Teraz dokładnie wszystko mieszamy. Następnie do ciasta dodajemy 3 szklanki maki, oraz dwie łyżeczki proszku do pieczenia i mieszamy bardzo dokładnie. Na koniec dodajemy 2 łyżki kakao i jeszcze dokładnie mieszamy. Teraz wylewamy ciasto do blachy i mama wkłada je do piekarnika. Czekamy aż się upiecze i mama wyjmie je z blaszki. Upieczone ciasto smakowicie pachnie. Teraz trzeba je pokroić na kawałki. Aj! Uważajcie, jest gorące! Odczekamy chwilkę, i kroimy. Kawałki układamy na talerzyku zanosimy pyszne ciasto naszej kochanej babci. Smacznego babciu!
Nauczycielka proponuje chętnym dzieciom pokolorowanie obrazka „Pomagam babci”