Beata Kunat 

Wyzwalanie i stymulowanie możliwości twórczych w pracy z grupą - autorski projekt cyklu zajęć

Pragnę zaprezentować autorski projekt cyklu zajęć wyzwalających i stymulujących możliwości twórcze w pracy z grupą. Zajęcia adresowane są do kilkunastoosobowej grupy dzieci w wieku 9-12 lat (szkoła podstawowa), które zamierzają aktywnie i ciekawie spędzić czas na zajęciach pozalekcyjnych.

Przewodnia myśl spotkań to:

„Każdy jest w czymś dobry, każdy jest twórczy”

Cel główny:
Rozwijanie podstawowych zdolności i myślenia twórczego, stymulowanie możliwości uczestników w zakresie głównych operacji intelektualnych. Pomoc uczestnikom w odkrywaniu własnych możliwości twórczych oraz w przezwyciężaniu barier poznawczo-motywacyjnych i emocjonalnych utrudniających aktywność twórczą.

Cele szczegółowe:

 

  • Rozbudzenie otwartości na odmienne opinie, empatyczne współdziałanie w grupie.
  • Stymulowanie pomysłowości i oryginalności myślenia.
  • Pobudzanie wyobraźni twórczej.
  • Przezwyciężanie sztywności myślenia, nieśmiałości.
  • Kształtowanie samopoznania.
  • Pobudzanie ekspresji twórczej.
  • Stymulowanie różnych form wyrażania siebie.
  • Przewidywane rezultaty:

Uczestnik:

  • Jest otwarty na odmienne opinie, empatycznie współdziała w grupie.
  • Posiada umiejętność tworzenia rzadkich, zaskakujących i niekonwencjonalnych związków, a przy tym adekwatnych do wymogów sytuacji problemowej.
  • Umiejętnie przezwycięża sztywność myślenia.
  • Potrafi dokonywać samooceny w zakresie własnych możliwości twórczych.
  • Potrafi przewidywać skutki swoich działań twórczych.
  • Chętnie podejmuje się działań innowacyjnych.
  • Wykazuje się umiejętnością realizacji własnych pomysłów. 

Cykl zajęć:

  • Zawarcie kontraktu grupowego.
  • Tworzenie klimatu grupy.
  • Współdziałanie w grupie.
  • Przezwyciężanie przeszkód.
  • Rozwijanie wyobraźni twórczej.
  • Pobudzanie ekspresji twórczej.
  • Podsumowanie. 

Formy pracy:
-zbiorowa; grupowa; indywidualna;

Metody, techniki, ćwiczenia:
Burza mózgu, Jestem kolorem i naturą Niedokończone zdania, Dłoń, Imię i gest, Wspólny życiorys, Życiorys na literę, Jestem…, Kojarzysz mi się z …, Totem grupowy, Rzeczy, które robię dobrze, Video-clip, Rzeźba, Kreatywne pisanie, Wspólne rysowanie, Bezludna wyspa, Co by było gdyby nie było…, Jakie korzyści i kłopoty?, Niezwykłe zastosowania, Łańcuch skojarzeń, Biuro rzeczy znalezionych , Outdoor circept, czyli circept w plenerze, Krąg uczuć, Dziwne opowiadania, Nietypowe rysunki, „Plampacz”, Gazetowe plotki, Kije, Zabawy z cieniem, Nagle…, Anarchia, Skrzynka skarbów, Pakowanie walizki, Żyrafa oceny, Termometr uczuć.

Środki dydaktyczne:
tablica, kreda, plakat z listą celów grupy, flamastry, kredki, bloki A3, A4, szary papier, farby plakatowe, pędzle, kartony, plastelina, modelina, glina, szmatki, kolorowe czasopisma, nagłówki wycięte z gazet, włóczka, druty, klej, wydzieranki, mocny materiał o rozmiarach 4x2m. w białym lub naturalnym kolorze, oświetlenie- reflektory, worek różności: klucz, dzbanek, poduszka, telefon, szczoteczka do zębów, kij od miotły, zegarek, bilet, klucze, krawat, kapelusze itp. magnetofon, CD z nagraniem utworu instrumentalnego; 

Miejsce, przestrzeń:
Sala spotkań: jasna, przestronna, składająca się z dwóch części: -przeznaczonej na pogadanki, pracę grupową wyposażoną w stoliki i krzesła łatwe do przestawiania ; -przeznaczonej do ćwiczeń ruchowych, zajęć w kręgu, pozbawionej stolików;

...

Całość publikacji dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie pdf

Kwiecień 2025
P W Ś C Pt S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Najbliższe wydarzenia

wtorek, 01.04.2025
09:00 10:30
Mój przyjaciel Kemushi” – Teatr Kamishibai (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
10:00
Techniki radzenia sobie ze stresem. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 20:00
Wypowiedź argumentacyjna na poziomie podstawowym – jak pomóc uczniowi w redagowaniu pracy i sobie w jej ocenieniu ? (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:00 19:00
Narzędzia TIK i sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
17:30
„Ogarnij Canvę – Cz. II.” - Jak przygotować prezentację i inne grafiki przydatne w pracy nauczyciela przedszkola. (STACJONARNE)
wtorek, 01.04.2025
18:30 21:30
Aktywne wykorzystanie TIK oraz gier językowych w pracy dydaktycznej nauczyciela języka rosyjskiego i innego języka obcego. Bamboozle (gra drużynowa). (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
15:30 19:30
Eko prace plastyczne jako doskonały sposób na rozwijanie kreatywności. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 19:00
Ortografia z pomysłem – propozycje rozwiązań praktycznych w kształtowaniu czujności ortograficznej uczniów klas młodszych. (STACJONARNE)
środa, 02.04.2025
16:00 20:00
Grammatik mit Spaβ- przykłady ćwiczeń utrwalających w ciekawy i zabawny sposób struktury gramatyczne do prostej i szybkiej implementacji na lekcji języka niemieckiego (ON-LINE)
środa, 02.04.2025
16:30 20:30
Fajna zabawa to freblowska sprawa”. Praktyczne wykorzystanie elementów pedagogiki freblowskiej w przedszkolu (STACJONARNE)