Małgorzata Trzcińska

Szkoła Przysposabiająca do Pracy TPD i  Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie

 

KONSPEKT ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

KOLAŻ

 

1.ZAGADNIENIE: Techniki i narzędzia plastyczne

2.TEMAT: Wykonanie  własnej wizytówki – kolaż.

- czas trwania zajęć:  2x 45 min


3.POJĘCIA KLUCZOWE:   kolaż

4.CELE  OGÓLNE:
- motywowanie uczniów do wyrażania siebie przez sztuki plastyczne ( ekspresja)

- pobudzenia w uczniach abstrakcyjnego myślenia i inwencji twórczej

- zwrócenie uwagi na siebie i swoją wyjątkowość

- zachęcanie do samoakceptacji oraz tolerancji

5.CELE SZCZEGÓLOWE:

- poznanie i zastosowanie techniki kolażu

- poszerzenie wiedzy o technikach plastycznych.

- ćwiczenie sprawności manualnej

- nauka prezentacji własnej osoby i własnego wytworu na forum klasy

- ćwiczenia współpracy w grupie

 

6.METODY PRACY:

- pokaz , praktycznego działania,

7.FORMY PRACY:

-  indywidualna, zbiorowa, grupowa 

8. ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

-  albumy z pracami znanych artystów wykonanych techniką kolażu

- przykładowe prace wykonane techniką kolażu

-  muzyka klasyczna

9. POMOCE:

- kartki brystolu, tył od bloku technicznego, gazety, czasopismach i pocztówki

- przybory: nożyczki, klej, flamastry ,kredki.

10.PRZEBIEG ZAJĘĆ:

- wyjaśnienie terminu techniki plastycznej - „kolaż” 

- zaprezentowanie prac wykonanych techniką kolażu znanych artystów

- przypomnienie, co to jest wizytówka i do czego służy (w jakim celu ją wykonujemy i prezentujemy)

- wyjaśnienie, co to jest wizytówka jako praca plastyczna wykonana kolażem

- wyeksponowanie na stoliku pomocy i przyborów
- omówienie sposobu wykonania.

- wykonanie pracy indywidualnie lub z wykorzystaniem pracy w małych grupach podczas części aktywności (np. wyszukiwania w czasopismach wyrazów lub liter potrzebnych do stworzenia wizytówki)

- prezentacja i omówienie własnych prac (pomoc nauczyciela, jeśli uczeń jest nieśmiały lub niepewny, zwrócenie uwagi na mocne strony ucznia).

- wymiana spostrzeżeń i odczuć związanych z artystycznym wyrażaniem siebie

- uprzątnięcie miejsc pracy

11. UWAGI, PODSUMOWANIE:

- pochwalenie wykonawców prac, wskazanie ciekawych rozwiązań dobrze podkreślających indywidualne cechy wykonawcy pracy

Uzyskanie od uczniów odpowiedzi na pytania:

- czy taka wizytówka może odzwierciedlać nasz stan wewnętrzny, nasz nastrój

- czy pozwala zrealizować się artystycznie

- czy technika plastyczna - kolaż jest łatwa, trudna, ciekawa, wciągająca

- czy kolażu można się nauczyć, wyćwiczyć

12. INNE POMYSŁY:  

- Czy można zrobić jedną dużą wizytówkę grupową ze wszystkich wizytówek indywidualnych?   Czy uda  się wszystkich ujednolicić?

- Czy indywidualności klasowe pozwolą na takie zatarcie granic w klasie?

 

PODZIĘKOWANIE ZA PRACĘ

- artykuł do pobrania (pdf) - 

Lipiec 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4