mgr Dorota Mironiuk, mgr Katarzyna Ignatiuk

Scenariusz zajęć do realizacji treści ścieżek edukacyjnych – ekologicznej i prozdrowotnej w gimnazjum
(korelacja pomiędzy biologią, chemią i informatyką).

Temat: Porosty – wskaźnikiem zanieczyszczeń środowiska. Wpływ szkodliwego działania tlenku siarki (IV) na środowisko.

 

 

I. Cele edukacyjne zajęć:
a) Uczeń wie:
- jaki jest wpływ SO2 na organizm roślinny i ludzki,
- jak zachowywać się w lesie,
- jakie są źródła emisji SO2,
- co to jest skala porostowa.
b) Uczeń potrafi:
- wykonać proste doświadczenie wg instrukcji,
- zapisać proste równania reakcji,
- formułować wnioski na podstawie doświadczeń chemicznych i ich wyników,
- korzystać z programów multimedialnych, wyszukiwać potrzebne informacje,
- pracować w zespole,
- wyjaśnić skutki oddziaływania SO2 na roślinność i człowieka,
- rozpoznać formy plech zaobserwowanych porostów,
- określić jaki procent powierzchni zajmują porosty,
- posługiwać się skalą porostową (określa zawartość SO2 w powietrzu na podstawie skali), 
- dbać o własne zdrowie,
- zmierzyć tętno.
c) Uczeń rozumie:
- że ruch na świeżym powietrzu ma korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu,
- rolę porostów jako wskaźnika zanieczyszczeń środowiska,
- pojęcie kwaśnych deszczów. 

II. W ramach zajęć będą realizowane treści ścieżek międzyprzedmiotowych – ekologicznej i prozdrowotnej.

Edukacja ekologiczna:
a) Cele edukacyjne:
- uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego w najbliższym otoczeniu.
b) Zadania szkoły:
- kształtowanie proekologicznej motywacji uczniów.
c) Treści:
- przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze,
- różnorodność biologiczna – gatunkowa i ekosystemów – znaczenie jej ochrony.
d) Osiągnięcia:
- dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością. 

Edukacja prozdrowotna:
a) Cele edukacyjne:
- kształtowanie zdrowego stylu życia i ulepszanie harmonijnego rozwoju.
b) Zadania szkoły:
- stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia oraz harmonijnego rozwoju,
- uświadamianie własnej odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia.
c) Treści:
- aktywność ruchowa i umysłowa - wypoczynek czynny.
d) Osiągnięcia:
- podejmowanie działań na rzecz ochrony zdrowia.

....

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)
sobota, 05.04.2025
08:30 17:30
Kurs nadający uprawnienia Trenera Zarządzania Złością i Emocjami Trudnymi. Trening Kontrolowania Złości , Agresji i Emocji Trudnych. (STACJONARNE)