mgr Agnieszka Zielenkiewicz, mgr Katarzyna Ignatiuk
ZAJĘCIA KOŁA EKOLOGICZNEGO BADANIE MECHANIZMU POWSTAWANIA KWAŚNEGO OPADU ORAZ JEGO WPŁYWU NA ROŚLINY I WYBRANE MATERIAŁY.
CELE OGÓLNE:
Poznawcze:
- - Zapoznanie ze szkodliwym działaniem dwutlenku siarki na środowisko
- - Zapoznanie z mechanizmem powstawania kwaśnych deszczy: jako rezultat rozpuszczania się dwutlenku siarki w kropelkach wody w atmosferze
Wychowawcze:
- - Zdobywanie wiedzy i kształcenie umiejętności przez działanie – eksperyment chemiczny
- - Uświadomienie szkodliwego działania SO2 na środowisko – rośliny i różne materiały
- - Rozwijanie świadomości samokontroli i samooceny
Praktyczne:
- - Nabywanie umiejętności przeprowadzania doświadczeń, opisywania obserwacji i wyciągania wniosków
- - Stosowanie zasad pracy w zespole
- - Rozwijanie sprawności intelektualnej
FORMA: praca w zespołach, frontalna
METODA: praktyczna - eksperyment chemiczny
CELE OPERACYJNE:
uczeń:
- wyjaśni skutki oddziaływania SO2 na roślinność, budowle, konstrukcje metalowe, włókna bawełniane i poliamidowe
- wyjaśni skutki oddziaływania kwaśnych deszczy na glebę i wody oraz żyjące tam organizmy
- rozumie, kiedy i dlaczego mówimy o klęsce ekologicznej
- omawia wpływ picia kwaśnej wody na zdrowie człowieka
- rozumie mechanizm powstawania kwaśnych deszczy jako rezultat rozpuszczania się dwutlenku siarki i tlenku azotu w kropelkach wody w atmosferze
- zbada zmiany barwy wskaźników ( fenoloftaleina, oranż metylowy, sok z czerwonej kapusty) wobec kwasów, zasad i wody
- wykona doświadczenie ukazujące powstawanie kwaśnych deszczy
- zbada wpływ suchego i mokrego opadu na rośliny
- zbada wpływ mokrego opadu na wybrane materiały (tynk, żelazo, włókna bawełniane i poliamidowe)
- opisze obserwacje i wyciągnie wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
- rozumie potrzebę powoływania do życia obszarów chronionych
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf