Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku jest placówką funkcjonującą pod patronatem Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Skupiamy wokół siebie doradców metodycznych miasta Białegostoku, organizujemy spotkania, szkolenia, kursy pozwalające kadrze pedagogicznej naszego regionu pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe. Staramy się jednoczyć lokalne środowisko nauczycielskie w celu wymiany doświadczeń zawodowych.
Posiadamy akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty - Decyzja nr SPiKU.5470.5.2020.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą doradczo - metodyczną oraz innymi materiałami zgromadzonymi w tym serwisie.
Dyrektor MODM
Maria Jolanta Ambrożej
Małgorzata Lech
Muzyka w nauczaniu początkowym.
Życie Szkoły 2001/1
Edukacja szkolna w pierwszym okresie nauczania powinna w jak największym stopniu ingerować w poszczególne dziedziny wiedzy, by ukazać dziecku scalony obraz świata. Zintegrowane edukacje mają sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi osobowości dziecka, kształtować jego intelekt, wrażliwość, wyobraźnię i postawę twórczą.
Muzyka w naturalny sposób łączy się z innymi edukacjami, wspiera nauczanie zintegrowane i powinna być rozumiana jako część składowa tego procesu. Znacząco wpływa też na kształtowanie cech charakteru i pożądanych postaw społecznych uczniów.
Dzieci w młodszym wieku szkolnym noszą w sobie muzykę spontaniczną, czują potrzebę śpiewania, tańczenia, grania na instrumentach. Dzięki różnorodności form pracy można sprawić,
że każde dziecko będzie czynnie uczestniczyć w zajęciach, każde znajdzie moment, w którym wykaże się tym, co najlepiej potrafi. Jedne dzieci lepiej śpiewają, inne lepiej muzykują, a jeszcze inne wspaniale tworzą i odczuwają przyjemność w percepcji muzyki.
Nauczyciel, który chce integrować muzykę z edukacją plastyczną, nie będzie miał żadnych trudności. W swojej pracy wykorzystuję często tzw. malowanie muzyki. Po wysłuchaniu utworu muzycznego można wyrażać jego nastrój, charakter, budowę oraz elementy muzyki poprzez znak plastyczny. Do interpretacji plastycznej należy wybierać utwory o konkretnym (widocznym) nastroju oraz budowie, aby dzieci bez większych kłopotów mogły je ,,namalować”.
Korzystanie z farb, kredek świecowych, pasteli czy mazaków zapewni uczniom uzyskanie najlepszych rezultatów. Malowanie muzyki jest również formą relaksu między zajęciami wymagającymi większego wysiłku umysłowego. Planując malowanie w kilkuosobowych zespołach, stwarzamy jednocześnie okazję do kształcenia umiejętności współpracy w grupie.
...
Cała publikacja dostępna jest w pliku do ściągnięcia.
Pobierz: Całość w formacie pdf
27 Sty 2021 09:30 11:30 Sieć współpracy i samokształcenia pedagogów szkolnych - "Trudności emocjonalne uczniów, rodziców oraz nauczycieli w okresie pandemii i nauki zdalnej". |
27 Sty 2021 15:00 18:00 Kinoterapia, czyli inspirujące filmy na lekcjach wychowawczych i nie tylko – cz. II (dodatkowa grupa) |
27 Sty 2021 16:00 17:00 "NAUCZYCIEL W GRUPIE 1" Seminarium informacyjne dotyczące szczepionki na Covid-19, adresowane do nauczycieli i pracowników oświaty |
27 Sty 2021 17:00 20:00 3-latek w przedszkolu - katastrofa czy mądry start? Potrzeby rozwojowe, planowanie pracy, adaptacja, pomysły na zajęcia |
27 Sty 2021 17:00 20:00 Mutyzm wybiórczy w teorii i praktyce |
28 Sty 2021 15:00 18:15 Kinoterapia, czyli inspirujące filmy na lekcjach wychowawczych i nie tylko – cz. II |
28 Sty 2021 16:00 17:00 NAUCZYCIEL W GRUPIE 1" Seminarium informacyjne dotyczące szczepionki na Covid-19, adresowane do nauczycieli i pracowników oświaty (GR. II) |
30 Sty 2021 16:30 20:00 Przedszkolną lokomotywą do zabawy |