Chemia

Michał Sienkiewicz
 
 
X Liceum Ogólnokształcące im. Wiesławy
Szymborskiej w Białymstoku
 
Wprowadzenie do metod spektroskopowych pod kątem nowej matury 2023
 
 
W obliczu nieustannie rozwijającej się dziedziny chemii analitycznej, metody spektroskopowe stanowią fundament nowoczesnych technik badawczych. Ich zdolność do precyzyjnego rozpoznawania i charakteryzowania substancji sprawia, że są one niezastąpione w wielu aspektach naukowych, od odkryć akademickich po zastosowania przemysłowe.
Niniejszy artykuł, skierowany do uczniów przygotowujących się do nowej formuły matury 2023, ma na celu przybliżenie dwóch kluczowych technik: Nuklearnego Rezonansu Magnetycznego (NMR) oraz Spektrometrii Mas (MS). Zaprezentowane zostaną podstawowe zasady działania tych metod, ich
zastosowania oraz praktyczne wskazówki, które umożliwią czytelnikom samodzielne analizy spektroskopowe. Przystępne wyjaśnienia teoretyczne, wsparte przykładami i ilustracjami, pozwolą na głębsze zrozumienie tematu i wykorzystanie tej wiedzy w praktycznych zadaniach egzaminacyjnych.
  
Metody spektroskopowe odgrywają kluczową rolę we współczesnej nauce oraz analizie chemicznej. Można powiedzieć że bez tych metod byłoby nam ciężko tak szybko i jednoznacznie określić jakie substancje znajdują się w naszych próbkach. Pozwalają one przeprowadzać analizy skomplikowanych procesów zachodzących w naszym organizmie np. metabolizm leków, określić strukturę nowo otrzymanych lub wyizolowanych związków, oraz pozwala na identyfikację znanych związków m.in. w analizie kryminalnej czy też antydopingowej. Celem tego artykułu jest pomoc w prostych analizach jakie mogą pojawić się czy to na maturze, czy też olimpiadzie. Długo zastanawiałem się czy oprzeć się na teorii, która opisuje nam zachowanie jądra atomowego w polu magnetycznym oraz jakie to ma przełożenie na widmo (podstawy nuklearnego rezonansu magnetycznego z ang. Nucelar Magnetic Resonance – skrót NMR) oraz jak otrzymujemy widmo mas (Spektrometria mas – ang. Mass spectroscopy skrót MS), czy też opisać to z pominięciem teorii upraszczając do kilka prostych zasad pozwalających na rozwiązanie prostych struktur. Wiedząc, że drugie podejście (nawet bez znajomości teorii) pozwala na rozwiązywanie nawet trudnych struktur „teorii” będzie jeden akapit gdzie przybliżę teorię bardzo ją upraszczając co byłoby nie do przyjęcia na poziomie akademickim. Ale nie jesteśmy na studiach, a osoby zainteresowane odsyłam do literatury.
 
 
...
 

 

Analiza wyników egzaminu maturalnego 2010 

Izabela Poławska - doradca metodyczny chemii 

 

- pobierz prezentację w formacie pdf -  

Izabela Popławska, Ewa Korbut-Papciak

Badanie wybranych wskaźników klasy czystości wód powierzchniowych.

Woda jest najważniejszym i najbardziej rozpowszechnionym związkiem chemicznym w świecie. Jest decydującym czynnikiem o życiu na Ziemi, wchodzi w skład każdej żywej komórki, jest środowiskiem, w którym zachodzą procesy biochemiczne w żywych organizmach, środowiskiem bytowania licznych gatunków roślin, zwierząt i mikroorganizmów, ważnym czynnikiem klimatycznym i geologicznym. Woda rozpuszcza olbrzymią ilość związków chemicznych, jest środowiskiem licznych reakcji chemicznych, przedmiotem konsumpcji, niezbędnym czynnikiem higieny człowieka, a także podstawowym czynnikiem rozwoju rolnictwa, przemysłu i innych działów gospodarki.

mgr Agnieszka Zielenkiewicz, mgr Katarzyna Ignatiuk

ZAJĘCIA KOŁA EKOLOGICZNEGO BADANIE MECHANIZMU POWSTAWANIA KWAŚNEGO OPADU ORAZ JEGO WPŁYWU NA ROŚLINY I WYBRANE MATERIAŁY.

CELE OGÓLNE:
Poznawcze:

  • - Zapoznanie ze szkodliwym działaniem dwutlenku siarki na środowisko 
  • - Zapoznanie z mechanizmem powstawania kwaśnych deszczy: jako rezultat rozpuszczania się dwutlenku siarki w kropelkach wody w atmosferze

 

mgr Dorota Mironiuk, mgr Katarzyna Ignatiuk

Scenariusze zajęć dotyczących produkcji szkła i wykorzystania stłuczki szklanej na lekcjach chemii lub zajęciach pozalekcyjnych w liceum w ramach realizacji ścieżki ekologicznej.

WSTĘP

Propozycja realizacji tematów dotyczących produkcji szkła i wykorzystania stłuczki szklanej na lekcjach chemii lub zajęciach pozalekcyjnych w liceum w ramach realizacji ścieżki ekologicznej. Scenariusze zajęć opracowano w oparciu o:
Podstawę programową:
• chemia w życiu gospodarczym, społecznym i ochronie środowiska,
• ekonomiczne i społeczne aspekty związków między człowiekiem i jego działalnością a środowiskiem.

Lipiec 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4