Michał Sienkiewicz
 
 
X Liceum Ogólnokształcące im. Wiesławy
Szymborskiej w Białymstoku
 
Wprowadzenie do metod spektroskopowych pod kątem nowej matury 2023
 
 
W obliczu nieustannie rozwijającej się dziedziny chemii analitycznej, metody spektroskopowe stanowią fundament nowoczesnych technik badawczych. Ich zdolność do precyzyjnego rozpoznawania i charakteryzowania substancji sprawia, że są one niezastąpione w wielu aspektach naukowych, od odkryć akademickich po zastosowania przemysłowe.
Niniejszy artykuł, skierowany do uczniów przygotowujących się do nowej formuły matury 2023, ma na celu przybliżenie dwóch kluczowych technik: Nuklearnego Rezonansu Magnetycznego (NMR) oraz Spektrometrii Mas (MS). Zaprezentowane zostaną podstawowe zasady działania tych metod, ich
zastosowania oraz praktyczne wskazówki, które umożliwią czytelnikom samodzielne analizy spektroskopowe. Przystępne wyjaśnienia teoretyczne, wsparte przykładami i ilustracjami, pozwolą na głębsze zrozumienie tematu i wykorzystanie tej wiedzy w praktycznych zadaniach egzaminacyjnych.
  
Metody spektroskopowe odgrywają kluczową rolę we współczesnej nauce oraz analizie chemicznej. Można powiedzieć że bez tych metod byłoby nam ciężko tak szybko i jednoznacznie określić jakie substancje znajdują się w naszych próbkach. Pozwalają one przeprowadzać analizy skomplikowanych procesów zachodzących w naszym organizmie np. metabolizm leków, określić strukturę nowo otrzymanych lub wyizolowanych związków, oraz pozwala na identyfikację znanych związków m.in. w analizie kryminalnej czy też antydopingowej. Celem tego artykułu jest pomoc w prostych analizach jakie mogą pojawić się czy to na maturze, czy też olimpiadzie. Długo zastanawiałem się czy oprzeć się na teorii, która opisuje nam zachowanie jądra atomowego w polu magnetycznym oraz jakie to ma przełożenie na widmo (podstawy nuklearnego rezonansu magnetycznego z ang. Nucelar Magnetic Resonance – skrót NMR) oraz jak otrzymujemy widmo mas (Spektrometria mas – ang. Mass spectroscopy skrót MS), czy też opisać to z pominięciem teorii upraszczając do kilka prostych zasad pozwalających na rozwiązanie prostych struktur. Wiedząc, że drugie podejście (nawet bez znajomości teorii) pozwala na rozwiązywanie nawet trudnych struktur „teorii” będzie jeden akapit gdzie przybliżę teorię bardzo ją upraszczając co byłoby nie do przyjęcia na poziomie akademickim. Ale nie jesteśmy na studiach, a osoby zainteresowane odsyłam do literatury.
 
 
...
 
Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Starosielce) (STACJONARNE)
czwartek, 03.04.2025
15:30 18:00
Tworzenie cyfrowych lekcji języka obcego z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – jak zacząć? (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:00 20:00
Sieć współpracy nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych (ON-LINE)
czwartek, 03.04.2025
17:15 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
piątek, 04.04.2025
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe: Uważność – usłyszeć „teraz”. Usłyszeć, by zrozumieć. (Dekanat Białostoczek) (STACJONARNE)
sobota, 05.04.2025
08:30 17:30
Kurs nadający uprawnienia Trenera Zarządzania Złością i Emocjami Trudnymi. Trening Kontrolowania Złości , Agresji i Emocji Trudnych. (STACJONARNE)