Anna Obiedzińska
ŻYWIENIE A CHEMIA
scenariusz projektu
chemia - szkoła ponadgimnazjalna
Projekt jest jedną z aktywizujących metod nauczania, w której uczniowie realizują przedsięwzięcie na podstawie wcześniej ustalanych założeń. Na początku określa się cel pracy i metody, termin realizacji, osoby odpowiedzialne, zasady prezentacji i oceniania. Podstawowym założeniem tej metody jest planowanie pracy nauczyciela, często związanej z wieloprzedmiotowością tematu oraz mobilizowanie uczniów do samodzielnej pracy oraz współdziałania w grupie. Uwzględniając fakt uzyskania wielu pozytywnych celów dydaktycznych często stosuję metodę projektu na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w ramach koła chemiczno – ekologicznego. W I semestrze realizowałam z młodzieżą kl. III technikum projekt zatytułowany „Żywienie a chemia”.
Cele:
Metoda pracy: projekt.
Forma pracy: grupowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne: literatura dotycząca żywienia i medyczna, wycinki z prasy, Internet, folia, mazaki, zastawa stołowa.
Termin realizacji: 2 tygodnie.
Uwagi dotyczące realizacji:
Projekt stanowi ogólne spojrzenie na związek chemii z żywieniem człowieka. Uczniowie pracują 4 grupach. Każda grupa otrzymała zadania do realizacji;
Grupa I: Zasady zdrowego żywienia.
Grupa II: Czy wiesz, co jesz?
Forma prezentacji: makieta , tabela ukazująca dodatki chemiczne, symbol E i nazwę, występowanie.
Grupa III: Właściwe przechowywanie żywności.
Forma prezentacji: plansza, wypowiedź ustna.
Grupa IV: Estetyka w żywieniu.
Forma prezentacji: wypowiedź ustna, prezentacja nakrycia stołu i scenka przy estetycznie nakrytym stole.
Źródła informacji: literatura medyczna, podręczniki z przedmiotów zawodowych, chemii, Internet, książki kucharskie, wywiad z rodzicami i szefem kuchni.
W czasie zbierania materiałów uczniowie konsultowali się ze mną i ustalaliśmy końcową treść materiału i formę prezentacji.
...
Całość publikacji dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie zip