mgr Dorota Mironiuk, mgr Katarzyna Ignatiuk
Scenariusze zajęć dotyczących produkcji szkła i wykorzystania stłuczki szklanej na lekcjach chemii lub zajęciach pozalekcyjnych w liceum w ramach realizacji ścieżki ekologicznej.
WSTĘP
Propozycja realizacji tematów dotyczących produkcji szkła i wykorzystania stłuczki szklanej na lekcjach chemii lub zajęciach pozalekcyjnych w liceum w ramach realizacji ścieżki ekologicznej. Scenariusze zajęć opracowano w oparciu o:
Podstawę programową:
• chemia w życiu gospodarczym, społecznym i ochronie środowiska,
• ekonomiczne i społeczne aspekty związków między człowiekiem i jego działalnością a środowiskiem.
Standardy osiągnięć:
• umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym,
• umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
• dostrzeganie zagrożeń dla współczesnej cywilizacji wynikających z nieracjonalnego korzystania z zasobów środowiska.
Scenariusz zajęć 1
Temat: Produkcja szkła – obciążenie środowiska produkcją.
Poziom: liceum ogólnokształcące
Przedmiot: chemia
Podstawa programowa:
- chemia w życiu gospodarczym, społecznym i ochronie środowiska,
- ekonomiczne i społeczne aspekty związków między człowiekiem i jego działalnością a środowiskiem.
Standardy osiągnięć:
- umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym,
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
- dostrzeganie zagrożeń dla współczesnej cywilizacji wynikających z nieracjonalnego korzystania z zasobów środowiska.
Cele:
Uczeń:
- wymienia przykłady produktów szklanych i zaklasyfikuje do odpowiednich grup ze względu na zastosowanie (gospodarcze, opakowania, techniczne, budowlane),
- wskazuje etapy produkcji szkła oraz surowce do produkcji,
- omawia szkodliwość przemysłu szklarskiego dla środowiska.
Metody i techniki:
- praca z tekstem
- praca w grupach i frontalna
- pogadanka z elementami problemowości z zastosowanie mapy mentalnej
Środki dydaktyczne:
- rozsypanka do ułożenia
- fragmenty tekstów z książki „Technologia szkła” – praca zbiorowa
- arkusz szarego papieru, karteczki samoprzylepne, flamastry
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Przebieg zajęć:
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf