Scenariusz zajęć ruchowych 

przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 43 w Białymstoku 24 lutego 2014r.

Anna Zalewska
Renata Niewiarowska

Temat zajęć: „Sprężynkowe tańce”.
Grupa:
6-latki
Cele:
- nabywanie swobody, elastyczności i płynności ruchów,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie inwencji twórczej.

Metody: metoda twórczej gimnastyki rytmicznej M. i A. Kniessów

Formy organizacyjne: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Pomoce: gumo-sprężynki w kolorze czarnym i białym ozdobione kolorowymi tasiemkami, odtwarzacz MP3, nagrania z muzyką o wyraźnym rytmie oraz relaksacyjną

Przebieg:

I Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek przy muzyce o szybkim rytmie.
II Ćwiczenia indywidualne:

  1. „Sprężynki”
    Stanie w lekkim rozkroku. Rytmiczne rozciąganie gumo-sprężynki na wysokości klatki piersiowej.
  2. „Wycieraczki”
    Dzieci stoją w rozkroku, ręce uniesione wysoko. Rytmiczne skłony w lewo i w prawo.
  3. „Pokłony”
    Dzieci stoją w rozkroku, ręce uniesione wysoko. Skłon tułowia do nogi lewej, następnie wyprost  i skłon do nogi prawej.
  4. „Napinanie łuku”
    Rozciąganie gumo-sprężynki jedną ręką przy wyprostowanej drugiej ręce, w prawą i w lewą stronę.
  5. „Ręcznik”
    Stanie w rozkroku, lewa ręka dołem w tyle ugięta w łokciu, prawa wzniesiona w górę nad głową. Rytmiczne unoszenie rąk w górę i w dół.
  6. „Pompowanie koła”
    Dzieci zakładają jeden koniec gumo-sprężynki na stopę, drugi zaś trzymają oburącz. Rytmiczne rozciąganie przyboru w górę i w dół.
  7. „Kontrabas”
    Pozycja wyjściowa j.w. Rytmiczne szarpanie rozciągniętej gumo-sprężynki lewą ręką.
  8. „Ciężarek”
    Pozycja wyjściowa j.w. Unoszenie prawej nogi lewą ręką.

Ćwiczenie nr 6, 7, 8 powtarzamy ze zmianą nogi.

III Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek w pozycji stojącej (muzyka relaksacyjna).
IV Ćwiczenia w parze:

  1. „Piłowanie drewna”
    Dzieci stoją naprzeciwko siebie w lekkim rozkroku. Ręce wyprostowane i skierowane w stronę partnera. Uginanie raz prawego, raz lewego ramienia.
  2. „Nożyczki”
    Dzieci w parze krzyżują gumo-sprężynki. Jedno dziecko stoi w lekkim rozkroku, ma złączone dłonie. Drugie wykonuje przysiad z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok.
  3. „Podwójne nożyczki”
    Stanie w lekkim rozkroku, skrzyżne trzymanie przyboru. Wymachy rąk w bok.
  4. „Piłowanie drewna” (patrz pkt.1) przy skrzyżowanych gumo-sprężynkach.
  5. „Nawijanie nitki”
    Dzieci stoją obok siebie trzymając w jednym ręku złączone przybory. Na zmianę wykonują obroty w stronę partnera.
  6. „Koniki”
    Dzieci stają jedno za drugim, podają sobie gumo-sprężynki, tworząc w ten sposób zaprzęgi. Poruszają się w rytmie muzyki.
V Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek w pozycji siedzącej (muzyka relaksacyjna).

VI  Ćwiczenia w grupie:

  1. „Drabina”
    Dzieci podzielone są na dwie grupy. Każda z grup rozkłada swoje gumo-sprężynki równolegle w odległości jednego kroku. Następnie ustawiają się w rzędzie za nauczycielem i przechodzą rytmicznie po przyborach.
  2. „Tory kolejowe”
    Pozycja wyjściowa j.w. Dzieci przebiegają rytmicznie pomiędzy rozłożonymi gumo-sprężynkami.
  3. „Błotna przeprawa”
    Dzieci z białymi gumo-sprężynkami dobierają się w pary i ustawiają się w dowolnym miejscu sali. W siadzie klęcznym trzymają przybory przed sobą. Pozostałe dzieci pokonują przeszkody, stawiając stopy na naprężone gumo-sprężynki. Wykonują przy tym ćwiczenie wyprostne, rozciągając przybory z tyłu na wysokości ramion.
    Po wykonaniu ćwiczenia dzieci zamieniają się rolami.
  4. „Tunel”
    Dzieci z czarnymi gumo-sprężynkami dobierają się w pary, stoją naprzeciwko siebie w lekkim rozkroku. Ręce wyprostowane i skierowane w stronę partnera. Pozostałe dzieci przebiegają rytmicznie pod przyborami.
    Po wykonaniu ćwiczenia dzieci zamieniają się rolami.
  5. „Gwiazda”
    Dzieci z czarnymi przyborami zakładają końce gumo-sprężynek na lewą rękę nauczyciela, zaś dzieci z białymi - na rękę prawą. Następnie poruszają się w rytmie muzyki.
  6. „Karuzela”
    Dzieci trzymając przybory tworzą duże koło i przemieszczają się po sali cwałem bocznym.
  7. „Wąż”
    Następuje rozłączenie koła i utworzenie węża, który porusza się po całej sali za nauczycielem.
  8. „Ślimak”
    Na zakończenie zajęć dzieci poruszają się jedno za drugim, tworząc spiralę.

 

Kwiecień 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Najbliższe wydarzenia

czwartek, 18.04.2024
09:00
„Kolorowy świat matematyki” zabawy matematyczne- ruchowe z wykorzystaniem metod aktywizujących. (STACJONARNE)
czwartek, 18.04.2024
13:30 17:30
Poezja dostępna dla każdego - jak uatrakcyjnić spotkania z liryką w szkole ponadpodstawowej? (STACJONARNE)
czwartek, 18.04.2024
16:00 18:15
Wiosenne i letnie wariacje z farbami (STACJONARNE)
czwartek, 18.04.2024
17:00 20:00
„Wiosenne zabawy z wykorzystaniem darów Froebla i zabaw logorytmicznych (STACJONARNE)
czwartek, 18.04.2024
17:00 21:00
Dekanalne Dni Szkoleniowe - "Myśl, czuj, zadbaj" - pomyśleć, poczuć, odkryć kontekst, ocenić. (Dekanat Śródmieście) (STACJONARNE)
piątek, 19.04.2024
09:00 13:00
Sieć doskonalenia wizytatorów nauki religii: Temat podany zostanie na drugim spotkaniu (STACJONARNE)
piątek, 19.04.2024
14:00 18:00
Narzędzia pomiaru dydaktycznego – wykorzystanie testu w nawiązaniu do realizacji tematyki biblijnej – Ewangelia św. Łukasza (STACJONARNE)
piątek, 19.04.2024
16:00 20:00
Chemiczny kram- sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli chemii – zajęcia pozalekcyjne (ON-LINE)
sobota, 20.04.2024
11:00 16:00
Wycieczka: miejsca znane tylko mieszkańcom Białegostoku (STACJONARNE)
poniedziałek, 22.04.2024
16:00 20:00
Święty Boże... – prezentacja i kształtowanie umiejętności czytania tekstów liturgicznych w języku cerkiewnosłowiańskim w kontekście realizacji założeń turniejowych (cz. 2) (STACJONARNE)