Scenariusz zajęć ruchowych
przeprowadzonych w Przedszkolu Samorządowym nr 43 w Białymstoku 24 lutego 2014r.
Anna Zalewska
Renata Niewiarowska
Temat zajęć: „Sprężynkowe tańce”.
Grupa: 6-latki
Cele:
- nabywanie swobody, elastyczności i płynności ruchów,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie inwencji twórczej.
Metody: metoda twórczej gimnastyki rytmicznej M. i A. Kniessów
Formy organizacyjne: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce: gumo-sprężynki w kolorze czarnym i białym ozdobione kolorowymi tasiemkami, odtwarzacz MP3, nagrania z muzyką o wyraźnym rytmie oraz relaksacyjną
Przebieg:
I Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek przy muzyce o szybkim rytmie.
II Ćwiczenia indywidualne:
- „Sprężynki”
Stanie w lekkim rozkroku. Rytmiczne rozciąganie gumo-sprężynki na wysokości klatki piersiowej.
- „Wycieraczki”
Dzieci stoją w rozkroku, ręce uniesione wysoko. Rytmiczne skłony w lewo i w prawo.
- „Pokłony”
Dzieci stoją w rozkroku, ręce uniesione wysoko. Skłon tułowia do nogi lewej, następnie wyprost i skłon do nogi prawej.
- „Napinanie łuku”
Rozciąganie gumo-sprężynki jedną ręką przy wyprostowanej drugiej ręce, w prawą i w lewą stronę.
- „Ręcznik”
Stanie w rozkroku, lewa ręka dołem w tyle ugięta w łokciu, prawa wzniesiona w górę nad głową. Rytmiczne unoszenie rąk w górę i w dół.
- „Pompowanie koła”
Dzieci zakładają jeden koniec gumo-sprężynki na stopę, drugi zaś trzymają oburącz. Rytmiczne rozciąganie przyboru w górę i w dół.
- „Kontrabas”
Pozycja wyjściowa j.w. Rytmiczne szarpanie rozciągniętej gumo-sprężynki lewą ręką.
- „Ciężarek”
Pozycja wyjściowa j.w. Unoszenie prawej nogi lewą ręką.
Ćwiczenie nr 6, 7, 8 powtarzamy ze zmianą nogi.
III Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek w pozycji stojącej (muzyka relaksacyjna).
IV Ćwiczenia w parze:
- „Piłowanie drewna”
Dzieci stoją naprzeciwko siebie w lekkim rozkroku. Ręce wyprostowane i skierowane w stronę partnera. Uginanie raz prawego, raz lewego ramienia.
- „Nożyczki”
Dzieci w parze krzyżują gumo-sprężynki. Jedno dziecko stoi w lekkim rozkroku, ma złączone dłonie. Drugie wykonuje przysiad z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok.
- „Podwójne nożyczki”
Stanie w lekkim rozkroku, skrzyżne trzymanie przyboru. Wymachy rąk w bok.
- „Piłowanie drewna” (patrz pkt.1) przy skrzyżowanych gumo-sprężynkach.
- „Nawijanie nitki”
Dzieci stoją obok siebie trzymając w jednym ręku złączone przybory. Na zmianę wykonują obroty w stronę partnera.
- „Koniki”
Dzieci stają jedno za drugim, podają sobie gumo-sprężynki, tworząc w ten sposób zaprzęgi. Poruszają się w rytmie muzyki.
V Indywidualna improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gumo-sprężynek w pozycji siedzącej (muzyka relaksacyjna).
VI Ćwiczenia w grupie:
- „Drabina”
Dzieci podzielone są na dwie grupy. Każda z grup rozkłada swoje gumo-sprężynki równolegle w odległości jednego kroku. Następnie ustawiają się w rzędzie za nauczycielem i przechodzą rytmicznie po przyborach.
- „Tory kolejowe”
Pozycja wyjściowa j.w. Dzieci przebiegają rytmicznie pomiędzy rozłożonymi gumo-sprężynkami.
- „Błotna przeprawa”
Dzieci z białymi gumo-sprężynkami dobierają się w pary i ustawiają się w dowolnym miejscu sali. W siadzie klęcznym trzymają przybory przed sobą. Pozostałe dzieci pokonują przeszkody, stawiając stopy na naprężone gumo-sprężynki. Wykonują przy tym ćwiczenie wyprostne, rozciągając przybory z tyłu na wysokości ramion.
Po wykonaniu ćwiczenia dzieci zamieniają się rolami.
- „Tunel”
Dzieci z czarnymi gumo-sprężynkami dobierają się w pary, stoją naprzeciwko siebie w lekkim rozkroku. Ręce wyprostowane i skierowane w stronę partnera. Pozostałe dzieci przebiegają rytmicznie pod przyborami.
Po wykonaniu ćwiczenia dzieci zamieniają się rolami.
- „Gwiazda”
Dzieci z czarnymi przyborami zakładają końce gumo-sprężynek na lewą rękę nauczyciela, zaś dzieci z białymi - na rękę prawą. Następnie poruszają się w rytmie muzyki.
- „Karuzela”
Dzieci trzymając przybory tworzą duże koło i przemieszczają się po sali cwałem bocznym.
- „Wąż”
Następuje rozłączenie koła i utworzenie węża, który porusza się po całej sali za nauczycielem.
- „Ślimak”
Na zakończenie zajęć dzieci poruszają się jedno za drugim, tworząc spiralę.