mgr Dorota Mironiuk, mgr Katarzyna Ignatiuk

Scenariusz zajęć do realizacji treści ścieżek edukacyjnych – ekologicznej i prozdrowotnej w gimnazjum
(korelacja pomiędzy biologią, chemią i informatyką).

Temat: Porosty – wskaźnikiem zanieczyszczeń środowiska. Wpływ szkodliwego działania tlenku siarki (IV) na środowisko.

 

 

I. Cele edukacyjne zajęć:
a) Uczeń wie:
- jaki jest wpływ SO2 na organizm roślinny i ludzki,
- jak zachowywać się w lesie,
- jakie są źródła emisji SO2,
- co to jest skala porostowa.
b) Uczeń potrafi:
- wykonać proste doświadczenie wg instrukcji,
- zapisać proste równania reakcji,
- formułować wnioski na podstawie doświadczeń chemicznych i ich wyników,
- korzystać z programów multimedialnych, wyszukiwać potrzebne informacje,
- pracować w zespole,
- wyjaśnić skutki oddziaływania SO2 na roślinność i człowieka,
- rozpoznać formy plech zaobserwowanych porostów,
- określić jaki procent powierzchni zajmują porosty,
- posługiwać się skalą porostową (określa zawartość SO2 w powietrzu na podstawie skali), 
- dbać o własne zdrowie,
- zmierzyć tętno.
c) Uczeń rozumie:
- że ruch na świeżym powietrzu ma korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu,
- rolę porostów jako wskaźnika zanieczyszczeń środowiska,
- pojęcie kwaśnych deszczów. 

II. W ramach zajęć będą realizowane treści ścieżek międzyprzedmiotowych – ekologicznej i prozdrowotnej.

Edukacja ekologiczna:
a) Cele edukacyjne:
- uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego w najbliższym otoczeniu.
b) Zadania szkoły:
- kształtowanie proekologicznej motywacji uczniów.
c) Treści:
- przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze,
- różnorodność biologiczna – gatunkowa i ekosystemów – znaczenie jej ochrony.
d) Osiągnięcia:
- dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością. 

Edukacja prozdrowotna:
a) Cele edukacyjne:
- kształtowanie zdrowego stylu życia i ulepszanie harmonijnego rozwoju.
b) Zadania szkoły:
- stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia oraz harmonijnego rozwoju,
- uświadamianie własnej odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia.
c) Treści:
- aktywność ruchowa i umysłowa - wypoczynek czynny.
d) Osiągnięcia:
- podejmowanie działań na rzecz ochrony zdrowia.

....

Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf

Listopad 2024
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najbliższe wydarzenia

czwartek, 21.11.2024
10:00 13:00
XXI Konferencja metodyczna Oddziaływania terapeutyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
15:30 18:00
Sieć współpracy i samokształcenia – AI jako pomoc i narzędzie w tworzeniu materiałów dydaktycznych na lekcje przedmiotów humanistycznych. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:00 20:00
Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych w przedszkolu dla dzieci starszych (5-6 latki). Część główna zajęć – budowa, założenia, praktyczne zastosowanie gier, zabaw i ćwiczeń. (STACJONARNE)
czwartek, 21.11.2024
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów (Dekanat Śródmieście). (STACJONARNE)
piątek, 22.11.2024
17:00 20:00
Usprawnianie motoryki małej i dużej u dzieci i uczniów - Terapia ręki (STACJONARNE)
sobota, 23.11.2024
10:00 13:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: „Kreatywne pytania” – rozbudzić ciekawość uczniów, (Dekanat Zabłudów) (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 19:00
Kreatywnie na lekcjach chemii. (STACJONARNE)
poniedziałek, 25.11.2024
15:00 20:00
Nauczyciel umiejętny cyfrowo: GENIALLY – narzędzie do atrakcyjnego przekazu treści. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 20:00
Warm up! Energizer im DaF – Unterricht -czyli o roli rozgrzewki na lekcji języka obcego- szkolenie metodyczne. (ON-LINE)
poniedziałek, 25.11.2024
16:00 18:00
NAUCZYCIELU! Masz prawo się bronić! Nauczyciel w sytuacji zagrożenia – warsztat wprowadzający z elementami samoobrony prowadzony przez Experta United Krav Maga World Organisation (STACJONARNE)