Małgorzata Trzcińska
Szkoła Przysposabiająca do Pracy TPD i Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie
Terapia mózgowego porażenia dziecięcego
Podstawą leczenia dzieci z mpdz, jest usprawnianie zaburzonych czynności ruchowych, ale również całość ich rozwoju psychoruchowego i umysłowego (usprawnianie wieloprofilowe ).
Współczesne metody rehabilitacji dzieci z mpdz, mają na celu odbudowanie prawidłowego wzorca ruchowego przez stopniowy rozwój postawy i lokomocji, zbliżony do wzorca zdrowego dziecka. W leczeniu tym kładzie się duży nacisk na możliwie wczesne jego rozpoczęcie, aby uniknąć wytworzenia się nieprawidłowych wzorców ruchowych, przykurczów i zniekształceń kostno – stawowych. Małe dziecko wykorzystuje wszystkie tzw. rezerwy kompensacyjne rozwijającego się układu nerwowego.
Bardzo ważną zasadą w prowadzeniu usprawniania jest systematyczność
w postępowaniu. Każde zaniechanie w wykonywaniu ćwiczeń powoduje widoczne pogarszanie stanu dziecka .
W rehabilitacji dziecka z mpdz wykorzystuje się różne techniki terapeutyczne. Największe rozpowszechnienie znalazły metody określane mianem neurofizjologicznych, oparte na nauce funkcji wg sekwencji rozwojowej, takie jak:
Małgorzata Trzcińska
Szkoła Przysposabiająca do Pracy TPD i Szkoła Podstawowa Specjalna nr 244 w Warszawie
KONSPEKT ZAJĘĆ PLASTYCZNYCH
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
KOLAŻ
1.ZAGADNIENIE: Techniki i narzędzia plastyczne
2.TEMAT: Wykonanie własnej wizytówki – kolaż.
- czas trwania zajęć: 2x 45 min
3.POJĘCIA KLUCZOWE: kolaż
4.CELE OGÓLNE:
- motywowanie uczniów do wyrażania siebie przez sztuki plastyczne ( ekspresja)
- pobudzenia w uczniach abstrakcyjnego myślenia i inwencji twórczej
- zwrócenie uwagi na siebie i swoją wyjątkowość
- zachęcanie do samoakceptacji oraz tolerancji
5.CELE SZCZEGÓLOWE:
- poznanie i zastosowanie techniki kolażu
- poszerzenie wiedzy o technikach plastycznych.
- ćwiczenie sprawności manualnej
- nauka prezentacji własnej osoby i własnego wytworu na forum klasy
- ćwiczenia współpracy w grupie
This part of my deliberation is based upon the publication of U.S Department of Education, Office of Special Education and Rehabilitative Services, Office of Special Education Programs and upon reflections shared at www.addinschool.com.
ADHD LEARNERS IN POLISH SCHOOLS
My point of view is that Polish schools are still not fully adjusted to hyperactive learners’ needs.
There are so called integrative schools and integrative classes, but in fact they are still not adapted to effective teaching of ADHD learners. In Poland integrative class means the gathering of learners having different problems. There is no division into classes for ADHD learners, children with mental or physical disorders. Learners are all put together in one class and it seems that the only criterion is their age or level of mental abilities. It is true that there are less learners than in common classes, but in fact it does not change much.
It is really impossible to pay that much attention to ADHD learners that they need. Even if there are supporting teachers. Unfortunately, the same situation takes place in case of special schools. Theoretically, they are intended for differently disabled learners. Classes are not numerous and there are few learners, but it still is of no importance, because hyperactive learners have to share the same classroom with autistic children, children suffering from Asperger’s Syndrome, Down Syndrome and other mental disorders. In such class it is not possible to pay attention to only one learner and work only with him, because the rest of the learners also requires constant teacher’s attention and supervision.
In my opinion ADHD learners should work in small classes containing five children having similar problems.
This part of my deliberation is based upon the publication of U.S Department of Education, Office of Special Education and Rehabilitative Services, Office of Special Education Programs and upon reflections shared at www.addinschool.com.