Szymon Surmacewicz
nauczyciel przedmiotów zawodowych
Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku
Projekt ewolucji mechatronicznej ładowacza czołowego
Wstęp
Ładowacze czołowe montowane są do ram ciągników i są wykorzystywane do transportu i załadunku takich materiałów jak: żwir, wapno, nawóz, obornik. Dodatkowo, dzięki nim można transportować też płody rolne – jak ziemniaki czy buraki, ale znajdą zastosowanie nawet przy przewożeniu drzewa. Sprawdzają się głównie w rolnictwie, ale coraz częściej efektywnie wykorzystywane są w branżach komunalnych. Do wszystkich modeli istnieje możliwość doboru chwytaków, łyżek, wideł oraz różnego rodzaju wyposażenia....
- CAŁA PUBLIKACJA DO POBRANIA W FORMACIE PDF -
Anna Modzelewska
Własny program kółka gastronomicznego na temat: „Organizacja przyjęć okolicznościowych oraz sporządzanie i ekspedycja zakąsek
WŁASNY PROGRAM KÓŁKA GASTRONOMICZNEGO
I. WSTĘP
• Autor – mgr inż. Anna Modzelewska
• Miejsce realizacji – Zespół Szkół Gastronomicznych w Białymstoku – Centrum Kształcenia Praktycznego
• Adresat – uczniowie klas III i IV technik kucharz, technik żywienia i gospodarstwa domowego
• Czas realizacji – rok szkolny 2006/2007 oraz 2007/2008
• Program opracowany na podstawie podstawy programowej kształcenia w zawodzie kucharz 512[02]
• Zajęcia będą prowadzone w pomieszczeniach Centrum Kształcenia Praktycznego jak garmażernia, kuchnia, sala konsumencka lub pracowniach technologicznych w godzinach popołudniowych
• Zajęcia będą prowadzone w blokach minimum trzygodzinnych (135minut)
• Tematem wiodącym zajęć będzie: Organizacja przyjęć okolicznościowych oraz sporządzanie i ekspedycja zakąsek.
II. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
Cele ogólne
Organizacja przyjęć okolicznościowych oraz sporządzanie i ekspedycja zakąsek.
Cele szczegółowe
W wyniku uczęszczania na zajęcia uczeń powinien umieć:
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- sporządzać elementy dekoracyjne z różnych surowców spożywczych,
- wymienić rodzaje zakąsek oraz podać ich charakterystykę,
- zastosować wymagania higieniczno – sanitarne obowiązujące przy produkcji i ekspedycji zakąsek,
- określić warunki i czas przechowywania zakąsek zimnych,
- sporządzić zakąski z warzyw, jaj, serów, mięsa, drobiu, ryb i śledzi,
- udekorować zakąski,
- dobrać sosy do zakąsek zimnych i gorących,
- określić sposoby podawania zakąsek,
- dobrać zastawę stołową do ekspedycji zakąsek,
- ocenić organoleptycznie jakość sporządzonych zakąsek,
- ocenić zgodność wykonania potraw z recepturą,
- określić metody i techniki sporządzonych potraw,
- sporządzić kalkulację kosztów wykonanych potraw,
- obliczyć zapotrzebowanie w surowce i półprodukty w zakładzie,
- sporządzić schematy blokowe wykonania oraz ekspedycji potraw,
- wymienić rodzaje przyjęć okolicznościowych oraz podać ich charakterystykę,
- zaplanować jadłospisy (menu) na przyjęcie okolicznościowe,
- nakryć stoły do posiłków codziennych i okolicznościowych,
- odpowiednio dobrać bieliznę i zastawę stołową,
- zaplanować dekorację stołów,
- składać serwetki różnymi sposobami,
- zaprezentować swoje wyroby w szkole (np. zdjęcia wyrobów, dekoracji)
III. MATERIAŁ NAUCZANIA
Sporządzanie i ekspedycja zakąsek:
Podział zakąsek i ich charakterystyka. Przepisy sanitarne obowiązujące przy produkcji dań garmażeryjnych. Warunki i czas przechowywania zakąsek zimnych. Sporządzanie zakąsek z warzyw, jaj, serów, mięsa, drobiu, ryb i śledzi. Sosy do zakąsek zimnych i gorących. Dekoracja zakąsek. Zasady podawania i dobór naczyń do zakąsek. Kalkulacja kosztów. Zapotrzebowanie na surowce i półprodukty.
Organizacja przyjęć okolicznościowych:
Rodzaje i charakterystyka przyjęć okolicznościowych. Planowanie menu na różne przyjęcia okolicznościowe. Zasady nakrywania stołów do różnego rodzaju przyjęć. Dobór bielizny i zastawy stołowej. Elementy dekoracyjne. Sposoby składania serwetek.
Egzamin zawodowy:
Metody i techniki wykonania wyrobów kulinarnych. Dobór narzędzi, maszyn i urządzeń odpowiednio do metod i technik wykonania wyrobów kulinarnych. Zapotrzebowanie na surowce i półprodukty niezbędne do wykonania wyrobów kulinarnych. Schematy blokowe wykonania i ekspedycji wyrobów kulinarnych.
Zagadnienia kluczowe
1. Sporządzanie elementów dekoracyjnych z różnych surowców spożywczych.
2. Ogólne wiadomości o zakąskach – podział, asortyment, higiena produkcji.
3. Zakąski z warzyw, grzybów i ziemniaków – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
4. Zakąski z serów – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
5. Zakąski z jaj – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
6. Zakąski z mięsa zwierząt rzeźnych – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
7. Zakąski z drobiu – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
8. Zakąski z ryb i śledzi – sporządzanie, dekoracja, ekspedycja.
9. Rodzaje przyjęć okolicznościowych. Przyjmowanie zamówienia oraz ustalanie menu.
10. Przygotowanie stołów do posiłków codziennych oraz na przyjęcia okolicznościowe – sposoby ustawienia, nakrywanie.
11. Dekorowanie stołów. Sposoby składania serwetek.
12. Zasady przenoszenia tac, talerzy i półmisków.
13. Egzamin zawodowy – jak ma wyglądać projekt.
14. Układanie jadłospisów jednodniowych. Kalkulacja kosztów posiłków. Wykaz metod i technik wykonania potraw, dobór narzędzi, maszyn i urządzeń.
15. Obliczanie zapotrzebowania surowcowego. Schematy blokowe wykonania i ekspedycji wyrobów kulinarnych.
16. Podsumowanie pracy.
---
Pobierz: Całość w formacie pdf
Anna Modzelewska
Plan metodyczny z zajęć praktycznych na temat: „Obróbka termiczna suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych”
I. Informacje ogólne
1) Typ szkoły – Technikum Gastronomiczne
2) Zawód – kucharz
3) Przedmiot – zajęcia praktyczne
4) Nr programu – 512(02)LZ/MEN/2000.01.24
5) Klasa – IV TE
6) Czas trwania zajęć – 4,5 godzin
7) Nazwa działu programowego – Obróbka cieplna warzyw i ziemniaków.
8) Data prowadzenia zajęć – 17.04.2008
9) Nauczyciel prowadzący – Anna Modzelewska
10) Temat – Obróbka termiczna suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych.
II. Informacje dydaktyczne dotyczące zajęć edukacyjnych
1) Typ – zajęcia praktyczne
2) CELE:
a) ogólny – uczeń potrafi właściwie przeprowadzić obróbkę termiczną suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych pracując efektywnie w zespole
b) szczegółowe – uczeń potrafi:
• wymienić i wskazać poszczególne nasiona strączkowe oraz warzywa kapustne
• prawidłowo przeprowadzić obróbkę wstępną suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych.
• prawidłowo przeprowadzić obróbkę termiczną suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych.
• wymienić zastosowanie suchych nasion roślin strączkowych oraz warzyw kapustnych w gastronomii
• wykonać powierzone ćwiczenia (potrawy) pod kierunkiem nauczyciela
• uczeń potrafi dokonać samooceny
• uczeń dba o higienę osobistą
• uczeń przestrzega przepisów bhp
• uczeń zachowuje szczególne środki ostrożności przy obsłudze kotłów warzelnych
• uczeń oszczędnie gospodaruje surowcami, woda, energią i środkami czystości
• uczeń prezentuje postawę koleżeńską i otwartość na współpracę z kolegami
3) Forma organizacyjna – zajęcia praktyczne
4) Metody – gry dydaktyczne, praca w grupie, pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie, pokaz, ćwiczenia produkcyjne
5) Środki dydaktyczne :
- pomoce dydaktyczne przygotowane przeze mnie
- raport produkcji ( zapotrzebowanie surowcowe )
- surowce do ćwiczeń produkcyjnych
- sprzęt i narzędzia do produkcji
---
Pobierz: Całość w formacie pdf
Ewa Czyżewska
METODA PROJEKTÓW
Temat: „Przeziębienie”
Szkoła: Medyczne Studium Zawodowe nr 1 w Białymstoku
Klasa: II rok Wydziału Techników Farmaceutycznych
Przedmioty nauczania: Farmakologia, Farmakognozja, Technologia postaci leków
Ewa Kwaśniewska, Krystyna Niemołocznow,
Barbara Sawicka, Jolanta Żurawska
METODA PROJEKTÓW
Temat: „Kim jest wegetarianin?”
Szkoła: Technikum Gastronomiczne na podbudowie ZSZ
Klasa: I
Planowany czas trwania procesu kształcenia: 3 miesiące
Formy organizacyjne: praca grupowa i indywidualna, w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz praktyki