Szkolnictwo specjalne

Justyna Dąbska
 
nauczyciel języka angielskiego, oligofrenopedagog
 
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244
 
Narzędzie do diagnozy edukacyjnej uczniów klasy 4
 
 
Narzędzie diagnostyczne dla nauczycieli języka angielskiego, którzy rozpoczynają pracę z uczniami klasy 4 szkoły podstawowej specjalnej. Narzędzie pomaga w określeniu, jakie umiejętności uczniowie nabyli w klasach 1-3 oraz wskazuje jakie obszary u danych uczniów wymagają  wzmożonej pracy.
 

Małgorzata Trzcińska

Szkoła Przysposabiająca do Pracy TPD i  Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie

 

Terapia mózgowego porażenia dziecięcego

Podstawą leczenia dzieci z mpdz, jest usprawnianie   zaburzonych czynności ruchowych, ale również całość ich rozwoju psychoruchowego i umysłowego (usprawnianie wieloprofilowe ).

Współczesne   metody rehabilitacji   dzieci   z   mpdz,   mają   na   celu odbudowanie   prawidłowego wzorca ruchowego przez stopniowy rozwój   postawy i lokomocji,   zbliżony   do   wzorca zdrowego   dziecka.   W   leczeniu tym kładzie się duży nacisk na możliwie wczesne jego rozpoczęcie, aby uniknąć wytworzenia się nieprawidłowych wzorców ruchowych, przykurczów i zniekształceń kostno – stawowych. Małe   dziecko wykorzystuje wszystkie tzw. rezerwy kompensacyjne rozwijającego   się   układu   nerwowego.

Bardzo ważną zasadą w prowadzeniu usprawniania jest   systematyczność
w postępowaniu. Każde zaniechanie w wykonywaniu ćwiczeń powoduje widoczne pogarszanie   stanu   dziecka .

W rehabilitacji dziecka z mpdz wykorzystuje się różne techniki terapeutyczne. Największe rozpowszechnienie znalazły metody określane mianem neurofizjologicznych, oparte na nauce funkcji wg sekwencji rozwojowej, takie jak:  

Małgorzata Trzcińska

Szkoła Przysposabiająca do Pracy TPD i  Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie

 

KONSPEKT ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

KOLAŻ

 

1.ZAGADNIENIE: Techniki i narzędzia plastyczne

2.TEMAT: Wykonanie  własnej wizytówki – kolaż.

- czas trwania zajęć:  2x 45 min


3.POJĘCIA KLUCZOWE:   kolaż

4.CELE  OGÓLNE:
- motywowanie uczniów do wyrażania siebie przez sztuki plastyczne ( ekspresja)

- pobudzenia w uczniach abstrakcyjnego myślenia i inwencji twórczej

- zwrócenie uwagi na siebie i swoją wyjątkowość

- zachęcanie do samoakceptacji oraz tolerancji

5.CELE SZCZEGÓLOWE:

- poznanie i zastosowanie techniki kolażu

- poszerzenie wiedzy o technikach plastycznych.

- ćwiczenie sprawności manualnej

- nauka prezentacji własnej osoby i własnego wytworu na forum klasy

- ćwiczenia współpracy w grupie

Justyna Dąbska, nauczyciel języka angielskiego, oligofrenopedagog
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie
 
ADHD LEARNERS - TEACHING SUGGESTIONS
 
Nauczanie języka angielskiego uczniów z ADHD - sugestie.
Tekst napisany w języku angielskim, przeznaczony dla nauczycieli, którzy pracują z uczniami nadpobudliwymi psycho - ruchowo, zawierający rozwiązania i wskazówki do efektywnej pracy z tą grupą uczniów.
 

This part of my deliberation is based upon the publication of U.S Department of Education, Office of Special Education and Rehabilitative Services, Office of Special Education Programs and upon reflections shared at www.addinschool.com.

ADHD LEARNERS IN POLISH SCHOOLS

My point of view is that Polish schools are still not fully adjusted to hyperactive learners’ needs.

There are so called integrative schools and integrative classes, but in fact they are still not adapted to effective teaching of ADHD learners. In Poland integrative class means the gathering of learners having different problems. There is no division into classes for ADHD learners, children with mental or physical disorders. Learners are all put together in one class and it seems that the only criterion is their age or level of mental abilities. It is true that there are less learners than in common classes, but in fact it does not change much.

It is really impossible to pay that much attention to ADHD learners that they need. Even if there are supporting teachers. Unfortunately, the same situation takes place in case of special schools. Theoretically, they are intended for differently disabled learners. Classes are not numerous and there are few learners, but it still is of no importance, because hyperactive learners have to share the same classroom with autistic children, children suffering from Asperger’s Syndrome, Down Syndrome and other mental disorders. In such class it is not possible to pay attention to only one learner and work only with him, because the rest of the learners also requires constant teacher’s attention and supervision.

In my opinion ADHD learners should work in small classes containing five children having similar problems.

This part of my deliberation is based upon the publication of U.S Department of Education, Office of Special Education and Rehabilitative Services, Office of Special Education Programs and upon reflections shared at www.addinschool.com.

Maj 2024
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2