Margerita Juszczak
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Bychlewie
Sprawozdanie z uroczystości poświęconej sw. Janowi Pawłowi II w Szkole Podstawowej w Bychlewie
„Prawdziwy wychowawca uczestniczy (…) w życiu młodzieży, interesuje się jej problemami, stara się poznać jej zapatrywania, uczestniczy w jej życiu sportowym i kulturalnym, w jej rozmowach; jako dojrzały i odpowiedzialny przyjaciel wskazuje dobre cele i drogi do ich osiągnięcia (…). W takim klimacie „pedagogicznej obecności” wychowawca nie jest uważany za „przełożonego”, lecz za „ojca, brata i przyjaciela”.
Jan Paweł II, list Juvenium Patris
„ Nauczanie Jana Pawła II stanowi dziedzictwo, którego wartość trudno przecenić. Skarbiec listów, encyklik, adhortacji, katechez, przemówień nadal jest dla nas źródłem poznania samych siebie. Starsze pokolenie doskonale pamięta jego nauczanie , ale dla dzieci i młodzieży jest to postać niemal równie historyczna jak Mieszko I.
Dlatego postanowiliśmy w naszej szkole zainteresować uczniów Jego osobą, aby na nowo odkrywać – wspólnie z uczniami, rodzicami i wszystkimi chętnymi z naszej lokalnej , małej społeczności – na przykładzie właśnie tej jednej, konkretnej osoby.
Wspomniany przeze mnie uroczysty Apel Papieski w naszej szkole odbywa się już od 13 lat . Tematyka naszych uroczystości oscyluje wokół najważniejszych wartości, którymi żyje człowiek (niezależnie od wieku) takich jak: przyjaźń, miłość, wolność, prawda. W tym roku szkolnym 27 października 2022 r. mottem przewodnim były słowa wypowiedziane na placu św. Piotra w Watykanie w dniu rozpoczęcia pontyfikatu „Nie lękajcie się”.
Ojciec Święty emanował świętością, czyli pięknem swojego człowieczeństwa, bogactwem osobowości, dobrocią i miłością zarówno wobec Boga jak i drugiego człowieka. Niektóre przesłania papieża skierowane do ludzi dobrej woli uczniowie z klasy III, IV i VII przedstawili w formie montażu słowno – muzycznego. Udział w Apelu Papieskim nauczycieli, rodziców, absolwentów oraz sympatyków szkoły stał się już tradycją. Gościem specjalnym w tym roku była pani Agnieszka Greinert – aktorka, profesor Szkoły Teatralnej w Łodzi, która wykonała utwór pt. „ Strumień”.
Uroczystość ku czci św. Jana Pawła II spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem i dostarczyła wielu wzruszeń zarówno zaproszonym gościom jak i całej społeczności szkolnej. Wszystkim: nauczycielom, wychowawcom, rodzicom bardzo zależy na tym, aby nauczanie naszego Papieża nadal kształtowało postawy młodych ludzi.
Beata Smolińska
Scenariusz zajęć przeprowadzonych w świetlicy szkolnej
Temat : Jedzmy owoce i warzywa. Przygotowanie sałatki owocowej.
Cel ogólny :
• wdrażanie racjonalnych sposobów i nawyków żywieniowych
Cele szczegółowe:
• rozpoznawanie zgromadzonych warzyw i owoców za pomocą wzroku, smaku, dotyku, węchu;
• wyszukiwanie informacji na temat wartości odżywczych warzyw i owoców;
• kształtowanie dobrego klimatu w grupie
• przestrzeganie zasad higieny podczas przygotowania sałatki owocowej;
• wspólne przygotowanie sałatki i kulturalne jej spożycie
Uczeń:
• rozpoznaje za pomocą zmysłów owoce i warzywa;
• wie, że owoce i warzywa są źródłem witamin potrzebnych dla zdrowia;
• przestrzega zasad higieny podczas przygotowania sałatki owocowej;
• bezpiecznie posługuje się nożem;
• kulturalnie spożywa posiłek;
• zgodnie współpracuje w grupie;
Czas trwania : 2 godziny
Metody:
• aktywizujące – burza mózgów, praca w małych grupach
• gry i zabawy interakcyjne
• działanie praktyczne
Środki dydaktyczne: różne owoce i warzywa, kolorowe brystole, tablica, kreda, Encyklopedie Zdrowia -4 egz. , czasopisma „ Zdrowie” , „ Uroda”, deski do krojenia, noże, miski, salaterki, plastikowe talerzyki, obrusy, fartuszki, serwetki
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
Witam wszystkie dzieci które :
- dziś rano zjadły śniadanie
- zabrały do szkoły owoc
- mają dobry humor
- są głodne
- wczoraj zjadły surówkę warzywną w czasie obiadu
Uczniowie , którzy czują się powitani, klaszczą w dłonie.
2. Zagadka owocowo - warzywna „ Co to jest?”
Dzieci kolejno wkładają rękę do worka i przez dotyk rozpoznają przedmiot, podają jego nazwę, następnie wyjmują z worka i sprawdzają , czy prawidłowo odgadły .
3. Podział zgromadzonych darów na dwie grupy: warzywa i owoce , a następnie uzupełnienie tabeli , podanie tematu zajęć.
OWOCE | WARZYWA |
Jabłko, gruszka, morela brzoskwinia , winogrona, śliwka, rodzynki, itp. | Ziemniak, burak, marchew, pietruszka seler, por, cebula, itp. |
4. Wypowiedzi uczniów na temat „ Dlaczego warto jeść warzywa i owoce?”
Nauczyciel zapisuje wszystkie odpowiedzi na tablicy a następnie wspólnie z dziećmi dokonuje oceny wszystkich propozycji . Wybór najlepszych pomysłów.
5. Zagadka owocowo- warzywna „Co to jest?”
Chętni uczniowie mają zasłonięte oczy , nauczyciel daje im do powąchania pokrojone warzywa lub owoce. Uczniowie zaś próbują odgadnąć ich nazwę .
6. Praca w małych grupach wybranych losowo. Zadaniem każdej grupy jest odszukanie informacji w różnych źródłach i udzielenie odpowiedzi na pytanie.
I grupa - Co to są witaminy?
II grupa - W jakich produktach jest najwięcej witaminy A?
III grupa - W jakich produktach jest najwięcej witaminy B?
IV grupa - W jakich produktach jest najwięcej witaminy C?
7. Prezentacja odpowiedzi.
Nauczyciel zwraca uwagę na wykorzystanie warzyw i owoców w lecznictwie
( produkcja leków), kosmetologii ( produkcja kosmetyków pielęgnacyjnych),
w codziennym żywieniu.
8. Zabawa „ Czy wiesz, co jesz?”
Nauczyciel kroi owoce i warzywa na małe kawałki, następnie częstuje nimi chętnych uczniów, którzy mają zasłonięte oczy. Uczniowie ci próbują odgadnąć, co jedzą.
9. Ustalenie czynności wykonania sałatki owocowej , zapis ich na tablicy:
10. Przygotowanie sałatki owocowej – praca w małych grupach.
- Nauczyciel sprawdza czy każdy uczeń ma fartuszek , deskę do krojenia i odpowiedni nóż.
- Nauczyciel zwraca uwagę na bezpieczne posługiwanie się nożem.
11. Przygotowanie stolików – porządkowanie , nakrycie obrusem i wspólna degustacja
12. Podsumowanie zajęć:
- Dlaczego należy myć ręce i owoce przed przygotowaniem posiłku i jego spożyciem?
- Jakie witaminy zawarte są w waszych sałatkach owocowych?
- Czego dowiedziałyście się podczas zajęć?
13. Porządkowanie sali po skończonych zajęciach.
Z doświadczeń nauczycieli – wychowawców świetlicy.
Rozwijanie świadomości ekologicznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Magdalena Syguła – Iwaniuk
Izabela Kozikowska
Nauczyciele Szkoły Podstawowej Nr 50 w Białymstoku
„Wszystkie dzieci powinny być przyjaciółmi przyrody i mieć możliwość zostania nimi!” Zrozumienie przyrody i środowiska, „zmysł środowiska”, musi się jednak wykształcić. Procesy prowadzące do osiągnięcia świadomości ekologicznej są jak kwiaty, jak wszystko, co żyje, dlatego należy je zasiać, pielęgnować i wspierać w rozwijaniu się. Tylko ten, kto kocha siebie i życie, wybierze troskliwe sposoby postępowania w kontakcie z przyrodą i z odwagą zaangażuje się w utrzymanie przestrzeni życiowej oraz wystąpi przeciw zniszczeniom.”
Hedwig Wilken
Fundamenty przyszłych działań, styl życia kształtują się już we wczesnych latach szkolnych. Właśnie w klasach I – III u dzieci wyrabiają się pewne nawyki, dlatego tak ważny jest ich kontakt bezpośredni z naturą, rzetelna wiedza o stanie naszego środowiska oraz zagrożeniach, jakie niesie ze sobą współczesna cywilizacja.
Bezpośredni kontakt z przyrodą zaspokaja u dzieci potrzebę obcowania z otoczeniem przyrodniczym, kształtuje emocjonalną więź w stosunku do przyrody i postawy proekologiczne. Dzieci uczą się szacunku do praw przyrody. Wielozmysłowy kontakt z przyrodą jest motorem do twórczego działania dzieci. Czynne poznawanie piękna i bogactwa świata przyrody pokazuje dzieciom możliwości aktywnego spędzania czasu
w atrakcyjnych miejscach najbliższej okolicy.
Wiadomo, że efektywna edukacja, szczególnie w tym wieku, uzależniona jest od stosowania odpowiednich metod.
Wykorzystując naturalne zainteresowanie dzieci otaczającym je światem, założyłyśmy w 2007r. w naszej świetlicy koło przyrodnicze „Z przyrodą na co dzień”. Opracowałyśmy program własny dla uczestników koła: „Z przyrodą na co dzień. Mali miłośnicy i obserwatorzy przyrody”, który rozszerza zakres i poziom treści edukacyjnych.
Program, realizowany w roku szkolnym 2008/09 w przystępny sposób przybliżył dzieciom świat przyrody, zapoznał je ze zjawiskami i zależnościami w przyrodzie, uświadomił, że są częścią świata, jednym z jego elementów.
Metody nauczania, które najczęściej stosowałyśmy były następujące:
- bezpośredniej obserwacji,
- pogadanka,
- burza mózgów,
- bezpośrednich działań.
Pobudzenie zainteresowania i aktywności poznawczej jest możliwe dzięki jego atrakcyjności, a szczególnie poprzez organizowane wyjścia, wycieczki, spotkania.
Aby zainteresowanie dzieci nie było tylko okazjonalne, spotykamy się systematycznie, raz w tygodniu.
Nawiązaliśmy współpracę z Nadleśnictwem Dojlidy, zaprosiliśmy na zajęcia panią leśnik. Założyliśmy w pobliskim lasku ptasią stołówkę, o którą dzieci z koła dbały przez całą zimę. Zorganizowaliśmy zbiórkę pokarmu dla zwierząt ze schroniska.
Wiosną i jesienią posadziliśmy przy szkole drzewka, biorąc udział w akcji „Zielonym do góry”.
Dzieci przez cały rok szkolny zbierały baterie, uczyły się segregacji odpadów w sposób czynny, biorąc udział w kampanii „Sprzątanie świata – Polska 2008” .
Byliśmy na wystawie „Przyroda Podlasia” oraz w lecznicy dla zwierząt „Arka”.
Chcąc przybliżyć tematykę ekologiczną innym dzieciom zorganizowałyśmy w świetlicy konkursy plastyczne: „Zwierzęta polskich lasów”, „Domowi przyjaciele”, „Dbamy o czystość i zdrowie naszej planety” oraz uroczystość dla dzieci z koła pod hasłem „Ziemia oczekuje pomocy”.
Ponadto dzieci brały udział w konkursach wiedzy ekologicznej: ”Las i jego mieszkańcy”, „Nasze zwierzęta”.
Uczestnicy koła wykonali też album p.t. „Las tętni życiem”.
Dzięki świadomej i zamierzonej działalności nauczycieli planowanie i aranżowanie okazji edukacyjnych związanych z kształtowaniem postaw proekologicznych zapewniło:
- stwarzanie sytuacji do bezpośredniego i pośredniego kontaktu z obiektami i zjawiskami przyrodniczymi
- poszerzenie wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach występujących w najbliższym środowisku życia
- uzmysławianie związków przyczynowo – skutkowych procesów przyrodniczych
- przestrzeganie zależności między stanem środowiska a samopoczuciem i zdrowiem ludzi
- kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z zasobów naturalnych i ich ochrony
- kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów, znajdujących się w najbliższym środowisku
- przestrzeganie norm ekologicznych przez siebie i rówieśników, rodzinę
- kształtowanie kultury ekologicznej i zdrowotnej w miejscu zabawy, wypoczynku, nauki i pracy
- umiejętne współdziałanie na rzecz ochrony środowiska
- kształtowanie ekologicznego stylu życia.
Program zajęć pozalekcyjnych w gimnazjum
„Nie wszystko złoto, co się świeci, czyli kupuj z głową”
mgr Joanna Ejsmont
Zajęcia są adresowane do uczniów klas II i III, PG, którzy pozytywnie odpowiedzą na propozycję dodatkowej pracy podczas ośmiu spotkań trwających dwie godziny lekcyjne.
Planowane zajęcia mają na celu umożliwić uczniom przyjęcie krytycznej postawy wobec niektórych ofert współczesnego świata, zachęcić do podejmowania wysiłku stawania się świadomym konsumentem, który chce bardziej „być” niż „mieć”
Sadzę, że propozycja zajęć o poniższej tematyce poszerzy zakres wiedzy zdobywanej podczas zajęć z wiedzy o społeczeństwie. Mam nadzieję, że realizowane treści i formy pracy przyczynią się do umocnienia bądź podniesienia pozytywnej samooceny uczniów w kwestii ich umiejętności i zdolności.
Program opracowałam korzystając z elementów Podstawy Programowej kształcenia ogólnego z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, opublikowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zaś treści kształcenia nawiązują do programu nauczania wiedzy o społeczeństwie do kl. III pt.: „ Działam aktywnie”, z którego korzystam na lekcjach wos (nr dopuszczenia DKW – 4014 – 214/99)
CELE:
...
Cała publikacja w pliku do pobrania: - pobierz w formacie pdf -
Beata Kunat
Wyzwalanie i stymulowanie możliwości twórczych w pracy z grupą - autorski projekt cyklu zajęć
Pragnę zaprezentować autorski projekt cyklu zajęć wyzwalających i stymulujących możliwości twórcze w pracy z grupą. Zajęcia adresowane są do kilkunastoosobowej grupy dzieci w wieku 9-12 lat (szkoła podstawowa), które zamierzają aktywnie i ciekawie spędzić czas na zajęciach pozalekcyjnych.